آگاه به زمان بودن؛ شاخصه وجودی حضرت زینب(س)
کد خبر: 4182713
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

آگاه به زمان بودن؛ شاخصه وجودی حضرت زینب(س)

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: آگاه به زمان بودن از شاخصه‌های وجودی حضرت زینب(س) است که در مقاطع مختلف جلوه دارد که یکی از این مقاطع در دوره حکومت امام علی(ع) و مقطع دیگر آن در دوره زندگی امام مجتبی(ع) بود که سبب شد تا ایشان از کوفه به مدینه برگشتند و مدافع امامت امام حسن(ع) شدند.

معصومه ظهیری، استاد حوزه علمیه خواهرانمعصومه ظهیری، استاد حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا از قم با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، با بیان اینکه الگو‌ها در دنیا به شاخص‌های عملکردی و امتیازات و تمایزات خود معرفی می‌شوند، اظهار کرد: برخی انسان‌ها اهل کرامت و سخاوت و برخی مظهر ادب و شعر هستند. انسان‌هایی اهل قلم هستند که میراث گذشتگان را به تحریر در آورده و به آیندگان می‌رسانند و انسان‌های عالمی به بشریت خدمت کرده‌اند و معادلات چند مجهوله علمی را گشایش داده و بشریت خود را مرهون زحمات آن‌ها می‌داند.

استاد حوزه علمیه خواهران بیان کرد: افرادی در راه خدا جانفشانی کرده‌اند و خداوند نیز آن‌ها را می‌ستاید و می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی سَبیلِ اللهِ وَ الَّذینَ آوَوْا وَ نَصَرُوا؛ انسان‌هایی که در راه معبود خود هجرت کردند و به مال و جان خود جانفشانی کردند و خداوند برای آن‌ها درجه و مقام قائل است.»؛  زنان و مردان بسیاری در طول تاریخ وجود داشته‌اند که نام آن‌ها در صفحات تاریخ به زیبایی ثبت و ضبط شده و از آن‌ها به‌عنوان الگو و انسان‌های خادم مردم یاد می‌شود. از ویژگی‌های ممتاز حضرت زینب(س) فصاحت، بلاغت، جهاد تبیین، ایثارگری، گذشت، صبر، مناعت طبع، کریمه بودن، محدثه بودن و کنشگری اجتماعی و آگاه به موقعیت زمان خود است.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) چندین بار در راه اعتلای اسلام و ترویج دین در میدان‌های مختلف، آن هم آگاهانه و شجاعانه همراه بودند و حضور داشتند، تصریح کرد: آگاه به زمان بودن از شاخصه‌های وجودی ایشان است که در مقاطع مختلف جلوه دارد که یکی از این مقاطع در دوره حکومت امام علی(ع) و مقطع دیگر آن در دوره زندگی امام مجتبی(ع) بود که سبب شد تا ایشان از کوفه به مدینه برگشتند و مدافع امامت امام حسن(ع) شدند.

ظهیری با بیان اینکه دخت امیرالمؤمنین(ع) زهرا‌گونه زمان خود است، افزود: حضرت زینب کبری(س) مادری است که ائمه اطهار(ع) از او به نیکی یاد می‌کنند و نخستین مدافع راه امامت و ولایت است و قطع به یقین امیرالمؤمنین(ع) دختری تحویل جامعه داده که همراه امام است.

استاد حوزه علمیه خواهران بیان کرد: از دیگر شاخصه‌های حضرت زینب(س) ارائه راهکار‌هایی است که براساس شاخص‌های اخلاقی مطرح می‌شود، یعنی فردی که در برابر ظلم بنی‌امیه به‌وسیله ایجاد تشکل و بیان وقایع، ظلم‌ستیزی، مقابله با زیاده‌خواهی، بیان جایگاه امامت و معرفی بیشتر امام مقاومت کرد.

وی گفت: حضرت زینب(س) در طول سفر خود به‌طور مداوم خانواده خود و امام سجاد(ع) را معرفی کردند و با انتساب به مقام امامت و ولایت جایگاه بالایی برای خود در نظر گرفتند و از اینکه جامعه آن‌ها را نمی‌شناسد، مردم زمان خود را که دچار جهالت بودند، سرزنش کردند.

زیست عفیفانه عقیله بنی‌هاشم؛ الگوی زنان امروز

ظهیری با اشاره به اینکه از دیگر ویژگی‌های حضرت زینب(س) صبر است، بیان کرد: معمولا انسان‌ها در فشار‌ها از پای در می‌آیند، اما هیچ اتفاقی این بانوی بزرگ را ناامید نکرد، بلکه ایشان یک انسان باایمانی بود که در سایه‌سار مقاومت و ایستادگی توانست، اهداف واقعه عاشورا را که آبشخور سرچشمه زلال وحی و اسلام بود برای جامعه روایت و معرفی کند و در عمل خود، وعده نصرت الهی را به مردم مژده دهد.

وی گفت: از دیگر خصوصیاتی که در روند حیات زینبی، ایشان را عقیله بنی‌هاشم معرفی می‌کند، پاکی، حیا، عفاف و زیست عفیفانه حضرت بود که از دامن مطهره زهرای مرضیه در مهد تربیت و آموزشی که خانه امامت برایش فراهم کرد، سرچشمه گرفت.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: زن و خانواده امروز در شرایط ازدواج سالم می‌تواند زندگی سالم و خوبی را داشته باشند، اگر فرزند در محیطی سالم، معنوی و سرشار از علم بزرگ شود نه تنها برای خود انسانی صالح، عقیله و کریمه خواهد بود بلکه در محیط اطراف خود نیز درخشان و اثر بخش می‌شود.

وی گفت: همراهی با امام معصوم(ع) و هجرت از مدینه به کوفه و انجام امور عام‌المنفعه، آموزش و ایجاد تشکل‌های بانوان و اقدامات اجتماعی از فعالیت‌های حضرت زینب(س) قبل از واقعه عاشورا بوده است. در زمان امام حسن مجتبی(ع) مهاجرت از کوفه به مدینه و بعد همراهی کاروان کربلا نشان می‌دهد که حضرت زینب(س) انسانی است که در دوران زندگی خود آگاه به زمان بودن و مؤثر در مکان بودن را برای خود ترسیم کرده و در مسیر تحقق اهداف خود تلاش کرده است.

ظهیری بیان کرد: نهراسیدن، بذل مال، فصیح، بلیغ و زیبا سخن گفتن از ویژگی‌های اخص حضرت زینب(س) است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد و الگویی برای انسان‌های امروز باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: امروز با ندای مظلومیت مردم فلسطین، باید زینب‌گونه‌های زمان باشند که از ایشان این‌گونه آموخته‌اند که خدا را ناظر ببینند و از نعمت‌های ایشان شکرگزاری کنند؛ حمد و ثنای الهی و شاکر بودن در همه حال از ویژگی‌های این بانوی بزرگوار است و روحیه حمد و شکر باعث شد که اطرافیان ایشان نیز اهل مقاومت باشند.

حضرت زینب(س)؛ الگوی راهبردی جبهه اسلامی

ظهیری ادامه داد: به نظر می‌رسد که جبهه اسلامی و پیروان اهل بیت(ع) می‌توانند ویژگی‌های شاخصی را از حضرت زینب(س) به‌عنوان آفتاب درخشانی که دارای زمان و مکان خاصی نیست و الگوی عملی راهبردی برای زندگی آن‌ها خواهد بود، الگوسازی کنند. شرایط زمان و مکان اقتضا می‌کند که بهترین‌های خود را در صفحات تاریخ بازخوانی کنیم و برای عصر خود چراغی فرا روی زندگی قرار دهیم که حضرت زینب(س) یکی از این الگو‌های برجسته است.

استاد حوزه علمیه خواهران یادآور شد: همان‌گونه که صدای حضرت زینب(س) در گوش تاریخ طنین‌انداز است که ایشان آنچه امیرالمؤمنین(ع) به فرزندان خود سفارش کرده بودند را اجرا می‌کند، امروز در سالروز میلاد ایشان، پژواک این صدا طنین‌انداز است و مردم ما را در امت اسلام بیش از همیشه با هم متحد خواهد کرد.

گفت‌وگو از الهام حلاجیان

انتهای پیام
captcha