حضرت ولیعصر(عج) مصداق بارز نور هدایت است
کد خبر: 4163708
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
محمدعلی انصاری:

حضرت ولیعصر(عج) مصداق بارز نور هدایت است

صاحب تفسیر مشکاة گفت: همواره خداوند هرکه را بخواهد به نور خویش هدایت می‌کند و امروزه حضرت ولیعصر(عج) مصداق بارز این نور است.

محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآنبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، امروز، 29 مردادماه در نشست مجازی با موضوع «امام زمان(عج) و نور هدایت الهی» اظهار کرد: هدایت به دو قسم عام و خاص تقسیم می‌شود. منظور از هدایت عام این است که خداوند سخن و پیامبرانش را برای بشر می‌فرستد و منظور از هدایت خاص نیز این است که کار به جایی می‌رسد که فرد تمام آفاق را می‌چرخد و همه جا را می‌بیند، آنگاه به مقامی می‌رسد که پیامبر(ص) فرمودند: «سلمان منّا اهل‌البیت؛ سلمان، سلمان فارسی نیست بلکه سلمان محمدی است.»؛ در واقع این هدایت خاص را بزرگان می‌گیرند، ارتباط را برقرار می‌کنند و به این جایگاه عالی می‌رسند.

این مفسر قرآن گفت: از شئونات امام و حجت الهی از جمله حضرت ولیعصر(عج) این است که امروز اگر هر کسی به هدایتی و نورانیتی می‌رسد بدون تردید از مصادیق آن است که خداوند نور آسمان و زمین است و نور هدایت را منتشر می‌کند و این نور از وجود با برکت «السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَاللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ؛ سلام بر شما اى نور خدا در تاريكی‌هاى زمين» است.

صاحب تفسیر مشکاة با بیان اینکه امروز حجت‌ بن الحسن(عج) راه را نشان نمی‌دهد، بلکه انسان‌ها را به منزل می‌رساند، تصریح کرد: «يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ؛ و خدا هر که را بخواهد به نور خویش هدایت می‌کند» و  امروز مصداق این نور، حضرت ولیعصر(عج) است که این هدایت خاص و باطنی است و بر دل‌ها جاری می‌شود و تصرف می‌کند.

انصاری اظهار کرد: حقیقتاً افرادی که هدایت الهی را چشیده‌اند مصداق این بیت «مگر آنکه خاک را به نظر کیمیا کنند   آیا شود گوشه چشمی به ما کنند»، است. امام باقر(ع) می‌فرمایند: «لَنُورُ اَلْإِمَامِ فِي قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْوَرُ مِنَ اَلشَّمْسِ اَلْمُضِيئَةِ». این نور امام است که در دل‌ها وارد می‌شود و از نور خورشید تابان درخشنده‌تر است و امام است که قلب مؤمنان به نور امام روشن می‌شود و خدا اگر بخواهد از کسی که شایستگی ندارد این نور را از آن‌ها دور می‌کند و با تاریکی‌ها قلبشان را می‌پوشاند.

انتهای پیام
captcha