توقع بی‌جا مانع آرامش در خانواده است
کد خبر: 4183941
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
سخنران حرم بانوی کرامت:

توقع بی‌جا مانع آرامش در خانواده است

حجت‌الاسلام برمایی با بیان این که ایجاد توقع بی‌جا، مانعی بزرگ برای آرامش‌بخشی در محیط خانواده است، گفت: خانواده، موظف به برطرف‌سازی نیاز‌های اساسی اعضاست، نه همه نیاز‌هایی که فرد تصور می‌کند؛ چرا که نیاز‌های انسان در ساحت‌های متنوع برآورده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد برمایی، سخنران حرم حضرت معصومه(س)به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی پایگاه خبری حرم حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد برمایی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) در محفل معارفی که شب گذشته 3 آذرماه، در شبستان امام خمینی(ره) حرم بانوی کرامت برگزار شد، با اشاره به آیه شریفه «قَالُوا إِنَّا کُنَّا قَبْلُ فِی أَهْلِنَا مُشْفِقِینَ»، گفت: بهشتیان در پاسخ به نحوه بهشتی شدن‌شان می‌گویند؛ ما کسانی بودیم که نسبت به خانواده و اقوام مشفق بودیم.

وی با بیان این که مشفق کسی است که هر کاری می‌کند تا خانواده و اقوام‌اش جهنمی نشوند، ادامه داد: مشفق کسی است که وقتی از اعضای خانواده در رابطه با بهترین فرد زندگی می‌پرسند، او را معرفی می‌کند.

سخنران محفل معارفی حرم بانوی کرامت با بیان این که بهترین انسان‌ها کسانی هستند که برای خانواده‌اش بهترین باشد، بیان کرد: خانواده مسیری است که انسان را به صلاح و رستگاری می‌رساند.

برمایی با اشاره به راهکار‌های قرارگرفتن خانواده به‌عنوان اولویت اول زندگی و ارتقا احساس رضایت در خانواده، گفت: خداوند متعال در رابطه با اهمیت صیانت از خانواده در مقابل آتش دوزخ می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا»؛ لذا کسی که علی‌رغم تمام ناملایمات دنیایی می‌داند که چگونه دلبری کند و ناز خانواده را بکشد و به‌خاطر خانواده به سمت حرام کشیده نشود و همواره کسب حلال کند، انسان با شرافتی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که ایجاد توقع بی‌جا، مانعی بزرگ برای آرامش‌بخشی در محیط خانواده است، افزود: خانواده، موظف به برطرف‌سازی نیاز‌های اساسی اعضاست، نه همه نیاز‌هایی که فرد تصور می‌کند؛ چرا که نیاز‌های انسان در ساحت‌های متنوع برآورده می‌شود.

برمایی با اشاره به اهمیت بازشناسی نیاز‌های اساسی همسر، فرزند و والدین، گفت:  خواسته، همان روش برآورده‌سازی نیاز‌ها است، در شرایطی ممکن است نیاز درست و به جا باشد، ولی خواسته، خواسته اشتباهی بوده فرد را به سمت گناه و تباهی بکشاند.

وی با بیان این که خواسته‌ها اگر با توان آدمی همخوانی نداشته باشد، انسان در تقاضا دچار حرام خواهد شد، اظهار کرد: زمانی که نیاز، خواسته، تقاضا و توان با هم نخوانند؛ اگر انسان متدینی هم باشیم حتی اگر به گناه نیافتیم، به‌زحمت خواهیم افتاد و گرفتاری در تجمل از جمله این مصادیق است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که همواره باید مراقب باشیم تا فاصله نیازها، خواسته و تقاضا فرد دیگری را شرمنده نکند، گفت: بزرگواری و شفقت نسبت به خانواده و همسر این است که وقتی نیازی را خارج از توان دیگری می‌بینیم، آن موضوع را مطرح نسازیم.

وی بر اهمیت اصل معنویت در زندگی تصریح کرد و گفت: یکی از اندیشمندان حوزه روان‌شناسی می‌نویسد، در ۷۰ سالی که مشغول کار درمان بودم، هرکسی که به من بابت هر موضوع روان‌شناختی مراجعه کرده، در آن‌ها شاهد غفلت و عقب‌ماندگی نسبت به معنویت بودم، این مشکلات زمانی شکل‌گرفته که فرد نسبت به معنویت و دینی که بدان معتقد بود، عقب‌نشینی و بخشی از تدین خود را تعطیل کرده است.

برمایی با اشاره به اینکه دعای اعضای خانواده نسبت به یکدیگر بسیار مهم است، ابراز کرد: در خانه‌ای که ارزش‌ها حاکم هستند و حاکمیت آن نسبت به نیاز‌ها و مادیات بسیار بالاتر است؛ موفق‌تر بوده، اعضای آن از صمیمیت فراوانی نسبت به یکدیگر برخوردارند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اصل اول و آخر هر خانواده موفقی به معنویت فاخر است، یادآور شد: معنویتی که در آن اخلاق و ارزش بالاتر از پول و ثروت و امکانات قرار بگیرد، همه مشکلات زندگی رنگ خواهد باخت.

انتهای پیام
captcha