همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی برگزار می‌شود
کد خبر: 4187330
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
تابستان ۱۴۰۳

همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی برگزار می‌شود

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی، تابستان سال ۱۴۰۳ در ۶ محور و با هدف بررسی پایداری و کارآمدی خانواده از منظر علوم گوناگون برگزار می‌شود.

نشست خبری رونمایی از پوستر همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامیبه گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در نشست خبری فراخوان ملی مقاله و طرح‌های پژوهشی و رونمایی از پوستر همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی که امروز، ۲۰ آذرماه در محل این دفتر برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) به بیان مقدمه‌ای درباره همایش یادشده پرداخت و اظهار کرد: خانواده، کانون و هسته مرکزی اجتماعات انسانی محسوب می‌شود و خانواده ایرانی در طول تاریخ همیشه پایدار و کارآمد بوده است. تغییر در ساختار و فرهنگ خانواده به تغییر ساختار جامعه و فرهنگ عمومی منجر می‌شود.

وی افزود: البته خانواده هم متأثر از اجتماع، فرهنگ عمومی، اخلاق و قوانین و مقررات است. همچنين اعتقادات فردی و خصوصیات روانشناختی افراد و خانواده‌ها هم تأثیر مستقیمی بر روابط خانوادگی و پایداری و کارآمدی خانواده‌ خواهد داشت. از طرف دیگر، با توجه به اینکه علوم گوناگون از یکدیگر تفکیک شده‌اند، تعدد نسخه‌ها و توصیه‌های متفاوت متخصصین، آسيب‌هایی در حوزه بهبود روابط خانواده به دنبال دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تأکید کرد: ما در پژوهشکده الهیات و خانواده که وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است، برنامه کلانی از پنج منظر و با عنوان «کارآمدی و پایداری خانواده» طراحی کرده‌ایم. هدف از طراحی آن نیز این بوده است که بتوانیم کارآمدی و پایداری خانواده را از منظرهای متعدد بررسی کنیم و با علوم گوناگون به موضوعی خاص بپردازیم.

وی یادآور شد: آنچه در این کلان‌برنامه برای ما مهم است، توصیه‌های کاربردی و عملیاتی به شمار می‌رود که در واقعیت نیز باید قابلیت اجرا در خانواده را داشته باشند. ما در این همایش از متخصصین، پژوهشگران و تمامی صاحبنظرانی که در علوم گوناگون، صاحب ایده و پژوهش‌های مرتبط با کارآمدی و پایداری خانواده هستند و یا قصد پژوهش در این حوزه را دارند، دعوت می‌کنیم تا با ارسال مقالات و پژوهش‌های خود در این همایش شرکت کنند.

احمدیان همایش «پایداری و کارآمدی خانواده» را مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی دانست و توضیح داد: این همایش با مشارکت ۱۵ نهاد علمی در حال اجراست و درجه ISC دارد. پژوهشگران می‌توانند تا ۱۵ اسفندماه سال جاری در دو بخش مقالات و طرح‌های پژوهشی، برای ارسال مطالب خود اقدام کنند. پس از انجام داوری اولیه، افراد می‌توانند تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، اصل مقالات و پژوهش‌های خود را آماده و برای همایش ارسال کنند. همایش نیز در تابستان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به محورهای این همایش گفت: همايش پایداری و کارآمدی خانواده دارای ۶ محور شامل «حکمرانی، پایداری و کارآمدی خانواده»، «فضیلت‌های اخلاقی، پایداری و کارآمدی خانواده»، «فقه و حقوق خانواده، پایداری و کارآمدی خانواده»، «باورها و رفتارهای دینی، پایداری و کارآمدی خانواده»، «پویایی‌های اجتماعی و فرهنگی، پایداری و کارآمدی خانواده» و «مشاوره و برنامه‌های غنی‌سازی ازدواج، پایداری و کارآمدی خانواده» است. هر کدام از این محورها، خرده‌محورهایی را شامل می‌شود که در سایت همایش قابل مشاهده است.

پایداری و کارآمدی خانواده، گفتمان ملی است

در ادامه، محمد ثناگویی‌زاده، دبیر علمی همایش و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: خدا را شاکر هستیم که در پژوهشکده الهیات و خانواده این توفیق را داریم که قدمی در راستای تحکیم خانواده برداریم. موضوعی که بخش مهم و اصلی مطالبات مقام معظم رهبری و جامعه خودمان نیز به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده گفتمانی را در سطح ملی و به‌صورت نوعی پویایی فرهنگی و اجتماعی و نیز مطالبه سازمانی مطرح می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: محورهای اصلی همایش می‌توانند تأثیر بسزایی در خصوص خانواده داشته باشند. اخلاق، صداقت، گذشت، مدارا و انصاف در خانواده مسائل مهمی محسوب می‌شود. مسئولیت نهادهای حاکمیتی هم در راستای پایداری و کارآمدی خانواده اهمیت دارد. در نهایت نیز کارآمدی خانواده به تحکیم آن منجر خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نبود دستگاه متولی موضوع خانواده در کشور گفت: متأسفانه در کشور ما، دستگاهی به‌عنوان متولی موضوع خانواده وجود ندارد و ما امیدواریم یکی از خروجی‌های این همایش، بیان پیشنهادهایی در خصوص تعیین دستگاه متولی خانواده و سیاست‌های مربوط به آن باشد.

فعالیت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

همچنین فریبرز راهدان، معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در این نشست ضمن تبریک هفته پژوهش اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به‌صورت رسمی از سال ۱۳۸۲ و در قالب معاونت پژوهشی آغاز به کار کرد. بسترسازی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی حوزویان و پژوهشگران اصفهان، توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش، انجام طرح‌های پژوهشی با اتکا به منابع دانشجویان مراکز علمی اصفهان، عرضه خدمات علمی پژوهشی به علاقه‌مندان و نیز پاسخگویی به نیازها و مطالبات پژوهشی مخاطبان در حوزه علوم و معارف اسلامی از جمله اهداف تأسیس این معاونت در اصفهان بوده است.

وی ادامه داد: با تغییر رویکرد دفتر تبلیغات اسلامی از کارکردمحوری به مسئله‌محوری، معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به پژوهشکده الهیات و خانواده تبدیل شد تا کوشش‌های علمی و دانشی آن به‌صورت نظام‌مند، ذیل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سامان یابد. پژوهشکده الهیات و خانواده یکی از ۱۳ پژوهشکده و مرکز علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به شمار می‌رود. مأموریت این مرکز، انجام پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی مرتبط با مسائل خانواده مبتنی بر معارف و اندیشه‌های اسلامی با رویکرد حکمرانی است که هم‌اکنون در قالب کلان‌برنامه پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر تعالیم اسلامی دنبال می‌شود. این پژوهشکده دارای سه گروه پژوهشی با عنوان مطالعات خانواده، اخلاق اجتماعی و الهیات تطبیقی و همچنين دارای سه اداره شامل اداره امور پژوهشی، اداره کتابخانه، نشر و اطلاع‌رسانی و اداره همکاری‌های علمی است.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان یادآور شد: تاکنون ۱۱۰ طرح پژوهشی، ۱۵۵ نشست، کارگاه و همايش علمی، ۲۰ کرسی ترویجی و بیش از ۲۰۰ کرسی آزاداندیشی در این مرکز انجام و برگزار شده است.‬‬

وی تصریح کرد: انتشار بیش از ۱۳۲ عنوان کتاب در قالب ۱۷۳ جلد و انتشار فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی و دوفصلنامه اسلام و مطالعات خانواده از دیگر فعالیت‌های پژوهشکده الهیات و خانواده بوده است.

راهدان گفت: نشانی کانال پژوهشکده مطالعات و خانواده در پیامرسان ایتا، https://eitaa.com/isca24 و نشانی کانال دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، https://eitaa.com/morsalat_ir است. علاقه‌مندان برای استفاده از محتویات پژوهشکده و برنامه‌های آن نیز می‌توانند به رادیو پژوهش، وابسته به سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به نشانی http://radio.isca.ac.ir مراجعه کنند.

زهرا مظفری‌فرد

انتهای پیام
captcha