مؤلفه‌های تربیت فرزندان پاک
کد خبر: 4200489
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
حجت‌الاسلام تراشیون تبیین کرد

مؤلفه‌های تربیت فرزندان پاک

سخنران حرم بانوی کرامت با تأکید بر اینکه باید فضاهای زندگی را آراسته به معنویت کنیم و در محیط خانه مؤلفه‌های معنویت‌آفرین و نمادهای معنوی و الهی را افزایش دهیم و تقویت کنیم، گفت: جولان مهربانی، الفت، خوش‌خلقی، معاشرت زیبا، خوش‌مشربی در محیط خانه از جمله رفتارهایی است که بندگی خدا را تقویت و فرزندان را پاک بار می‌آورد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس بانوی کرامت، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلیرضا تراشیون، كارشناس مباحث تربیتی در حوزه كودک و نوجوان، در سخنرانی محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه 28 بهمن‌‎ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه عمل براساس شیوه‌های اسلامی از شاخصه‌های تربیت نسل دینی است، بیان کرد: تربیت نسل‌ها در جهان مبتنی بر دو شیوه مادی‌گرایانه و الهی دنبال می‌شود و هدف از خلقت انسان، تربیت انسان‌ها براساس شیوه دینی است تا بنده خدا پرورش پیدا کند.

وی با اشاره به شاخصه‌های مهم تربیت دینی اظهار کرد: در تربیت دینی باید فرزندان را براساس فطرتشان تربیت کرد، در حالی که در مدل‌های غربی و دنیایی تربیت به‌صورت غریزی و بر محوریت لذت‌جویی دنبال می‌شود.

اذان‌گویی در گوش نونهال؛ رویکردی برای اتصال کودک با آسمان

تراشیون گفت: اذان و اقامه در گوش نونهال و جاری‌سازی کلمه «لا اله الا الله» بر زبان کودک از جمله رویکردهای بسترساز تقویت بعد فطری انسان برای اتصال کودک با آسمان است و آموزه‌های دینی برای تمام دوره بارداری مادر هم برنامه‌های معنوی ترسیم و ارائه کرده است.

وی با تأکید بر اینکه تربیت را نباید لطف والدین بر فرزندان، بلکه باید تکلیف و وظیفه آنها دانست، اظهار کرد: حق فرزند است که درست تربیت شود؛ متأسفانه در بسیاری از مواقع پدر و مادر حتی پیش از تولد فرزند به فکر نیازهای مادی کودک از جمله تهیه تخت، کمد، اسباب بازی و وسایل حمام هستند و کلی زحمت می‌کشند، اما هیچ توجهی به تهیه کتاب و محتوای تربیت صحیح فرزند ندارند.

تراشیون با بیان اینکه خانواده مهمترین عنصر و رکن نقش‌آفرین در مسیر تربیت فطری فرزندان است، تأکید کرد: راهبرد محبت به فرزند را باید به‌گونه‌ای ترسیم کنیم که فرزندان در مسیر فطرت قرار گیرند؛ ارزش‌گذاری ویژگی‌ها، کردار و افعال کودکان باید مبتنی بر شاخصه‌ها و ملاک‌های فطری که در مسیر بندگی ذات اقدس الهی است، ترسیم شود.

وی با بیان اینکه حتی غرایز هم باید در خدمت فطرت باشد، بیان کرد: روح حاکم در محیط خانه باید تربیت فطری باشد زیرا تمام جملاتی که در خانه شکل می‌گیرد، بار تربیتی و ضدتربیتی دارند، اگر دائما از ریخت، قیافه، چهره، پوشش و رخت و لباس کودک تعریف کنیم، این مؤلفه‌ها در ذهن فرزندمان به ارزش اصلی تبدیل می‌شوند.

حرکت در مسیر فطرت مایه آرامش است

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به تعبیری از علما در رابطه با غرب، تمدن غربی را به باغ وحش منظم تشبیه کرد و یادآور شد: تمدن غربی به نیازهای انسان زیر سقف دنیا نظم داده و تنها به مادیات توجه می‌کند و از رشد فطری انسان غافل است؛ انسانی که درگیر غریزه شود، هیچ‌گاه آرامش پیدا نمی‌کند و کسب آرامش در گرو حرکت در مسیر فطرت است؛ بنابراین تنها یاد خداست که به انسان آرامش می‌دهد.

وی خلأ فطری را از برجسته‌ترین آسیب‌های تمدن غربی برشمرد و گفت: در دروان کرونا که انسان گرفتار بیماری فراگیر بود و جامعه تحت فشارهای روحی و روانی شدید قرار داشت؛ دولتمردان غربی از مسلمانان درخواست کردند تا از مأذنه‌ها اذان پخش کنند؛ چرا که ذکر اذان با فطرت الهی سرشت آدمی عجین شده و به روح و روان انسان آرامش می‌بخشد.

تراشیون افزود: انسان گرفتار در دنیا همچون رود پرتلاطمی است که وقتی به دریا می‌رسد آرام می‌شود؛ وقتی انسان به اصل خود که از آسمان است وصل شود، آرامش پیدا می‌کند، اگر نسل خود را دوست داریم، باید ارتباط فرزندان را با خدا برقرار و تقویت کنیم.

محیط خانه را به معنویت آراسته کنیم

وی با تأکید بر اینکه باید فضاهای زندگی را آراسته به معنویت کنیم و در محیط خانه مؤلفه‌های معنویت‌آفرین و نمادهای معنوی و الهی را افزایش دهیم و تقویت کنیم، یادآور شد: تجلی رفتارهای فطری والدین در مواجهه با رویدادهای مختلف از محورهای مهم تربیت نسل مؤمن به شمار می‌رود و جولان مهربانی، الفت، خوش خلقی، معاشرت زیبا، خوش‌مشربی در محیط خانه از جمله رفتارهایی است که بندگی خدا را تقویت و فرزندان را پاک بار می‌آورد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: در تربیت فطری کلام الهی قرآن از جایگاه والایی برخودار است و نمی‌شود انسانی براساس فطرت زندگی کند و با قرآن انس نداشته باشد؛ بنابراین باید بچه‌ها را با قرآن مأنوس نماییم زیرا بدون ارتباط با پاک‌ترین کلام عالم هستی، نمی‌توان زندگی فطری ترسیم کرد.

انس با فرهنگ قرآنی؛ لازمه تربیت نسل تراز

وی ضمن انتقاد از گسترش فرهنگ موسیقی در جامعه، موسیقی را یکی از موانع رشد فطری انسان دانست و افزود: در خانه‌ای که موسیقی پخش شود، ملائک از آن خارج می‌شوند و اگر می‌خواهیم نسل تراز تربیت کنیم، باید او را با فرهنگ قرآنی آشنا و با آیات الهی مأنوس کنیم زیرا وقتی نوجوانی قرآن می‌خواند، قرآن با گوشت، پوست و خون او آمیخته می‌شود.

تراشیون در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت ارتباط با اهل بیت(ع) بیان کرد: ائمه اطهار(ع) عین فطرت و پاکی هستند، سعادت دنیا و آخرت در پیوند با اهل بیت(ع) است؛ اگر می‌خواهیم فرزندانمان عاقبت به‌ خیر شوند، باید دستان ایشان را در دستان ائمه معصوم(ع) قرار دهیم و پیوند مستمر با ذات اقدس الهی را دنبال کنیم.

انتهای پیام
captcha