برکات یک وقف پس از 60 سال
کد خبر: 4174183
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷

برکات یک وقف پس از 60 سال

موقوفه عبدالله رضوی از بزرگترین موقوفات خراسان رضوی است که 60 سال پیش توسط میرزای ناظر با نیت درمانی، رسیدگی به ایتام و اقامه عزای امام حسین (ع) در روز عاشورا به ثبت رسید.

موقوفه عبدالله رضوی میرزای ناظرواقف خیراندیش مرحوم عبدالله رضوی میرزای ناظر در سال ۱۲۷۵ در شهر مشهد متولد می‌شود و بعد از اتمام دوران تحصیلات اولیه در سال ۱۳۱۵ جهت کسب تحصیل به کشور  آلمان عزیمت نموده و در یکی از رشته‌های کشاورزی موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شده و به ایران بازمی‌گردد.

واقف فردی حاذق، باهوش، علاقمند به آبادانی و کشاورزی بوده است. پدر بزرگوار مرحوم سال‌ها ناظر آستان قدس بوده و بعد از فوت پدر ایشان به این سمت منصوب می‌شود، در دوران حیاتش موفقیت‌های خوبی کسب نموده و نسبت به زیرساخت‌های مورد نیاز موقوفات اقدامات موثری که عموما بخش تامین و فراهم نمودن آب جهت توسعه کشاورزی و زراعت مانند حفر قنوات و چاه بود انجام داده است.

میرزای ناظر در ابعاد ثبتی و حقوقی و حفظ موقوفات نیز تدابیر کارسازی بعمل آورده است و با توجه به استعداد و علاقه شدید وی به باغداری نسبت به کاشت انواع و اقسام گونه های درخت، جدیت تمام داشته است. سرانجام در سال ۱۳۶۶ پس از عمری تلاش و کوشش دار فانی را وداع گفته و به لقاء الله پیوسته و پیکرش در مقبره خانوادگی واقع در مزرعه سوران به خاک سپرده شده است

اکنون پس از گذشت حدود 60 سال از وقف این موقوفه شاهد برکات زیادی در امور درمانی و سایر امور خیریه هستیم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، هاشم یوسفی، مدیر مجتمع موقوفه عبدالله رضوی در جریان بازدید از این موقوفه، اظهار کرد: عبدالله رضوی میرزای ناظر در سال 1275 در مشهد متولد شد و در سال 1366 وفات یافت. این واقف خیراندیش وقفیات زیادی از خود برجای گذاشته است که شامل 24 رقبه در شهرهای مشهد، طرقبه-شاندیر، بندر انزلی و تهران و  عمده وقف آن مرحوم به تعداد 18 هزار رقبه در طرقبه-شاندیز است.

مدیر مجتمع موقوفه عبدالله رضوی افزود: مرحوم ميرزای ناظر در سال 1343 طبق وقف‌‌نامه حدود 6000 هکتار زمين وقف عام در حوزه‌‌های مزبور  و از این طریق اشتغال‌زايی مستقيم و غيرمستقيم داشته است.

یوسفی ابراز کرد: وی مزرعه سوران به طول 4 کیلومتر را که وسعت فعلی آن 3500 هکتار است و قبلا تا 6000 هکتار نیز قید شده است، در سال 1343 وقف می‌کند که این موقوفه 4 رشته قنات دارد.

مدیر مجتمع موقوفه عبدالله رضوی گفت: در وقف‌نامه میرزای ناظر آمده است که همه درآمدهای موقوفه را استحصال کنید، درآمد آن ابتدا برای حفظ خود موقوفه صرف شود و در ادامه درآمد باقیمانده 10 قسمت می‌شود، چهار قسمت آن صرف امور درمانی، سه قسمت آن برای نگهداری ایتام، یک قسمت آن برای اقامه عزا در روز عاشورا و اطعام عزاداران و دو قسمت آن سهم متولی است.

یوسفی اظهار کرد: در روز عاشورا براساس نیت واقف مراسم عزاداری در این مکان برگزار و همه عزاداران اطعام می‌شوند که در سال جاری حدود 8000 پرس غذا طبخ و بین عزاداران توزیع شد.

وی اضافه کرد: عبدالله رضوی هنگامی که در قید حیات بوده است درمانگاه و تیپ خانه بهداشت را در سال 1364 افتتاح کرده است، در حال حاضر این درمانگاه دارای داروخانه است و روزانه تا 160 نفر مراجعه کننده دارد با حدود 7000 پرونده از روستاهای این منطقه در درمانگاه وجود دارد که قبلا به صورت رایگان بود اما اکنون مبلغی اندک پول دریافت می شود که برای توسعه درمانگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یوسفی در خصوص دارالایتام میرزای ناظر، گفت: سه بخش از 10 بخش بر اساس نیت واقف برای ایتام وقف شده که این دارالایتام با تاسیس آموزشگاه در سال 1374 به یک فضای آموزشی تبدیل شده است و پذیرش در این آموزشگاه  فقط از افرادی است که از نعمت پدر محروم هستند و تاکنون موفقیت‌های بسیار خوبی توسط دانش آموزان کسب شده است.

مدیر مجتمع موقوفه عبدالله رضوی بیان کرد: در این مدرسه با نظام آموزشی آموزش پرورش و انتخاب نیروهای زبده از جمله مشاور در مسائل پرورشی با توجه به اینکه شبانه روزی است مهارت های زندگی و تعامل سازنده را می آموزند.

وی گفت: آموزش یکی از فنون و حرفه آموزی از دیگر فعالیت‌های این مدرسه است که اگر به هر دلیل از طریق تحصیل نتوانند شغل مناسبی پیدا کنند، بتوانند براساس حرفه‌ای که آموزش دیده‌اند به بازار کار ورود کنند و آینده خود را تضمین کنند.

یوسفی ادامه داد:. این مدرسه با امکانات بسیار مناسب در سطح کشوری نیز برجسته است و در سال ۱۳۹۳، نشان تعالی مدیریت کیفیت مدار را دریافت کرده است و ظرفیت پذیرش ۱۲۰ تا ۱۵۰ دانش‌آموز را دارد.

مدیر مجتمع موقوفه میرزای ناظر با تاکید بر اینکه در این مدرسه سعی بر پرورش دانش‌آموزان است نه صرفاً آموزش دروس، گفت: عقیده ما این است که این مدرسه باید چمران پرور باشد و می‌شود. کادر مدرسه همگی جوان، نخبه و از بهترین‌ها هستند که هم در مسائل اعتقادی و پرورشی و هم در مسائل آموزشی و علمی ید طولایی دارند.

یوسفی ادامه داد: فعالیت‌های دیگر در این موقوفه شامل کشاورزی، باغداری و زراعت، پرورش ماهی، تولید برق در نیروگاه خورشیدی، دامداری و کارهای متفرقه دیگری چون گلابگیری است.

وی تصریح کرد: از سال 91 به بحث شیلات ورود کردیم و الان سالانه بین 40 تا 50 تن ماهی قزل‌آلا برداشت و از فضولات ماهی برای فرآوری باغ و زراعت استفاده می‌کنیم.

یوسفی اضافه کرد:یکی از مهمترین ضرورت های پرورش ماهی قزل‌آلا تامین بچه ماهی با کیفیت و به اندازه کافی در زمان موردنظر است. تهیه بچه ماهی از مراکز تکثیر از مشکلات مهم پرورش‌دهندگان به‌خصوص در مزارع خرد است. به عنوان مثال می‌توان به دوری مسافت، پراکندگی واحدهای خرد، هزینه‌های حمل و استرس وارده به بچه ماهیان در زمان حمل اشاره نمود. با این شرایط نیاز بود در این مجتمع سالن حد واسط ماهی قزل آلا احداث شود. این سالن در ابعاد ۱۴ در ۳۶ متر و دارای ۴.۵ متر ارتفاع است که به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی در مورد نیروگاه خورشیدی گفت: 9 نیروگاه خورشیدی با 800 کیلوات در موقوفه عبدالله رضوی وجود دارد که با فروش برق برای موقوفه درآمد کسب می‌شود.

مدیر مجتمع موقوفه عبدالله رضوی در خصوص پرورش دام در موقوفه، افزود: در سال 98 تعداد 400 راس دام خریداری کردیم و در حال حاضر حدود 1400 رأس گوسفند داشتی و مولد داریم.

یوسفی گفت: واقف این مجموعه با ذوق و علاقه‌ای که به آبادانی کشور داشته و تجربه‌ای که از سال‌ها نظارت بر آستان قدس اندوخته بود، اتفاقات ویژه‌ای رقم زده است. از جمله احداث ۴ رشته قنات و ایجاد فضای سبز و درختکاری در منطقه. در این موقوفه ۶۰ هکتار باغ میوه و ۸۰ هکتار زمین زراعی وجود دارد که برای مثال سالانه ۱۶۰۰ تن ذرت از آن برداشت می‌شود.

یوسفی تاکید کرد:  با تلاش‌های صورت گرفته ، اتفاقات بسیار روشنی رقم خورده و بارها دست معجزه خداوند را در امور مختلف دیده‌ایم. امیدواریم این سفره‌ای که پهن شده و جمع کثیری از آن بهره‌مند هستند،  روز به روز گسترده‌تر شود.
گردش مالی موقوفه عبدالله رضوی تا پایان سال 85 میلیارد تومان تعیین شده است

رئیس موقوفات میرزای ناظر با اشاره به اینکه گردش مالی مجموعه در سال گذشته ۲۸ میلیارد تومان بوده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴۵ میلیارد تومان بوده است. برنامه‌ای که از سوی اداره کل تا پایان سال تعیین شده ۸۵ میلیارد تومان است.

برکات یک وقف پس از 60 سال

انتهای پیام
captcha