طرح قرآنی «مسطورا» ایمان و امید را در دل‌ها زنده می‌کند
کد خبر: 4204460
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸

طرح قرآنی «مسطورا» ایمان و امید را در دل‌ها زنده می‌کند

مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه طرح ملی «مسطورا» مبتنی بر اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری است، گفت: ایشان در بیانات ۱۴ خردادماه امسال ما را به «ایمان و تقویت امید» توصیه کردند و فرمودند که «آماج دشمن نیز همین ایمان و امید است»، لذا جا دارد طرح مسطورا نیز همین ایمان و امید را در اذهان و دل‌ها بیش از پیش زنده کند.

اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری عصر روز گذشته، ۱۹ اسفندماه در همایش طلایه‌داران تبلیغ شهرستان شهرکرد که در آستانه ماه مبارک رمضان با محوریت طرح «زندگی با آیه‌ها» و با حضور مبلغان و فعالان فرهنگی و قرآنی در سالن بلاغ اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد با اشاره به اینکه بسیاری از ما دغدغه‌ تربیت نیروهای عصر انقلاب اسلامی را داریم، اظهار کرد: پرسش اینجاست که برای موفقیت در امر تربیت چه باید کرد و تمرکز بر چه موضوعاتی باید باشد.

وی با ذکر اینکه برای نیل به این هدف ابتدا باید اقدام راهبردی و نقطه محوری مشخص داشته باشیم، ادامه داد: در هر عرصه که انسان بدون راهبرد وارد شود، قاعدتاً هر کاری هم ذیل آن انجام گیرد، هر نوع کار و اقدامی ممکن است بر طبق سلایق مختلف مناسب و مطلوب شمرده شود حال آنکه در چرخه تربیت قرار است ما مخاطبان خود را در یک افق آرمانی به قله برسانیم و ثمره تربیت ما به اجتماع بازگردد لذا در این مسیر، قطعاً نیازمند تعیین راهبرد و نقطه آرمانی هستیم.

سعیدی بیان کرد: اگر در فرآیند تربیت راهبرد مشخصی تعیین کنیم تمامی اقدامات و اعمال ما نیز بر طبق همان راهبرد تنظیم خواهد شد و لذا این نکته موضوعیت دارد که مشخص شود راهبرد امروز مربیان برای متربیان چیست و آیا یک افق معنایی برای این موضوع در ساحت فردی و جمعی تعریف شده است یا خیر.

اهمیت تعیین راهبرد در ساحت تربیتی

این مدرس حوزه علمیه استان در خصوص اهمیت تعیین راهبرد برای امر تربیت، توضیح داد: نتیجه تعیین راهبرد این خواهد بود که خروجی کار تربیت، تحویل یک مؤمن مجاهد ولایی و انقلابی به عرصه اجتماع باشد که مثلاً در حوزه علمیه اگر این راهبرد مورد توجه قرار گیرد، قاعدتاً شاهد تربیت طلابی عالم و مجتهد، اسلام‌شناس و ولایی خواهیم بود. 

سعیدی با تأکید بر توصیه بزرگان مبنی بر رشد دادن به شخصیت انسان، افزود: در این راستا توصیه آنان این است که باید آرمان‌های بزرگ تعریف کنیم، باید آرمان انسان بزرگ باشد و به او شخصیت و عظمت دهیم، اراده و دغدغه بزرگ در او ایجاد کنیم زیرا به تعبیر امیرالمؤمنین(ع)، «قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ» یعنی ارزش هرکس به اندازه همت اوست. لذا مربیان اگر بتوانند همت و دغدغه و اراده متربیان خود را وسعت ببخشند، می‌توان گفت که در امر تربیت توانسته‌اند موفق عمل کنند.

مدیر حوزه علمیه استان با اشاره به اینکه دون‌همتی و ضعف نفس به تعبیر امام علی(ع) باعث زائل شدن فضیلت انسان می‌شود، افزود: بنابراین بزرگان همواره توصیه دارند که «همت بلند دار که مردان روزگار، از همت بلند به جایی رسیده‌اند». هر چه بتوانیم گام‌های بلندتری برداریم و در مخاطبان خود احساس عظمت و ارزش را ایجاد کنیم، قاعدتاً در هویت‌بخشی و هویت‌یابی به مخاطبان خود کمک کرده‌ایم و آنان احساس حقارت و دنائت نخواهند داشت.

طرح قرآن برای تربیت انسان چیست

سعیدی با طرح این پرسش که طرح قرآن کریم برای تربیت انسان چیست، توضیح داد: قرآن کریم قائل به عظمت و کرامت و شخصیت والای انسان است که از جمله در تعبیر «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» (اسراء/۷۰) به این مهم اشاره دارد یا در سوره بقره انسان را خلیفه خداوند متعال معرفی می‌کند و بالاتر از همه اینها می‌فرماید «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي» (حجر/۲۹). مراوده نزدیک انسان با خداوند در آیه شریفه «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي» (بقره/۱۸۶) به خوبی گویا و هویداست لذا مصحف شریف پیوسته به انسان شخصیت و عظمت می‌بخشد.

وی با تأکید بر اینکه بر طبق منش قرآن، انسان نباید خود را کوچک بشمارد، بیان کرد: همه ما انسان‌ها به تعبیر بیت «مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک، دو سه روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم»، ملکوتی هستیم لذا کلام وحی با عظمت‌بخشی به شخصیت انسان، می‌خواهد تعلقات و لذائذ انسان را محاصره نکنند. 

سعیدی با تصریح اینکه کرامت نفس را در سیره بزرگانی همچون مطهری‌ها و آوینی‌ها به وضوح می‌توان مشاهده کرد، افزود: کرامت به‌عنوان مرکز ثقل اهرم اسلامی معرفی می‌شود، هنر امام راحل(ره) در تربیت نسل این بود که نسلی را که در پی عافیت‌طلبی دنیوی و اهداف حقیر بود، ذیل تربیت خود قرار داد تا آرمان و هدفی جز ارتقای کلمه «لا إله إلّا اللّه» در سر نداشته باشند. لذا نسل تربیت یافته خمینی(ره) انقلاب را شکل دادند، حماسه دفاع مقدس را آفریدند و همه مشکلات زنجیره‌وار را پشت سر گذاشتند.

وی تأکید کرد: برای تربیت انسان‌های بزرگ باید آرمان خدا را پیگیری کنیم که همانا به تصریح آیه «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» (توبه/۳۳)، اصلاح همه عالم و حاکمیت توحید و عدل و هدایت بر تمام سرزمین‌ها است. امروز پس از قرن‌ها که از نزول این آیه شریفه و حاکمیت اسلام بر زمین می‌گذرد، آرمان خداوند هنوز محقق نشده و در این سیر تاریخی هنوز کلان‌پروژه الهی در آیه شریفه «وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» (قصص/۵) تحقق نیافته است. 

کلان‌پروژه قرآن؛ اعتلای کلمه «الله»

این مدرس حوزه علمیه استان با طرح این پرسش که آیا ما در حوزه و دانشگاه و هر عرصه‌ دیگر برای تحقق آرمان خدا قدم بر می‌داریم، اضافه کرد: باید خودمان را قضاوت کنیم که آیا این هدف آرمانی و اعتلای کلمه الله را دنبال می‌کنیم یا اینکه از این کلان‌پروژه غافل شدیم. بزرگان قائلند که برای تحقق این کلان‌پروژه باید ارتباط با خدا را بیشتر کنیم، مسائل اخلاقی را رعایت کنیم، در تقویت قوای ذهنی و اخلاقی بکوشیم، مهارت‌های اجتماعی را افزایش دهیم، توانمندی‌های جمعی و تشکیلاتی را در خود بیفزاییم و بدانیم که با هم‌افزایی و هم‌اندیشی می‌توان به جایی رسید. 

سعیدی اهمیت هم‌افزایی و همبستگی را یادآور شد و توضیح داد: با همین هم‌اندیشی و همکاری طرح ملی «مسطورا» برای ماه مبارک رمضان امسال برنامه‌ریزی شده است تا سطر سطر زندگی همه ما معنای قرآنی پیدا کند، چقدر خوب است که سطر سطر آیه‌ها را مطالعه کنیم و طرح ملی مسطورا این هدف را دنبال می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه طرح ملی «مسطورا» مبتنی بر اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری است، افزود: ایشان در بیانات ۱۴ خردادماه امسال ما را به «ایمان و تقویت امید» توصیه کردند و فرمودند که «آماج دشمن نیز همین ایمان و امید است»، لذا جا دارد طرح مسطورا نیز همین ایمان و امید را در اذهان و دل‌ها بیش از پیش زنده کند. ما امروز در ادارات و دستگاه‌ها مشاهده می‌کنیم که طرح‌ها و کلان‌پروژه‌های زیادی تعریف شده اما در میانه راه متوقف شده‌ و به نتیجه نرسیده‌اند. امروز طرح مسطورا حاصل کار و پژوهش جمعی از متخصصان است که ۶ ماه وقت گذاشتند و این طرح را تدوین کردند که جا دارد با تلاش همه ما به نتیجه برسد. 

روحانیت؛ پیشران ترویج معارف قرآن 

سعیدی با تصریح اینکه مخاطبان طرح ملی مسطورا یکایک طلاب و روحانیون هستند، گفت: روحانیت پیشران در ترویج معارف قرآنی باید باشد و رسالت عظیمی در این عرصه بر دوش دارد که خوشبختانه امروز مبلغان بانو و آقا در حوزه، دانشگاه، آموزش‌وپرورش، صدا و سیما، مراکز و نهادهای گوناگون و نیز در میان مردم زمینه مطلوب تحقق این رسالت را در اختیار دارند. 

مدیر حوزه علمیه استان با تأکید بر اینکه طرح قرآنی مسطورا امروز باید محور عملیات فرهنگی مبلغان و روحانیت در عرصه‌های مختلف جامعه تبدیل شود، گفت: مسطورا باید در تمامی حرکت‌های فرهنگی چه در فضای مجازی و چه فعالیت‌های حضوری، در کارگاه‌ها و عرصه‌های آموزشی و به‌عنوان محور کار مورد توجه قرار بگیرد تا در کوتاه‌مدت بتوانیم آیات مبتلابه جامعه در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی را عمومیت ببخشیم و مشکلات را با کمک مضامین نورانی قرآن مرتفع کنیم.

سعیدی ادامه داد: معاونت تبلیغ و تهذیب، سازمان تبلیغات اسلامی، ادارات و نهادهای مخاطب این طرح در مرحله نخست باید برای این طرح برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را اتخاذ کنند و دوم، موانع و مشکلات پیش‌رو را بررسی و رفع کنند؛ جا دارد خانواده‌ها را به حفظ ۳۰ جزء این طرح تشویق کنیم و تلاش شود که این آیات تبدیل به یک گفتمان شود.

وی هدف از طرح مسطورا را مورد اشاره قرار داد و افزود: هدف این است که من مسلمان انقلابی با روش استنباط قرآنی در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی آشنا شوم، نظام فکری امامین انقلاب را در راستای تشکیل تمدن نوین اسلامی بشناسم و بر مبانی قرآنی تسلط پیدا کنم؛ مبلغان جا دارد در این زمینه توانمند شوند و روش‌های تفسیر را بیاموزند، بدانند که در مواجهه با کودک باید چه آیه‌ای را با چه بیانی ذکر کند و چه گزاره‌هایی را به مخاطب خود ارائه دهد.

مسطورا؛ اولویت تمامی حرکت‌های فرهنگی جامعه 

سعیدی با استناد به منویات مقام معظم رهبری که فرمودند مفاهیم قرآنی باید به مسلمات فکری و رایج‌ترین افکار مشترک یعنی گفتمان تبدیل شود، توضیح داد: ایشان قائلند استعمار کاری کرده که برخی آیات قرآن را نبینیم و توجه نکنیم زیرا باعث بیداری جامعه اسلامی می‌شوند؛ باید کاری کنیم که قرآن به گفتمان مردم تبدیل شود و جوانان ما قرآن را حفظ کنند و مأنوس شوند که رهبر انقلاب نیز تأکید جدی بر این موضوع دارند.

مدرس حوزه علمیه استان بیان کرد: طرح ملی مسطورا و سطوح عملیاتی‌سازی آن از طریق معاونت تهذیب به مبلغان سراسر استان ابلاغ می‌شود که مطالعه و اجرایی کنند و بتوانیم یک نظام فکری در جهت جهاد تبیین با استفاده از اندیشه‌های مقام معظم رهبری شکل بدهیم که ناظر به زندگی اجتماعی و واقعی است نه فقط در اذهان و افکار. 

سعیدی در پایان گفت: در طرح مسطورا تلاش می‌شود که قرآن فقط در ذهن‌ها باقی نماند بلکه به‌صورت نظام‌مند و هدفمند به متن جامعه وارد شود؛ ما در این طرح با کتاب آسمانی سروکار داریم که قرن‌هاست دچار تحریف و تغییر نشده بلکه بر مبنای فطرت انسانی یک هدف عالی را دنبال می‌کند تا فرد فرد افراد را شایسته مقام انسان یعنی خلیفه الهی خداوند کند.

انتهای پیام
captcha