بازگشت موقوفات حضرت علی بن باقر(ع) روستای خاوه به وقف
کد خبر: 4203259
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹

بازگشت موقوفات حضرت علی بن باقر(ع) روستای خاوه به وقف

در راستای برگزاری کنگره بین‌المللی حضرت علی بن باقر(ع)، ۳۷.۳ هکتار از موقوفات آستان مقدس آن حضرت در روستای خاوه به وقفیت بازگشت.

آستان مقدس حضرت علی بن محمد باقر(ع)به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه کاشان، مسلم محمودزاده، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان امروز، 13 اسفندماه در سخنانی از بازگشت ۳۷۳۸۲۷ متر مربع یا ۳۷.۳ هکتار از املاک کشاورزی موقوفات حضرت علی بن باقر(ع) روستای خاوه به وقفیت خبر داد. 

وی افزود: مقدار پنج و نیم دانگ، معادل ۲۰ طاق از ۲۲ طاق آب و ملک روستای خاوه و مزارع مربوطه، وقف حرم مطهر حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) است که این موقوفه علاوه بر شهادت اهالی روستای خاوه در رکاب حضرت، دومین افتخار آنان برای فرزند امام محسوب می‌شود و برابر برگ تشخیص اراضی ملی مورخ اول مردادماه ۷۴ پیگیری قانونی صورت گرفته بود. 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان ادامه داد: در نهایت با اعتراض اداره اوقاف کاشان در تاریخ 25 اسفندماه سال ۱۳۹۰ در هیئت رسیدگی، موضوع قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی مستقر در شهرستان دلیجان به صدور رأی منجر و ۱۹ هکتار از اراضی ملی به مستثنیات روستا ملحق شده بود که برای جلوگیری از تضییع حقوق موقوفه و کشاورزان روستا، مجدداً از سال گذشته تاکنون این اداره به اقامه دعوی به طرفیت اداره منابع طبیعی شهرستان دلیجان در مراجع قضایی آن شهرستان اقدام کرده است. پس از سیر مراحل حقوقی و کارشناسی‌های لازم از سوی هیئت‌های گوناگون کارشناسی، بررسی عکس‌های هوایی سال ۱۳۴۲ و همکاری خوب کشاورزان روستای خاوه و حرم مطهر حضرت، پرونده به نتیجه مطلوب رسید.

وی گفت: صدور رأی از سوی شعبه پنج دادگاه تجدید نظر استان مرکزی در مورخ 25 بهمن‌ماه ١۴٠٢ مبنی بر الحاق مقدار ۳۷۳۸۲۷ متر مربع از املاک و اراضی ملی به مستثنیات روستا‌، نه تنها موجب احقاق حقوق موقوفه، بلکه سبب شادی کشاورزان زحمت‌کش این روستا نیز شد. 

یادآور می‌شود، مساحت کل مستثنیات روستای خاوه تا قبل از این ۲۴۰.۴ هکتار بوده که در اعتراض اولیه در سال ۹۰، مقدار ۱۹ هکتار و در رأی اخیر، مقدار ۳۷.۳ هکتار دیگر به مستثنیات روستای خاوه اضافه شد.

این روستا در حوزه استحفاظی شهرستان دلیجان واقع شده که پنج و نیم دانگ آن از موقوفات حرم مطهر حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) است.

این مهم یکی از اقدامات کمیته موقوفات حرم مطهر در راستای برگزاری کنگره بین‌المللی حضرت علی بن باقر(ع) محسوب می‌شود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha