حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا رنجبر، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا رنجبر، سخنران حرم بانوی کرامت، در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، که شامگاه ۵ بهمن‌ماه، در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، اظهار کرد: صبح صادق ظهور پس از فراگیری ظلمت جهانی طلوع می‌کند؛ علم، دانش و فنّاوری امروز به سیر ظلمت جامعه انسانی سرعت بخشیده و همچون بادی است که می‌تواند تل خاک نفس انسان را غبارآلود سازد بنابراین اگر پیش از وزش باد علم، باران معرفت و معنویت بر روح و جان انسان بوزد، هیچ بادی توان غبارآلودسازی نفس را ندارد.

وی با بیان اینکه اگر باران معنویت و معرفت بر وجود انسان ببارد، علم و فنّاوری فضای زندگی او را لطیف می‌کند، افزود: قرآن کریم همواره بر تزکیه و تعلیم سفارش می‌کند، زیرا علم می‌تواند چراغ وجود را دودآلود سازد و برای تطهیر این دوده باید به تزکیه نفس پرداخت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به توجه علمای مذاهب مختلف اسلامی به باران رحمت نهج‌البلاغه، تصریح کرد: نهج‌البلاغه سرشار از نور معرفت و معنویت بوده، برای اشراب نفس از این گنجینه ارزشمند باید اهتمام روزافزونی به سخنان مولای متقیان داشته باشیم.

وی با اشاره به فرازهایی از خطبه ۱۱۴ نهج‌البلاغه افزود: امیرالمؤمنین علی(ع) در نهج‌البلاغه دنیا را به‌شدت نکوهش و هم ستایش نموده است. دنیا در نگاه مولی‌الموحدین علی(ع) همچون پله‌ای است که اگر ببینیم و آن را فهم کنیم، انسان را بالا و اگر واقعیت‌های آن را نبینیم آدمی را سرنگون می‌کند.

دنیا سرای دگرگونی و عبرت‌ها

رنجبر با بیان اینکه دنیا در کلام امام علی(ع) سرای فنا و رنج، دگرگونی‌ها و عبرت‌هاست، یادآور شد: دنیا همچون کمان‌دار و تک‌تیرانداز ماهر و چیره‌دستی است که کمان خود را به زه كرده، تيرهايش خطا نمی‌رود و زخمش بهبود نمی‌یابد؛ زنده را به تير مرگ می‌زند و تندرست را به تير بيمارى و آن را که رهايى يافته، به تير شوربختی و ناتوانى گرفتار می‌سازد.

وی در تبیین «أَنَّ الْمَرْءَ يَجْمَعُ مَا لَا يَأْكُلُ وَ يَبْنِي مَا لَا يَسْكُنُ» گفت: دنیا همچون بازی است که نباید مغرور خوشی‌های و مأیوس غم‌هایش بود، دنیا سرای رنج است که در آن همه در حال فعالیت هستند؛ دنیا خورنده‌اى سیری‌ناپذیر و نوشنده‌اى سيراب‌ناشدنى است، زيرا آدمى آنچه را كه نمی‌خورد گرد می‌آورد و آنچه را كه در آن سكنا نمی‌گزیند، بنا می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه دنیا سراى دگرگونی‌ها و تحولات شگفت‌انگیز است، ادامه داد: اینکه یکی را از پائین‌ترین مرتبه دنیایی به بالا می‌کشد و فردی را از بالاترین منزل دنیا به پائین می‌کشد و اینکه نزدیک است انسان میوه کارش را بچشد و به آرزویش برسد، ناگهان حضور مرگ امید را قطع می‌کند، از عبرت‌های دنیا به‌شمار می‌رود.

رنجبر با اشاره به این تعابیر نهج‌البلاغه دررابطه ‌با دنیا، تصریح کرد: خوشی دنیا فریبنده و سیرابی آن مایه تشنگی است؛ سایه‌اش نه موجب دلگرمی، نه آینده‌اش قابل ردّ و نه گذشته‌اش قابل‌ بازگشت است. این سرورها و خوشی‌های دنیا فریبنده است و انسان‌ها شدیداً به مرگ نزدیک هستند.