امام حسن عسکری(ع) پایه‌گذار جوامع حدیثی در فعالیت‌های فرهنگی و علمی بوده است
کد خبر: 4170779
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰

امام حسن عسکری(ع) پایه‌گذار جوامع حدیثی در فعالیت‌های فرهنگی و علمی بوده است

کارشناس فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان گفت: یکی از اقدام امام عسکری(ع) در خصوص حفظ شیعیان زمان خود و آینده، پایه‌گذاری جوامع حدیثی که حاوی کتاب‌های مبنایی بودند، است. کتاب‌های که بعدها مورد استفاده دانشمندان اسلامی قرار گرفت و امام زمینه‌ساز فعالیت‌های فرهنگی و علمی آن‌ها بوده است.

شهادت امام حسن عسگری ع

زهره حقیقی، کارشناس فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان، ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) و تبریک امامت امام زمان(عج) در گفت‌وگو با ایکنا گلستان گفت: تلفظ «عسگری» به معنای عقیم و بی دانه به جای عسکر از جمله اشتباهات رایج میان مردم بوده است، لذا باید بدانیم عسکر علاوه بر اینکه نام محله‌ای در شهر سامرا برای توقف سپاه خلفای عباسی بوده این کلمه نشئت گرفته از زبان عربی بوده و در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد.

کارشناس فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان با اشاره به منابع اهل شیعه در رابطه با وجود فرزند امام حسن عسکری(ع)، اظهار کرد: عقیده علمای شیعه بر این است که تنها فرزند امام حسن عسکری(ع) حضرت مهدی(عج) بوده که در سال 255 هجری متولد شده و هم اکنون غایب بوده و با ظهورشان به امر الهی جهان را پر از عدل و داد خواهند کرد.

حقیقی در پاسخ به این سؤال که «آیا امام یازدهم به غیر از امام زمان فرزند دیگری هم داشتند» با تأکید بر منابع معتبر، بیان کرد: شیخ مفید در کتاب خود با اشاره به اینکه امام زمان(عج) هم‌نام و هم‌کنیه رسول خدا(ص)، فرزند امام حسن عسکری(ع) بوده و ایشان به جز او نه ظاهراً و نه باطناً فرزندی نداشته و مادر بزرگوارشان کنیزی به نام نرجس خاتون بوده است.

وی گفت: امام عسكری(ع) براى تثبيت امامت حضرت مهدى(عج) از راه‌های مختلفی همچون «تعليمات و بيانات» و «نشان دادن ایشان به خواص» برای تثبیت جایگاه امامت و ولایت ایشان بهره بردند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از اقدام امام در خصوص حفظ شیعیان زمان خود و آینده، پایه‌گذاری جوامع حدیثی که حاوی کتاب‌های مبنایی بودند، است. کتاب‌های مبنایی، مکاتبات و رسائل علمی با اهمیت بود که بعدها مورد استفاده دانشمندان اسلامی مانند شیخ صدوق و شیخ طوسی و دیگر اندیشمندان قرار گرفت و امام زمینه‌ساز فعالیت‌های فرهنگی و علمی آن‌ها بوده است.

انتهای پیام
captcha