طرح «پیشگیری آغازین» در کهنوج اجرا می‌شود
کد خبر: 4203845
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

طرح «پیشگیری آغازین» در کهنوج اجرا می‌شود

طرح «پیشگیری آغازین» برای نخستین بار در کشور و به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت روحی و روانی جامعه به صورت پایلوت در شهرستان کهنوج اجرا و به سایر شهرها تعمیم داده می‌شود.

نشست خبری طرح پیشگیری آغازین در کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، محمد جعفری، مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان امروز، ۱۶ اسفندماه در نشست با رسانه‌ها با موضوع آغاز اجرای طرح «پیشگیری آغازین و هزار روز اول و طلایی زندگی» گفت: این طرح از سوی یکی از پزشکان متخصص کرمانی مطرح شد و به‌عنوان پایلوت در شهرستان کهنوج اجرا و سپس به سایر شهرها تعمیم داده می‌شود. امیدواریم با اجرای طرح پیشگیری آغازین شاهد کاهش میزان بار بیماری‌های مزمن و آسیب‌های اجتماعی باشیم.

نوذر نخعی، استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این جلسه گفت: پایه توسعه یک کشور در هزار روز اول زندگی انسان نهفته است زیرا یک کشور را انسان‌ها تشکیل می‌دهند. تا پایان سال دوم زندگی ۸۰ درصد مغز شکل می‌گیرد لذا توجه به دو سال اول زندگی بسیار مهم است.

وی دو سال اول زندگی برای انسان را یک دانشگاه دانست و افزود: در این مدت باید اقداماتی انجام داد تا استعداد سرطان، فشار خون، بیماری‌های روانی و... در انسان کاهش یابد. پیشگیری آغازین سبب می‌شود انسان از همان ابتدا قوی رشد کند تا در برابر رویدادهای مختلف تاب‌آوری داشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به رفتار سراسر مهربانی پیامبر(ص) با کودکان و اهمیت مهرورزی نسبت به کودکان و حفظ احترام آنها، رفتار حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا را نشان از دوران کودکی سرشار از محبت و دو سال ابتدایی زندگی ایشان دانست. 

نخعی با اشاره به آسیب‌های دوران بزرگسالی که در نتیجه اتفاقات دو سال اول زندگی است، ادامه داد: پیام هزار روز اول زندگی این است که سنت‌های خود را از دست ندهیم. افکار نادرست و کارهای نامناسب توسط عقل در وجود انسان شکل می‌گیرد و دو سال اول زندگی در شکل‌گیری شخصیت انسان نقش به‌سزایی دارد.

استاد پزشکی اجتماعی با تأکید بر اینکه توجه به دو سال اول زندگی برای پرورش انسانی سالم مهم و پرورش چنین انسانی راحت‌تر از کمک به انسان آسیب‌دیده است، اظهار کرد: والدینی که فرزند آنها دچار آسیب شده ابتدا باید قبول کنند که کودک مقصر نیست بلکه قربانی است. والدین باید اشتباه خود را بپذیرند و با فرزندان خود رفاقت کنند. هفت سال اول زندگی به کودک محبت، هفت سال دوم او را تربیت و در هفت سال سوم با او رفاقت کنیم.

انتهای پیام
captcha