«کنش زنانه در انتخابات؛ چه‌طور و چگونه» بررسی شد
کد خبر: 4201961
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
در نشست لرستان

«کنش زنانه در انتخابات؛ چه‌طور و چگونه» بررسی شد

نشست «کنش زنانه در انتخابات؛ چه‌طور و چگونه» از سلسله‌نشست‌های مجازی گفتمان انقلاب اسلامی به همت نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی لرستان ویژه طلاب و فعالان سواد رسانه این استان برگزار شد.

نشست مجازی کنشگری بانوان در انتخاباتبه گزارش ایکنا از لرستان، معصومه فاطمی، مدرس سواد رسانه‌ای شامگاه ششم اسفندماه در سلسله‌نشست‌های مجازی گفتمان انقلاب اسلامی با موضوع «کنش زنانه در انتخابات؛ چه‌طور و چگونه» که به همت نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی لرستان ویژه طلاب و فعالان سواد رسانه این استان برگزار شد، در رابطه با نقش‌آفرینی بانوان در انتخابات گفت: در طول تاریخ ما همواره شاهد نقش‌آفرینی بانوان در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم، کمااینکه در عصر مشروطه بانوان ایرانی با فروش طلا و جواهرات خود به راه‌اندازی بانک اسلامی کمک می‎کنند تا شاید اقتصاد اسلامی و اقتصاد بدون ربا در کشور شکل بگیرد.

وی با اشاره به نقش بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی افزود: بانوان ما همواره نقش خط‌شکنی داشتند و شاید اگر همراهی و همکاری و مشارکت بانوان نبود پیروزی نیز دست نمی‎داد.

این پژوهشگر و نویسنده مطالعات اسلامی زنان با اشاره به تفاوت‌هایی که کنشگری بانوان با کنشگری آقایان دارد و اینکه بانوان ایرانی منفعل نبوده و همواره تمایل داشته‌اند فعال باشند، اضافه کرد: در سال 1342 وقتی امام خمینی(ره) توسط شاه دستگیر و تبعید شدند، بانوان در مسجد اعظم قم تجمع کردند و همین‌طور در 17 دی‎ماه سال 1356 زنان در دفاع از حجاب تجمع کردند که به دنبال آن قیام 19 دی‎ماه رخ داد.

فاطمی با اشاره به وقوع قیام‌هایی که در طول تاریخ توسط بانوان ایرانی انجام شده است، گفت: بانوان ایرانی همواره تلاش داشته‌اند هر اتفاقی در کشور رخ می‎دهد آن مسئله را حل و کنشگری موفقی داشته باشند کمااینکه در دوران دفاع مقدس نیز زنان نقش کلیدی داشتند و می‎توان گفت اوج فعالیت زنان ایرانی در دوران دفاع مقدس رقم خورد.

عرصه سیاست فقط یک عرصه مردانه نیست

وی با بیان اینکه امامین انقلاب نیز در سخنرانی‎های خود در مناسبت‌های مختلف نقش زنان را یک نقش کلیدی و مهم دانسته‌اند و رهبر معظم انقلاب از زنان به‌عنوان پیشران یاد کرده و تأکید دارند نباید اجازه دهیم نقش زنان فعال کمرنگ و یا به حاشیه برود، اظهار کرد: عرصه سیاست فقط یک عرصه مردانه نیست بلکه عرصه مشارکت است و زنان تابع مردان نیستند.

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه زنان ایرانی باید همان‌گونه که در طول تاریخ در صحنه بوده‌اند امروز نیز باید همچنان در صحنه باشند و نقش خود در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد را به‌خوبی ایفا کنند، به در پیش رو بودن انتخابات 11 اسفندماه و تلاش دشمن برای کمرنگ کردن این انتخابات و پایین آوردن مشارکت حداکثری اشاره کرد و گفت: بانوان باید تلاش کنند در عرصه کنشگری انتخابات نقش مهم خود را ایفا کنند که لازمه آن داشتن آگاهی مطلوب است و می‎طلبد زنان اطلاعات سیاسی خود را به‌روز کنند.

وی اضافه کرد: بانوان با توجه به اینکه حضورشان در اجتماع زیاد است باید در زمینه روایت پیشرفت و روایت اتفاقات تلاش کنند و با این کار زمینه حضور مردم در انتخابات را فراهم کنند و افراد را نسبت به مشارکت در انتخابات تشویق و ترغیب کنند.

فاطمی ادامه داد: البته نقش بانوان در جریان انتخابات تنها محدود به تشویق و ترغیب مردم برای مشارکت حداکثری خلاصه نمی‌‎شود؛ در بین کاندیداها، ما کاندیداهای زن را نیز داریم اما آنچه حائز اهمیت است این است که در انتخاب تلاش کنیم افرادی اصلح و شایسته را برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری انتخاب کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر حوزه زنان با اشاره به اینکه بانوان شرایط و اقتضائاتی دارند و می‎توانند در جمع خانواده، اقوام، آشنایان، همکاران و مکان‌های عمومی مثل مدرسه و دانشگاه برای جلب مشارکت مردمی تلاش کنند، افزود: زنان در عرصه فضای مجازی هم می‎توانند با ارتباط‌گیری و عضویت در گروه‌های فعال مجازی نقش‌آفرینی مهمی ایفا کنند.

وی از بانوان کنشگر خواست روایت‌های فعالانه‌ای از اقدامات انجام شده و پیشرفت‌های کشور داشته باشند و اضافه کرد: بانوان در مترو، اتوبوس، تاکسی، صف نانوایی و... هم می‎توانند در راستای جلب مشارکت مردمی برای شرکت در انتخابات تلاش کنند.

فاطمی با اشاره به شرایط سخت اقتصادی و اینکه بانوان کنشگر باید رفتار همدلانه داشته باشند، چراکه رفتار همدلانه و درک مخاطب یک روش مناسب در جلب توجه مخاطبان است، ادامه داد: باید با روایت اتفاقات، مخاطبان خود را برای شرکت در انتخابات اقناع کنیم، البته نباید منکر مشکلات اقتصادی در جامعه باشیم، چراکه مشکلات اقتصادی امروزه به یک مشکل همه‌گیر تبدیل شده و اکثر مردم با آن درگیر هستند.

این پژوهشگر و نویسنده حوزه زنان با اشاره به اینکه زمانی بانوان ما مطالبه حق رأی داشتند و این امر محقق شد، گفت: دشمن یک زمانی با تبلیغ رأی دادن و زمانی با تبلیغ برای رأی ندادن به میدان می‎آید پس باید متوجه باشیم دشمن دلسوز ملت و جامعه ما نیست بلکه او می‎خواهد با تشویق مردم به رأی ندادن به هدف خود که تضعیف انقلاب اسلامی است، برسد.

انتهای پیام
captcha