امامی که از تهدیدات فرصتی برای نجات بشریت می‎ساخت
کد خبر: 4170804
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴

امامی که از تهدیدات فرصتی برای نجات بشریت می‎ساخت

کارشناس مذهبی لرستان گفت: امام حسن عسکری(ع) در سخت‌ترین دوران‌ تاریخ امامت، زعامت شیعیان را به عهده گرفتند ولی توانستند از تمام تهدیدات فرصتی تاریخی برای نجات بشریت بسازند.

حجت‌الاسلام محمد امیری، از کارشناسان مذهبی لرستانحجت‌الاسلام محمد امیری، از کارشناسان مذهبی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا، با تسلیت به مناسبت نهم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن‌عسکری(ع)، گفت: ایشان فرزند امام علی النقی(ع) و پدر بزرگوار حضرت مهدی‌موعود(عج) است که در ماه ربیع‌الاول یا ربیع‌الثانی سال231 یا 232 قمری  در مدینه، چشم به جهان گشود.

وی با بیان اینکه مادر امام حسن عسکری(ع) بانویی پارسا و شایسته به نام «حدیثه» بود که برخی، از او به نام «سوسن» یاد کرده‌اند، افزود: از القاب امام حسن‌عسکری(ع) می‎توان به رفیق، زکی، فاضل، امین، میمون، نقی، طاهر، مؤمن بالله، صادق، صامت، امین علی سر الله، علام، ولی‌الله، سراج اهل الجنة، خزانة الوصیین، مضی، شافی، مرضی، خالص، خاص، تقی، شفیع، سخی، موفی و مستودع، ناطق عن‌الله، مرشد الی‌الله، هادی و مهتدی اشاره کرد.

امیری با بیان اینکه کنیه‌ امام حسن‌عسکری(ع) «ابو محمد» بود و از آن جا که پیشوای یازدهم به دستور خلیفۀ عباسی در «سامرا»، در محلۀ «عسکر» سکونت اجباری داشت، «عسکری» نامیده می‌شود، مدت زمان امامت امام حسن‌عسکری را شش سال اعلام کرد و اضافه کرد: این امام همام در سن 22 سالگی بعد از شهادت پدرش به امامت رسید و به مدت شش سال مقام امامت را عهده‌دار بود  و در سال 260 ق در سن 28 سالگی به شهادت رسید و در خانۀ خود در سامرا، کنار مرقد پدرش به خاک سپرده شد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) یکی از جوان‌ترین ائمه بودند اما توانستند بزرگان قریش و دانشمندان زمان خود را تحت تاثیر و نفوذ قرار دهد تا جایی‎که دوست و دشمن به برتری او در دانش، بردباری، بخشش، پارسایی، پروای الهی و دیگر مکارم اخلاقی باور داشتند، اظهار کرد: از ابعاد شخصیتی امام حسن‌عسکری(ع) یکی این بود که این امام همام، هیچ‌گاه با کسانی که برای تامین نیاز مراجعه می‌کردند با کبر و غرور رفتار نمی‌کرد و با تواضع و خوشرویی به رفع حاجات مردم می‌پرداخت.

وی افزود: امام حسن عسکری(ع) کوشش فراوانی در دفاع از اسلام و رد شبهات داشتند و موفق شدند شاگردانی (افزون بر صد نفر) ازجمله احمد بن اسحاق اشعری قمی، ابوهاشم داود بن قاسم جعفری، ابو عمرو عثمان بن سعید عمری، علی بن جعفر و محمد بن حسن صفار و... تربیت کنند که هرکدام در گسترش معارف اسلام و رفع شبهات دشمنان، نقش مؤثر و ارزنده‌ای ایفا کرده‌اند.

نقش امام عسکری(ع) در گسترش معارف اسلام و رفع شبهات

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) نقش مهمی در گسترش مذهب تشیع در مناطق و شهرهای مختلف، داشت، گفت: یکی دیگر از اقدامات آن حضرت، ارتباط با وکلا و ایجاد شبکه وکالت بود به طوری‌که آن حضرت مدت زیادی را در زندان بود و از طریق وکلای خود با شیعیان در ارتباط بودند و معارف اسلامی را منتقل می‌کردند.

حجت‌الاسلام امیری با اشاره به تلاش آن حضرت بر آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت امام دوازدهم حضرت مهدی(عج) یکی از ویژگی‌های مهم دوره امام عسکری(ع) را شدت اختناق حاکم بر جامعه اسلامی دانست و گفت: در چنین شرایطی امام عسکری از شیوه پنهان‌کاری استفاده می‌کرد تا جایی که گاه پیش می‌آمد بعد از سال‌ها مردم و خلفا متوجه می‌شدند گروه‌هایی از جامعه مانند مسیحیان توسط حضرت در مسیر درست حیات قرار گرفته و هدایت شده‌اند.

وی در رابطه با اقدامات امام حسن عسکری برای آماده‌سازی شیعیان برای عصر غیبت، گفت: این امام همام ابتدا باید جامعه را با امام مهدی(عج) آشنا می‌کردند لذا معرفی امام و صفات ایشان در اولویت قرار داشت. زمانی هم که حضرت به دنیا آمد، پدر بزرگوارشان با عقیقه دادن و ارسال نامه به وکلای خویش ولادت ایشان را خبر دادند اما تأکید داشتند این ولادت همچنان پنهان باقی بماند.

امیری با بیان اینکه تشکیل سازمان وکالت از اقدامات جالب توجه ائمه(ع)‌ تمرینی برای شیعیان برای آماده‌سازی ایشان جهت رجوع به نایبان امام بود چرا که مردم موظف بودند به وکلا رجوع کنند، به حدیثی از امام عسکری در رابطه با ويژگى‌هاى شيعيان با این مضمون «پيروان ما، گروه‌هاى نجات يابنده و فرقه‌هاى پاكى هستند كه حافظان [آيين] مايند، و ايشان در مقابل ستمكاران، سپر و كمک‌‌كار ما [هستند]. به زودى چشمه‌هاى حيات [منجىِ بشريّت] بعد از گدازه توده‌هاى آتش! پيش از ظهور براى آنان خواهد جوشيد»، تصریح کرد: یکى از مهمترین انتظارات امام حسن عسکرى(ع) از شیعیان این است که از نظر رفتارى و اخلاقى به گونه‏‌اى رفتار کنند که در بین جامعه بشرى عموماً و در بین مسلمانان خصوصاً الگو و نمونه باشند تا آنجا که مردم بگویند این‏ها شیعیان على(ع) و امامان معصوم هستند و این‏ها تربیت یافتگان مکتب اهل‌بیت مى ‏باشند.

وی با اشاره به اینکه شهادت آن حضرت را روز جمعه، هشتم ماه ربیع‌الاول سال 260 هجرى نوشته‌اند، اظهار کرد: حضرت امام حسن عسکری(ع) در حدیثی مى‏‌فرمایند: «اِتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا زَیناً وَلا تَکُونُو شَیناً، جَرّوا اِلَینا کُلَّ مَوَدَّةٍ، وَ ادفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبِیحٍ، فَاِنَّهُ ما قیلَ فِینا مِن حَسَنٍ فَنَحنُ اَهلُهُ و ما قیل فینا مِن سوءٍ فَما نَحن کذلک؛  از خدا پروا نمایید و زینت ما (مایه سرافرازى) باشید نه مایه ملامت (سرافکندگى)، همه دوستى ‌ها را به سوى ما جذب کنید و هر زشتى را از ما دور نمایید؛ زیرا هر خوبى که در حق ما گفته آید ما شایستگى آن را داریم و هر بدى که درباره ما بر زبان برآید ما چنان نیستیم...(چرا که) خداوند ما را پاک شمرده و هیچ کس غیر از ما نمى‏‌تواند ادّعاى چنین مقامى را نماید مگر این‌که دروغ پرداز باشد».

امام نور و امام نار

این کارشناس مذهبی در ادامه با گرامیداشت آغاز امامت حضرت ولی‎عصر(عج) به اهمیت موضوع امامت و ولایت اشاره کرد و گفت: ولایت و امامت به اندازه‌ای مهم است که اگر ما نماز را به جا بیاوریم، خمس و زکات را پرداخت کنیم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم و سایر اعمال عبادی را به جا بیاوریم اما در زمینه همراهی و معیت  با ولی و امام زمان کوتاهی کنیم تمام اعمال ما حبط شده و جایگاهی نخواهند داشت.

وی با تأکید بر اینکه ما با ولی همراه باشیم و دیگران را نیز با خود همراه کنیم، ادامه داد: در آیات و روایات داریم که اگر ولی و امام زمان خود را نشناسیم تمام اعمال ما حبط و باطل می شود کمااینکه اساسی‌ترین و مهمترین موضوعی که تمام اعمال‌مان حول آن می‌چرخد بحث امامت و ولایت است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه «امام» به‌معنای پیشوا، پیشانی، پیش رونده و کسی است که جلو می‌رود و یک عده پشت سر او حرکت می‎کنند، اظهار کرد: بعضی از مردم وقتی کلمه امام را می‌شنوند ائمه معصوم(ع) در ذهن آنها می‌آید این در حالی است که در قرآن کریم از دو امام با عنوان «امام نور» و «امام نار» صحبت به میان آمده است.

وی با بیان اینکه در آیات آخر آیت‌الکرسی با این مضمون «اللَّـهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِ‌جُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌«، آیه 257 سوره بقره «اَللهُ وَلىُّ الَّذینَ ءامَنُوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَى النُّور»، آیه 73 سوره انبیا «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاء الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ»، 41 سوره قصص «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنصَرُونَ »، 12 توبه «وَإِن نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُواْ فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ»، 24 سجده «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ» و بسیاری آیات دیگر از دو امام و پیشوا با عنوان امام نور و امام نار یاد شده است، ادامه داد: گاهی اوقات اتفاق می‎افتد برخی افراد امامی را که به‌ عنوان پیشوای خود برگزیده است امام نار یا امام نور است.

امیری با بیان اینکه امام نار می‎تواند علاوه بر برگزیدن پیشوایی کفر شامل پول، ثروت، همسر، فرزندان، خانواده، پست و مقام باشد، اضافه کرد: ما باید امامی را به‌عنوان پیشوا و راهنمای خود انتخاب کنیم که ما را دعوت به خیر و صلاح کند این در حالی است که امروز ما شاهدیک برخی افراد امام نار را به عنوان پیشوای خود انتخاب کرده‌اند که این امام انها را به سمت شر و بدی هدایت می‎کند کمااینکه فضای مجازی نیز امروزه می‎تواند برای ما نقش یک امام را بازی و ما را به سمت شر و بدی سوق دهد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ائمه نار و نور ما را به سمت جهنم و بهشت می‌کشانند، گفت: انسان در این دنیا هر کس را امام و پیشوای خود قرار دهد در قیامت با آن محشور می‎شود پس باید مراقب باشیم امام نور را برگزینیم و در دام امام نار گرفتار نشویم.

امیری با یادآوری اینکه امام نار ما را به سمت ضلالت و گمراهی و جهنم می‌کشاند امام نور ما را به سمت بهشت، جنت و هدایت سوق می‎دهد، افزود: ما به عنوان مسلمان و شیعه باید تلاش کنیم از امام نور تبعیت کنیم و برای خانواه و جامعه نیز یک امام نور باشیم.

انتهای پیام
captcha