فعالان رسانه‌ای تولید محتوای انتخاباتی داشته باشند
کد خبر: 4202133
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
مدرس سواد رسانه‌ای:

فعالان رسانه‌ای تولید محتوای انتخاباتی داشته باشند

مجید اسماعیلی با اشاره به نقش مشارکت حداکثری در تقویت اقتدار ملی گفت: امروز ارتباط‌گیری سنتی و قدیمی جواب نمی‌دهد و باید برای جلب مشارکت مردم در انتخابات به‌ دنبال روش‌های جدید به‌ویژه استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی باشیم.

مجید اسماعیلی، از مدرسان سواد رسانهبه گزارش ایکنا از لرستان، مجید اسماعیلی، از مدرسان سواد رسانه، هفتم اسفندماه در سلسله‌نشست‌های مجازی گفتمان انقلاب اسلامی با موضوع «ایده تولید محتوای رسانه‌ای جهت مشارکت حداکثری» ویژه طلاب و فعالان سواد رسانه لرستان که به همت نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی استان این استان برگزار شد، با اشاره به اهمیت انتخابات گفت: موضوع انتخابات هر چند سال یک‌ بار برای ایران جنبه حیثیتی پیدا می‌کند به نحوی که حضور مردم در این انتخابات یک معنا را خواهد داشت و عدم حضور در انتخابات نیز معنای دیگری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه انتخابات برای حکومتی که مبتنی بر آرای مردم است، باعث اقتدار خواهد شد، افزود: به هر میزان حضور و مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد بنیادهای امنیتی کشور و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی نیز استحکام و تقویت خواهد شد.

این مدرس سواد رسانه با اشاره به اینکه در جریان انتخابات با دو گروه از مردم مواجه هستیم، گروهی که به هر علتی از شرکت در انتخابات دلخور هستند و گروهی که در هر صحنه‌ای نسبت به حکومت و کشور احساس مسئولیت می‎کنند و با وجود اینکه نسبت به عملکرد مسئولان و نمایندگان انتقاد دارند، اما در انتخابات مشارکت دارند.

وی روشنگری در زمینه فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی را یک ضرورت دانست و گفت: ضرورت دارد در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها و حتی از سوی مسئولان درباره کار مجلس و نمایندگان به‌درستی اطلاع‌رسانی و وظایف مجلس و نمایندگان مجلس برای مردم تبیین شود.

این مدرس سواد رسانه با اشاره به اینکه وظایف عمده مجلس در دو بخش قانونگذاری و نظارت خلاصه می‎شود، اظهار کرد: برخی از مردم بر این باور هستند که آسفالت کردن، آب‌رسانی، برق‌رسانی، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی از وظایف نمایندگان مجلس است که این یک نگاه اشتباه است.

اسماعیلی ادامه داد: البته برخی از کاندیداها دانسته یا ندانسته در موقع تبلیغات انتخاباتی برای جلب آرای مردم صحبت از فعالیت‌ها و اقداماتی می‎زنند که در حیطه وظایف نمایندگان مجلس نیست و همین باعث می‌شود نگاه برخی از مردم به مجلس یک نگاه اشتباه باشد.

وی افزود: ما باید از نمایندگان مجلس انتظار تصمیمات کلان در حوزه قانون‌گذاری و نظارت داشته باشیم، چراکه ما نماینده به مجلس می‎فرستیم نه یک مسئول یا مدیر اجرایی، بنابراین توقع ما از نمایندگان مجلس نباید حل مسائل داخلی و موضوعی شهرمان باشد توقع ما باید حل مسائل کلان و نظارتی باشد.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای جلب مشارکت حداکثری در انتخابات

این مدرس سواد رسانه با بیان اینکه افرادی که در انتخابات شرکت نمی‎کنند دلایلی را مطرح می‌کنند از جمله اینکه می‎گویند رأی ما تأثیری ندارد، اضافه کرد: در خصوص موضوع انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری باید برای مشارکت حداکثری مردم نگاه خلاقانه داشته باشیم، چراکه عده‌ای از مردم هستند که به علت‌های مختلف تمایلی به حضور در انتخابات ندارند و برخی نیز بحث انتخاب اولیه و ثانویه را مطرح می‎کنند اینکه این افراد از سوی شورای نگهبان تأیید شده‌اند و انتخاب اولیه انجام شده و افرادی که شرایط لازم را ندارند از دور خارج شده‌اند، بنابراین نتیجه از قبل مشخص است و نیازی نیست ما در انتخابات شرکت کنیم، این در حالی است که حتی یک رأی نیز می‎تواند در اقتدار و تحکیم بنیادهای مبنایی کشور نقش مهمی ایفا کند.

این مدرس سواد رسانه با یادآوری اینکه وجهه بین‌المللی ایران تحت تأثیر این انتخابات و مشارکت حداکثری مردم است، بنابراین باید زمینه مشارکت حداکثری مردم حتی آنهایی که به هر علتی تمایلی به حضور ندارند، فراهم شود، اظهار کرد: برخی افراد به‌دلیل نارضایتی از وضعیت اقتصادی و معیشتی و یا نارضایتی از عملکرد نمایندگان و مسئولان نسبت به شرکت در انتخابات بی‎انگیزه شده‌اند و لازم است از طرق صحبت کردن و تبیین خدمات و اقدامات انجام شده در کشور آنها را به شرکت در انتخابات که به نوعی شرکت در تعیین سرنوشت است، راضی کرد.

وی افزود: البته در این بین برخی از افراد نیز هستند که نارضایتی شدید دارند و نسبت به انقلاب خشمگین هستند که مطمئناً چنین افرادی با صحبت کردن نیز راضی به شرکت در انتخابات نخواهند شد، بنابراین می‎طلبد فعالان انتخاباتی وقت خود را صرف قانع کردن چنین افرادی نکنند، چراکه امکان تغییر با توجه به مدت زمان کمی که تا انتخابات داریم، امکان‌پذیر نخواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه کنشگران و فعالان انتخاباتی باید تلاش خود را روی آدم‌هایی بگذارند که احتمال تغییرپذیری دارند، گفت: با این دسته از مردم باید با استدلال و منطق و اراده آمار و ارقام صحبت شود و این نکته را مدنظر قرار داشت که بسیاری از مردم نسبت به شرایط اقتصادی و معیشتی معترض هستند و میزانی از دلخوری در اکثر آنها وجود دارد، اما باید تلاش کنیم فقط به نداشته‌ها فکر نکنند به داشته‌ها نیز نگاه کنند.

این کارشناس سیاسی با تأکید بر اینکه باید به پیشنهادات معقول و متعارفی که از سوی افراد ناراضی نسبت به وضع موجود نیز مطرح می‎شود، بها داد، گفت: باید مخاطبان ما به این موضوع آگاهی پیدا کنند که شرایط پیچیده‌ای در جهان وجود دارد حتی کشورهایی که به ظاهر با هم در صلح هستند اما رقابت‌های شدیدی با هم دارند و هر کشوری به دنبال کسب منافع بیشتر برای خودش است و اگر مسئولان ما بد عمل می‎کنند به خاطر شدت رقابت‌ها، کم‌کاری و ناآگاهی آنان باشد.

وی انتخاب نوع بیان در مواجهه با مخاطب را نیز مهم دانست و ادامه داد: کنشگران و فعالان انتخاباتی باید به این موضوع توجه کنند که امروز دیگر ارتباط‌گیری سنتی و قدیمی که قبلاً در انتخابات کارایی داشت جواب نمی‎دهد و باید به دنبال روش‌های جدید به‌ویژه استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بود.

این مدرس سواد رسانه افزود: افرادی که کاندیدای شرکت در انتخابات این دوره هستند نیز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کننده‌هایی دارند که باید توجه داشته باشند پس از موفقیت در انتخابات و راهیابی به مجلس از این بستر برای معرفی فعالیت‌ها و خدمات مجلس استفاده کنند و این‌طور نباشد در حین تبلیغات انتخاباتی از این بستر برای دادن وعده و وعید و کار تبلیغاتی استفاده، اما پس از راهیابی به مجلس بی‌خیال دنبال‌کننده‌های خود باشند.

این مدرس سواد رسانه با تأکید بر اینکه از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی باید در راستای بالا بردن مشارکت در انتخابات استفاده شود، گفت: البته فعالان فضای مجازی و سوادرسانه‌ای باید به این موضوع دقت داشته باشند که برای هر گروهی از مردم باید با ادبیات مختص به خودشان برای دعوت به شرکت در انتخابات استفاده کرد.

وی با بیان اینکه دو فرایند قهرزدایی و مشارکت‌پروری ادبیات‌های متفاوت با هم دارند، اضافه کرد: امروز نیاز است بیان‌های جدیدی برای افرادی‌ که با انتخابات قهر کرده و تصمیم گرفته‌اند مشارکت را کنار بگذارند، پیدا کنیم.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه شب انتخابات شب امتحانی برای ماست و 11 اسفند روز امتحان دستگاه‌هایی مثل تبلیغات اسلامی، ارشاد و صدا و سیماست که متوجه شوند در زمینه مدیریت و اقناع افکار عمومی به چه میزان موفق عمل کرده‌اند، اظهار کرد: برای جلب مشارکت حداکثری ما باید از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم و تلاش کنیم نمایندگانی پاسخگو البته پاسخگوی عملی نه پاسخگوی شعاری را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم.

انتهای پیام
captcha