خطبه فدکیه فریادی مستمر علیه تحریف اسلام است
کد خبر: 4188130
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
در گفت‌وگو با ایکنا بیان شد

خطبه فدکیه فریادی مستمر علیه تحریف اسلام است

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با بیان اینکه حضرت فاطمه‌ زهرا(س) اولین و مهم‌ترین مدافع حریم امامت و ولایت محسوب می‌شود، گفت: خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) به منزله فریادی بلند و مستمر علیه تحریف مسیر حرکت سازنده و هدایت‌بخش اسلام است.

داود معماری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی

داود معماری، استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به مقام حضرت زهرا(س)، گفت: مقام معنوی حضرت فاطمه زهرا(س) مورد تأیید و تأکید همه فرق و مذاهب اسلامی است، روایت سیده‌نساء‌العالمین را هم منابع معتبر شیعه و هم اهل سنت نقل کرده‌ و حضرت زهرا(س) را سیده بانوان عالم از ابتدا تا انتهای خلقت نامیده‌اند.

وی ادامه داد: قرآن کریم نیز حضرت فاطمه(س) را خیر بی‌پایان و کوثر می‌داند که پروردگار به رسول خویش هدیه کرده است، خدای متعال در سوره کوثر خطاب به پیامبر(ص) فرموده ما تو را چشمه كوثر داديم، پس براى پروردگارت نماز گزار و قربانى كن، دشمنت‏ خود بى‏‌تبار خواهد بود.

معماری اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) دختر نبوت، همسر ولایت و مادر امامت بوده و از مصادیق اصلی آیه تطهیر و عصمت به شمار می‌رود، خدای متعال در بخش دوم آیه ۳۳ سوره احزاب که معروف به آیه تطهیر است فرموده «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»، یعنی خدا فقط مى‏‌خواهد آلودگى را از شما خاندان پيامبر بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.

وی بیان کرد: در آیه مباهله نیز نمونه و برگزیده زنان جامعه اسلامی معرفی شده‌ است، خداوند در آیه ۶۱ سوره آل‌عمران که معروف به آیه مباهله است، خطاب به پیامبر(ص) فرموده هر گاه بعد از علم و دانشی كه درباره مسيح به تو رسيده، باز كسانی با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آن‌ها بگو بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.

این استاد علوم قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) نزدیک‌ترین همدم و پشتیبان عاطفی پیامبر(ص) و ام‌ابیها بودند، در صحنه‌های اجتماعی مانند پرستاری از مجروحان احد مشارکت جدی داشتند، پاسخگوی مسائل علمی و دینی بانوان مدینه،‌ همسر و کفو امیرالمؤمنین(ع) و مادر و مربی حسنین(ع) و زینبین(س) بودند.

وی تأکید کرد: خطبه فدکیه مهم‌ترین روایت به جای مانده از حضرت زهرا(س) برای آیندگان است که در آن هم علم و معرفت الهی حضرت در مسائل گوناگون و خطیر دینی و هم درایت و شجاعت ایشان در مقابله با انحرافات سیاسی و اجتماعی و مذهبی مشاهده می‌شود.

معماری تصریح کرد: اعتبار این حدیث و خطبه و نقل آن در منابع شیعه و اهل تسنن، جای انکاری برای مخالفان آن باقی نمی‌گذارد؛ با خطبه حضرت، فدک در طول تاریخ از حالت یک مزرعه کشاورزی خارج شده و تبدیل به نماد امامت و ولایت شده است.

وی یادآور شد: حضرت فاطمه‌ زهرا(س) اولین و مهم‌ترین مدافع حریم امامت و ولایت محسوب می‌شود، شجاعت، صراحت، درایت، شفقت و خیرخواهی برای مردم و امت اسلامی از ویژگی‌های اساسی حرکت حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(ص) است.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: کوچک‌ترین انگیزه فردی و یا توجه به منافع شخصی و خانوادگی در افشاگری‌های حضرت زهرا(س) به چشم نمی‌خورد، حرکت آن حضرت به منزله فریادی بلند و مستمر علیه تحریف و انحراف در مسیر حرکت سازنده و هدایت‌بخش اسلام در طول تاریخ است.

انتهای پیام
captcha