کارکرد کتابخانه‌ها در عصر دیجیتال تحول یافته است
کد خبر: 4164440
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵

کارکرد کتابخانه‌ها در عصر دیجیتال تحول یافته است

مدرس و فعال طراحی خدمت گفت: کارکرد کتابخانه‌ها در عصر فناوری و دیجیتال تغییر یافته و به یک مکان فراگیر آموزشی و کسب و کار تبدیل شده است.

تدریسبه گزارش ایکنا از اردبیل، در دومین روز از برگزاری مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی در اردبیل، کارگاه آموزشی «تجربه کاربری» با تدریس حمیدرضا نکویی برگزار شد.

حمیدرضا نکویی، مدرس و فعال طراحی خدمت، ۳۱ شهریورماه، در حاشیه برگزاری این کارگاه آموزشی طی سخنانی اظهار کرد: کارگاه طراحی تجربه کاربری که با همراهی کتابداران برگزار می‌شود فرصتی را فراهم کرده تا در کنار علاقمندان به این حوزه فرآیندی را طی کنیم تا اهمیت امر تجربه در نظام فرهنگی و اقتصادی تبیین شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که ما با فرآیند طراحی آشنایی پیدا می‌کنیم کتابداران با طراحی برنامه مناسب خدماتی سعی می‌کنند تا در این مسیر، خدمات شایسته‌ای را به جامعه هدف ارائه کنند که نمونه عملی آن را در راه اندازی کتابخانه دیجیتال شاهد بودیم.

مدرس و فعال طراحی خدمت گفت: در دنیای امروز کتابخانه صرفا محل خواندن و مطالعه نیست بلکه در جوامع محلی کتابخانه به محل اجتماع ساکنین و آشنایی بیشتر مردم با همدیگر تبدیل شده است.

نکویی ثمرات باهم بودن و در کنار هم زندگی کردن را در قالب مهربانی و دلسوزی و کسب تجربیات مفید یادآور شد و بیان کرد: فضای کتابخانه‌های امروز می‌تواند فضای گفت و شنود و خواندن باتفکر و تعمق باشد که حتی حلقه‌های کتابخانه‌ای می‌تواند در توسعه فردی نیز راهگشا باشد.

وی اهمیت ورود فناوری‌های نوین و آی.تی را در حوزه کتاب و کتابخوانی یادآور شد و گفت: هرچند کشورمان در توسعه کتابخوانی دیجیتال روند کندی را داشته، اما در بستر کتابخوانی دیجیتال به سرعت امکان نشر منابع و دسترسی مخاطبان به کتاب حتی در دورترین مناطق فراهم می‌آید.

مدیر استراتژیک و توسعه کسب و کار با اشاره به تجربه موفق کتابخانه دیجیتال کودک و نوجوان تصریح کرد: مهرماه سال گذشته این کتابخانه در دسترس گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال قرار گرفت تا بدون محدودیت کتاب مورد علاقه خود را بخوانند.

نکویی ادامه داد: یک پلتفرم ارتباطی بین ناشر، نویسنده، کتابدار، کودک و معلم شکل گرفته تا کودکان نابینا، ناشنوا و ویژه در تهیه کتاب و مطالعه آن ورود پیدا کنند.

وی افزود: بیش‌ترین تمرکز ما در جذب علاقمندان و مخاطبان واقعی است تا به دور از فضای عمومی بتوان به شکل تخصصی در خدمت گروه‌های علاقمندی بود که می‌خواهند تجربه کاربری خود را در معرض اشتراک بگذارند.

انتهای پیام
captcha