فروپاشی جوامع با فروپاشی خانواده‌ها کلید می‌خورد
کد خبر: 4166607
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰

فروپاشی جوامع با فروپاشی خانواده‌ها کلید می‌خورد

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: دشمن برای از بین بردن نظام فرهنگی کشورهای مسلمان به این نتیجه رسیده است که بنیان خانواده‌ها را از هم بپاشد و در واقع فروپاشی جوامع با فروپاشی خانواده‌ها کلید می‌خورد.

خانوادهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن موسوی، مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان و معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آزاد اسلامی خراسان رضوی در نشست مجازی با با موضوع «خانواده» که امروز 12 شهریورماه برگزار شد با ترسیم سه جریان که محور مهمی را در خانواده شکل می‌دهند، اظهار کرد: نخست بایدها و نبایدها در روابط میان همسرها باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین بایدها و نبایدها در روابط والدین در تعامل با فرزندان از یک سو و روابط فرزندان با والدین از سوی دیگر اهمیت دارد.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای ازدیاد تولد فرزندان نامشروع در جوامع توسط طاغوت، موفقیت آن‌ها در سلطه بر جوامع مورد نظر موجب می‌شود،  همچنین طاغوت به دنبال آن است که با رواج بی بندوباری، افراد را از پوشش و حمایت معنوی خانواده محروم کند، بدین‌ترتیب با نبود خانواده طعمه مناسبی برای مدیریت و تحمیل باورهای دلخواه طاغوت می‌شوند، زیرا وقتی بستری برای تربیت وجود ندارد، تربیت شکل نمی‌گیرد، درست مانند زمینی که بذری برای کاشتن نداشته است.

خانواده؛ تأثیرگذارترین رکن تربیتی انسان

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آزاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: خانواده، اولین و تأثیرگذارترین رکن تربیتی انسان است، بنابراین حمایت مسئولان از نهاد خانواده و آموزش آن در بسیاری از جوامع پیشرفته آنقدر اهمیت دارد که برای آن وزارتخانه تعیین شده است، در حالی‌که در کشور ما وزارت خانواده نداریم و قوانینی هم در حمایت از خانواده نداریم و باید خودمان ‌ بار مهم حفظ خانواده را به دوش بگیریم.

وی اظهار کرد: خانواده از ارزشمندترین و ثروتمندترین تشکل‌های خرد اجتماع است. دشمن قصد دارد نظام خانواده را تخریب کند، زیرا هیچ چتر حمایتی مانند خانواده نداریم و دشمن برای از بین بردن نظام فرهنگی کشورهای مسلمان به این نتیجه رسیده که خانواده‌ها را از هم گسیخته کند و در واقع فروپاشی جوامع با فروپاشی خانواده‌ها کلید می‌خورد.

موسوی با اشاره به اینکه دشمن برای رسیدن به اهداف خود، شبیخون فرهنگی و امپراتوری رسانه را برای این هدف انتخاب کرده است، بیان کرد: رابرت مورداک، صهیونیستی است که از شیعیان کینه به دل دارد. او با وزارت‌ امور خارجه آمریکا قرارداد بست که از طریق رسانه، حیثیت و استحکام خانواده‌های ایرانی را نشانه گیرد و عواملی همچون ایمان و تعهد، صداقت، وفاداری، غیرت و ... را که موجب تحکیم خانواده می‌شود، یکی پس از دیگری بزند.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌های آزاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: شکل‌گیری شبکه فارسی 1 تا فارسی 10 پیش برود و در هر شبکه‌ای یک قسمت از جریان سند چشم‌انداز آن‌ها دیده می‌شود و با هر توسعه‌ای یک ضربه نهایی به خانواده بزند و به گفته خودشان با رونمایی از فارسی 10 تقریباً چیزی با عنوان خانواده در ایران نداریم و با تمرکز بر مفاهیمی چون بی‌حیایی در حوزه زنان و بی‌غیرتی در حوزه مردان، ساخت سریال‌های طولانی ترکی را آغاز کردند.

شبکه‌های فارسی زبان دشمن، گفتمان خانواده را تغییر می‌دهند

وی افزود: در این نوع سریال‌ها زن نقش اول فیلم که کار درست و متشخص است، گرفتار مردی غیرتی می‌شود که او را اذیت می‌کند. در نهایت این زن از حریم آن ازدواج بیرون و به دنبال نفس و امیال خودش می‌رود و خیانت می‌کند. بدین‌ترتیب عادی‌سازی جریان خیانت را ترویج می‌دهند و آن‌چنان چهره کریهی از مرد نشان می‌دهند که بیننده از جریان این صفت ارزشمندی که خداوند برای مرد قرار داده است، متنفر می‌شود و در نهایت فیلم طوری پایان می‌یابد که مرد با این مسئله کنار می‌آید. خیانت، روابط ضربدری و عشق‌های مثلثی مفاهیمی هستند که با تغییر فهم مردم، تغییر شناخت و گفتمان و ... در این سریال‌ها ارائه می‌شود و پله پله گفتمان اصیل خانواده را تغییر می‌دهد.

مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند نظام خانواده را متلاشی کند، تأکید کرد: یکی از وظایف ما، حفظ خانواده  و اولین مسئولیت ما در جریان اجتماع، مسئولیت خانواده است و بدین‌ترتیب از یک منظر به بایدها و نبایدهایی می‌پردازیم که همسران باید رعایت کنند.

ضرورت به‌روزرسانی مهارت‌های ارتباطی خانواده

وی افزود: حکایت خانواده، شبیه جریان فردی است که مهارتی مانند کامپیوتر را می‌آموزد و کار کردن با آن را شروع می‌کند، اما آن علم را ارتقا نمی‌دهد و به‌روز نمی‌کند، در حالی که سیستم عامل‌ها و نرم‌افزارها تغییر می‌کنند. در این مثال برای کارا بودن فرد باید متناسب با تغییرات، آموخته‌ها نیز به‌روز شوند. در خانواده نیز این تغییرات موجب ایجاد فاصله همسران از یکدیگر و نیز عدم درک شدن فرزندان از سوی والدین می‌شود، زیرا اطلاعات خانواده را به‌روز و زبان‌شناسی نکرده‌ایم که به این صورت سطح تعامل فرزندان با خانواده پایین می‌آید.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اظهار کرد: بدین‌ترتیب در حالی که هنوز گفتمان ضرورت دین برای فرزندان مشخص نشده، والدین از بایدهایی همچون نماز، روزه، پوشش و .... گفت‌وگو می‌کنند. حربه‌های دشمن هم همین است و در هر زمانی نسخه‌ای جدید دارد، لذا ضروری است که والدین خود را در زمینه تربیت فرزند و خانواده به‌روزرسانی کنند، زیرا اگر این به‌روزرسانی رخ ندهد، شکاف بین والدین و فرزندان بیشتر می‌شود.

وی گفت: جریان پیش برنده خانواده‌ها، امروزه تنها آموزش نیست، بلکه یک مهارت است که مهارت‌های دیگری همچون مهارت مثبت‌اندیشی، مهارت ارتباط مؤثر، مهارت شخصیت‌شناسی و شناخت فرزندان (درون‌گرا و برون‌گرا و نیازهای تربیتی متفاوت‌شان) را می‌طلبد. در مبانی تحکیم خانواده‌ها از بایدها و مفاهیمی همچون احترام، محبت، مدارا، بسیار گفته شده است، اما از نبایدها چه گفته‌ایم، نبایدهایی که حکایت آن موریانه‌ای است که اگر زیاد انجام شود،به‌تدریج استحکام خانواده را از بین می برد.

موسوی با معرفی کتاب «تحکیم خانواده از نگاه قرآن و سنت» نوشته حجت‌الاسلام محمد محمدی ری شهری بیان کرد: در این کتاب 680 روایت درباره اهتمام معصومان به خانواده آمده است. بخش سوم این کتاب به آسیب‌های خانواده پرداخته است. آسیب‌هایی از جانب مردان و آسیب‌هایی که از سوی زنان به خانواده وارد می‌شود، اولین آسیبی که خانواده را متزلزل می‌کند، آزار و اذیت با زبان است.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با مرور حدیث ۶۱۷ در این کتاب بیان کرد: «عنه صلى الله عليه و آله : مَن أضَرَّ بامرأةٍ حتّى تَفتَديَ مِنهُ نَفسَها لَم يَرضَ اللّه ُ تعالى لَهُ بِعُقوبَةٍ دُونَ النّارِ ؛ لأنَّ اللّه َ تعالى يَغضَبُ للمَرأةِ كَما يَغضَبُ لليَتيمِ؛ بدانید و آگاه باشید که خدا و رسولش بیزار است از مردی که آنقدر آزار برساند که زنش از او طلاق توافقی بگیرد، یعنی بگوید مهرم حلال و جانم آزاد». این از جوانمردی یک مرد به دور است که زنی با بخشیدن مهریه، جان خودش را بخرد، خدا هرگز از آن مرد راضی نمی‌شود. این حکایت بعضی از مردانی است که زنان را در منگنه قرار می‌دهند و آزار و اذیت می‌رسانند.

وی ادامه داد: پیامبر نقطه مقابل این مردان را این‌گونه توصیف می‌کند «خَيْرُ الرِّجَالِ مِنْ أُمَّتِي الَّذِينَ لَا يَتَطَاوَلُونَ عَلَى أَهْلِيهِمْ وَ يَحِنُّونَ‏ عَلَيْهِمْ وَ لَا يَظْلِمُونَهُمْ. پیامبر (ص) فرمود: بهترین مردان امت من آنان هستند که به خانواده خود سخت نمی‌گیرند، با آن‌ها مهربان هستند و ستم روا نمی‌دارند. همچنین امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «زنان در خانه مردان هیچ سود و زیانی را اختیار ندارند و آنان امانت خدا نزد شمایند». برادران! خانم‌ها امانت خدا در دست ما هستند. البته متقابلاً همین نکته را برای مردان می‌گویند که اگر زنی مردی را آزار برساند حوری‌های بهشتی آن زن را نفرین می‌کنند!

مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی با ذکر مثال‌هایی تصریح کرد: امانتداری چگونه است؟ برای محافظت از صفحه گوشی چگونه رفتار می‌کنیم؟ چقدر هوای گوشی موبایلمان را داریم؟ رسول الله می‌فرمایند زنان ریحانه‌اند. ریحانه معنی‌اش این است که زن لطافت دارد و شکننده است. زن باید لطیف باشد، نه اینکه مثل مردان زمخت و خشن باشد. گاهی زن‌ها بیرون از خانه به مشاغلی می‌پردازند که لطافت را از زن می گیرد.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد: گاهی اوقات شغل‌هایی هستند که برای زنان مناسب و ویژه زنان هستند، اما گاهی اوقات این‌طور نیست. گاهی زنی که باید در منزل کنار فرزندانش باشد تا فرزند با تمرکز مادر و لطافت او رشد یابد، در منزل نیست.

وی بیان کرد: «پیغمبر اسلام(ص) فرمود: زنی که شوهرش را آزار می‌دهد، خدا نماز او را قبول نمی‌کند و هیچ عمل خوب و نیکویی را از او قبول نمی‌کند». همچنین پیامبر(ص) فرمودند: «هر زنی که شوهرش را با زبانش بیازارد، خداوند هیچ کار واجب و مستحبی را از او نمی‏‌‌پذیرد و هیچ کار نیکش را قبول نمی‏‌‌کند تا وقتی که شوهرش را راضی کند». همچنین است برای مرد نسبت به زن.

موسوی اظهار کرد: یکی از ضروریات برای خانواده رجوع به مشاور است، زیرا در خانواده به هم ریخته رشده تعالی وجود ندارد و فرزند موفقی تربیت نمی‌شود. تربیت ما به برکت خانواده‌های نظام اصیل سنتی بود که ادب در آن رعایت می‌شد.

وی گفت: هر سنتی که در خانواده بنا بگذاریم، ادامه خواهد یافت، عشق، عاطفه، تکریم، ادب و کرامت انسانی را فرزند در والدین می‌بیند، ازدواج می‌کند، می‌رود و در خانه خودش همان‌ها را بنیان می‌گذارد، بنابراین مبانی درونی‌سازی فرهنگ دینی را باید جدی گرفت، اینکه چطور معارف دینی مثل نماز، حجاب و امام حسین و ... را برای فرزند درونی کرد تا در بزرگسالی باقی بماند.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به کرامت انسانی افزود: کسی در خانه نباید به همسر یا فرزند تحقیر و توهین روا بدارد. تمام اعضای خانواده کرامت انسانی و روح خدایی دارند. اگر فرزند با تمسخر و تحقیر بزرگ شود، او هم در بزرگسالی همین رفتار را خواهد داشت.

وی گفت: «هر کس پنج نفر را خوار بشمارد، پنج چیز را از دست می‌دهد، هر کس علما را خوار کند، دین را از دست می‌دهد، هرکس خویشاوندان را خوار کند، مروت را از دست می‌دهد و هرکس خانواده را خوار کند، خوشی زندگی را از دست می‌دهد». مادری که خوار شده باشد، دیگر برای بچه‌ها عزیز نیست و پدری که خوار شده باشد دیگر اقتدار نخواهد داشت.

پرتوقعی از همسر کانون خانواده را متزلزل می‌کند

موسوی ادامه داد: مکلف کردن همسر به چیزی که خارج از توانش باشد، تکلیف مالایطاق است. متوقع بودن باعث می‌شود زیبایی زندگی از بین برود. تشکر کردن اگر در خانه وجود داشته باشد، توقع از بین می‌رود. وقتی همسری به همسرش می‌گوید وظیفه‌ات هست همسرش خوار می‌شود. به جای این حرف‌ها باید تشکر کرد و خوبی‌ها را بر شمرد. خوب است که گاهی مردها به زنان کمک کنند. تشکر کردن هزینه‌ای ندارد و اشکالی ندارد که آشپزی و کار در خانه هفته‌ای یکبار در دست مردها باشد. امیرالمؤمنین(ع) در خانه عدس پاک می‌کرد و ما از امیرالمؤمنین بالاتر نیستیم.

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بیان کرد: عامل دیگر بخل است، منفورترین بندگان نزد خدا کسی است که نسبت به خانواده‌اش بخیل باشد، به‌عبارتی آب از دستش نچکد، البته بخل فقط مادی نیست. بخل در لبخند زدن، حرف زدن و سلام کردن نیز وجود دارد. زنان شخصیت برون‌گرا، هیجانی و عاطفی دارند و با حرف زدن تخلیه می‌شوند. اگر این امکان فراهم نشود، قبض تلفن بیشتر خواهد شد! اصلا از همسرانتان بپرسید که چه خبر؟

وی با اشاره به روایتی درباره بخل مالی گفت: مالی که به دست می‌آوریم رزقی است که از صدقه سر خانواده‌مان به دست آمده است، چنانکه پيامبر (ص) فرمود: «شَرُّ النّاسِ الضَّيِّقُ عَلى اَهْلِهِ، قالوا يا رَسُولَ اللّه ِ وَ كَيْفَ يَكُونُ ضَيِّقاعَلى اَهْلِهِ قالَ: الرَّجُلُ اِذا دَخَلَ بَيْتَهُ خَشَعَتِ امْرَأَتُهُ وَ هَرَبَ وَلَدُهُ وَ فَرَّ فَاِذا خَرَجَضَحِكَتِ امْرَأَتُهُ وَ اسْتَأْنَسَ اَهْلُ بَيْتِهِ؛ بدترين مردم كسى است كه بر خانواده‌اش سخت‌گير باشد. گفتند: اى رسول خدا سخت‌گيرى بر خانواده چگونه است؟ فرمودند: مرد وقتى وارد خانه شود، همسرش از او هراسان و فرزندان از او گريزان شده، فرار كنند و چون بيرون رود همسرش شاد شود و خانواده‌اش با يكديگر انس گيرند». 

انتهای پیام
captcha