سومین جشنواره ملی شعر حضرت مادر برگزار می‌شود
کد خبر: 4185647
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۹
در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد

سومین جشنواره ملی شعر حضرت مادر برگزار می‌شود

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: سومین جشنواره ملی شعر حضرت مادر با سه رویکرد مادر، حضرت زهرا(س) و مادر امام زمان(عج)، حضرت نرجس خاتون برگزار می‌شود.

نشست خبری سومین جشنواره ملی شعر حضرت مادربه گزارش ایکنا از اصفهان، نشست خبری «سومین جشنواره ملی شعر حضرت مادر» امروز، 12 آذرماه در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ابتدای این نشست، ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه اظهار کرد: به‌طور کلی در این نشست، ما با سه مفهوم مادر، حضرت زهرا(س) و حضرت نرجس خاتون(س) سر و کار داریم و با مفاهیمی چون شعر و ادبیات و همچنين مادر و معارف اسلامی نوعی تلاقی ایجاد کرده‌ایم. این موضوعات، مورد گفت‌وگوی ما هستند.

وی ادامه داد: به‌طور کلی، بیان و شعر یکی از معجزات الهی است و خداوند از معجزه بیان برای آخرین معجزه خود استفاده کرد؛ معجزه ماندگاری که تا امروز هم برای ما جاری است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: قرآن کریم، بزرگترین معجزه الهی است که تاکنون هم برای بشر باقی مانده و خداوند برای معرفی رسول خود از این ابزار استفاده کرد. این نشان‌دهنده جایگاه بیان و ادبیات است.

وی با اشاره به جایگاه بیان و شعر افزود: خداوند می‌توانست از ابزار دیگری نیز استفاده کند؛ اما استفاده از ابزار بیان، نشان‌دهنده جایگاه رفیع آن است. شعر هم در میان ادبیات و بیان، جایگاه خاص خودش را دارد که همه ادیبان با آن آشنا هستند؛ درواقع جنبه هنری شعر باعث می‌شود که در ابواب گوناگون بیان، جایگاه خودش را پیدا کند؛ زیرا جنبه زیبایی‌شناسی و بیان زیبایی که در شعر وجود دارد، موجب تمایز شعر از انواع دیگر ادبیات و بیان می‌شود.

احمدیان تأکید کرد: هر پدیده‌ای که در عالم شأن بالاتری پیدا کند، وظیفه سنگین‌تری هم بر دوشش گذاشته خواهد شد؛ به علت آنکه شعر هم مسئولیت و شأن بالاتری دارد، وظیفه سنگین‌تری برعهده آن قرار گرفته است.

وی در توضیح وظیفه شعر یادآور شد: این وظیفه سنگین که هم شعر و هم شاعر آن را به دوش می‌کشند، آن است که بتواند در قبال تعهدی که به وظایف اسلامی و انسانی خودش در عالم خلقت دارد، به ارتقای معرفت دینی و فکری جامعه کمک کند؛ پس شعر و شاعر وظيفه سنگینی برای ارتقای معرفت فکری جامعه برعهده دارند. امیدواریم که ما هم با هر نوع مسئولیتی که داریم، بتوانیم این وظیفه سنگین را به جا آوریم. شما اصحاب رسانه نیز چنین وظیفه‌ای برعهده دارید؛ زیرا از ابزار رسانه استفاده می‌کنید.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان توضیح داد: یکی از جنبه‌های خاص شعر، رسانه بودن آن است و از این بابت رسانه‌ای تأثیرگذار محسوب می‌شود. شعر یکی از نمادهای برجسته هنر است و در فرهنگ ایرانی اسلامی، نوعی ثروت ملی محسوب می‌شود. ما باید انواع شعر را بشناسیم و برای اعتلای جایگاه فرهنگ ایرانی اسلامی آن را معرفی و استفاده کنیم.

وی گفت: هنر حقیقی از جانب پروردگار و موهبتی الهی است که برای بشر نازل شده و شعر هم نمادی از آن است. مقام معظم رهبری بارها بر استفاده از ابزارهای هنری برای اعتلای اندیشه اسلامی تأکید کرده است. افزون بر اینکه خود ایشان هم شاعر هستند، به‌صورت مرتب محافل شعر نیز برپا و از شعرا تجلیل می‌کنند. ایشان به‌مثابه بالاترین مقام رسمی کشور، اهتمام ویژه‌ای به شعر دارد. بادوام‌ترین جلسه رهبر معظم انقلاب با هنرمندان، محفل شعر بوده که نشان‌دهنده جایگاه رفیع شعر و شعرا در فرهنگ ایرانی اسلامی ماست.

احمدیان بیان کرد: مفهوم دومی که می‌خواهم درباره آن بگویم، این است که به‌طور کلی، زن و شخصیت او یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه به شمار می‌رود و می‌تواند نقش‌های متعددی برعهده بگیرد. یک زن می‌تواند خواهر، همسر و مادر باشد. اینکه در جامعه، نقش‌های دیگری همچون اشتغال را نیز برعهده بگیرد، مهم است که اکنون می‌خواهم از آن عبور کنم.

وی با اشاره به مهم‌ترین نقشی که یک زن می‌تواند داشته باشد، یادآور شد: نقش مادری، مهم‌ترین نقشی است که یک زن می‌تواند داشته باشد. مادر، مولد و باعث بقای نسل بشر بوده و وجود فیزیکی همه ما مدیون مادرانمان است؛ اما مهم‌تر از آن، نقش مادر در تربیت فکر و اندیشه نسل آینده جامعه است؛ پس مادران نقش پررنگی در جامعه و در طول تاریخ داشته‌اند و تاریخ‌سازان جامعه بشری هستند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: مادران ائمه(ع) به‌مثابه مربیان آنها، وظیفه تولد و تربیت رسولان و هادیان جامعه را برعهده داشتند و شاخص‌ترین آنها، حضرت فاطمه(س) است که نقش اثرگذاری در تربیت امامان شیعه دارد؛ درواقع ایشان، مادر ائمه(ع)، مادر تشیع و مادر همه خوبی‌هاست و لازم است که ما توجه ویژه‌ای به آن حضرت داشته باشیم. ما در این کنگره سعی می‌کنیم با ابزار شعر و هنر به نقش ویژه مادران به‌خصوص حضرت زهرا(س) بیشتر بپردازیم.

وی گفت: ما در قبال امام زمان(عج) نیز وظیفه مضاعفی بر عهده داریم. عصاره زحمات همه امامان به دست ایشان به نتیجه خواهد رسید و آن حضرت حق بزرگی به گردن همه ما دارد. مادر ایشان هم به همین سبب، جایگاه ویژه‌ای در میان مادران دارد. ما در این کنگره سعی می‌کنیم به نقش و جایگاه مادر امام زمان(عج) هم توجه داشته باشیم.

احمدیان در خصوص سابقه کنگره ملی شعر مادر یادآور شد: این کنگره، ملی است، در سال 1400 به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان شکل گرفت و در قالب فراخوان از شعرا کار خود را شروع کرد. در سال اول برگزاری این کنگره، 400 اثر از 90 شاعر دریافت شد و از همه نقاط کشور در آن شرکت داشتند. همچنین با اعلام نظر داوران حرفه‌ای، چند اثر برتر انتخاب شد. گزیده آثار شاعرانی که در سال اول این کنگره شرکت داشتند، در قالب کتاب منتشر شده است و سال گذشته از آن رونمایی شد.

وی بیان کرد: در کنگره دوم یعنی سال 1401 نیز 700 اثر از 150 شاعر به دبيرخانه ارسال، فرایند داوری و انتخاب آثار برتر انجام و گزیده آثار هم در کنگره امسال رونمایی خواهد شد. امسال نیز قصد داریم در سومین کنگره به سه رویکرد مادر، حضرت زهرا(س) و مادر امام زمان(عج)، حضرت نرجس خاتون بپردازیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به افتتاحیه و اختتامیه این کنگره افزود: فراخوان این کنگره امروز، 12 آذرماه و همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) منتشر می‌شود و اختتامیه کنگره در روز ولادت ایشان خواهد بود.

وی با اشاره به حامیان این کنگره گفت: محفل شعر آیینی انگور، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، حوزه هنری استان، صداوسیمای مرکز اصفهان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از حامیان این جشنواره هستند.

احمدیان تأکید کرد: امسال بخش ویژه‌ای برای تجلیل از یک شاعر آیینی تدارک دیده‌ایم. عباس شاهزیدی معروف به خروش اصفهانی، از طلاب اصفهان و یکی از استادان برجسته شعر آيينی است و چندین بار در محافل شعر رهبر معظم انقلاب نیز به شعرخوانی پرداخته و مورد توجه ایشان قرار گرفت است. «در حوالی اشراق»، «به کسی دلباخته‌ام»، «گزیده شعر دفاع مقدس» و «دوبیتی‌های من عین لهوف است»، از جمله آثار آقای شاهزیدی به شمار می‌رود.

وی در خاتمه سخنان خود یادآور شد: آقای شاهزیدی بیش از 270 کنگره و جشنواره شعر کشوری را داوری کرده و در مقام داور این کنگره در سال‌های گذشته نیز حضور داشته و امسال هم حضور دارد. ایشان یکی از نعمت‌های اصفهان است و امیدواریم با برگزاری آیین بزرگداشت بتوانیم از مقام این شاعر و دیگر شعرای آیینی اصفهان تقدیر کنیم. در مراسم اختتامیه نیز مستندی از زندگی و آثار ایشان ارائه خواهد شد.

تلاش شاعران آیینی ستودنی است

سپس مهدی پایون، مسئول اداره فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و دبیر سومین کنگره ملی شعر حضرت مادر گفت: در دو سال گذشته، این جشنواره به لحاظ کمی و کیفی از شور و شوق بسیاری برخوردار بوده است. در سال‌های گذشته آثار خوبی به دبیرخانه ارسال شد که نشان می‌داد شعرا در زمینه شعر آیینی تلاش بسیاری کرده‌اند.

وی افزود: هم در شهر اصفهان و هم در کل کشور، شعرای آیینی بسیاری داریم. شرکت 150 شاعر آیینی در این کنگره آمار خوبی است و خدا را از این بابت شاکریم.

دبیر سومین کنگره ملی شعر حضرت مادر در خصوص انتشار گزیده آثار دریافتی این جشنواره اظهار کرد: تلاش ما در دبیرخانه بر این بوده است که انتشار کتابی از آثار مورد تأیید داوران را در دستورکار قرار دهیم.

وی بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این کنگره، آثارشان را از طریق سایت Morsalat.ir به دبیرخانه ارسال کنند. اختتامیه جشنواره هم با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، روز 13 دی‌ماه برگزار خواهد شد.

یادآور می‌شود در این نشست، پوستر فراخوان سومین کنگره ملی شعر حضرت مادر رونمایی شد و کلیپی نیز از برگزاری این کنگره در سال‌های گذشته به نمایش درآمد.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha