زبان و دو مسئولیت ظاهری و باطنی
کد خبر: 4207136
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
در جلسه تفسیر قرآن تبیین شد

زبان و دو مسئولیت ظاهری و باطنی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی با بیان اینکه زبان هم مسئولیت ظاهری و هم باطنی دارد، گفت: زبان ساده‌ترین وسیله برای عبادت و بندگی خدا، تلاوت قرآن، مناجات، تعلیم و تربیت، امر به معروف و نهی از منکر است که هم می‌تواند ابزاری برای رشد و تعالی و عروج انسان باشد و هم وسیله‌ای که پستی انسان را رقم بزند.

حجت الاسلام احمدرضا شاهرخی،  نماینده ولی‌فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد دوشنبه، ششم فروردین‌ در سلسله جلسات «آموزه‌هایی از قرآن کریم» ویژه ماه مبارک رمضان در مسجد صاحب‌الزمان(عج) محله ماسور خرم‌آباد، با اشاره به آیات 70 و 71 سوره احزاب «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا(70) يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَمَن يُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا»، گفت: خدای متعال در این آیه می‌فرماید: «اى كسانی‌كه ايمان آورده‌ايد، از خدا پروا كنيد و درست و سنجيده سخن گوييد تا خدا كارهاى شما را اصلاح كند و از گناهانتان بگذرد و هر كس خدا و رسولش را اطاعت كند، البته به پيروزى بزرگ نائل آمده است».

وی با بیان اینکه در این آیه که خطاب به اهل ایمان است، میان ایمان و تقوای الهی و سخن حق و قول سدید رابطه برقرار می‌کند، افزود: قول سدید آن بیان مستحکمی است که مانند سد است و با وجود فشار و سنگینی که دارد آب را در درون خود حفظ می‌کند.

شاهرخی با بیان اینکه قول سدید آن سخنی است که از دروغ و نفاق و سخنان لغو و بیهوده به دور باشد، ادامه داد: آن کسانی که اهل ایمان هستند و تقوای الهی را پیشه می‌کنند و پرهیزکار هستند سخن آنها حق است، قول مستحکم و پایدار دارند.

امام جمعه خرم‌آباد با یادآوری اینکه قول سدید قولی است که در مقابل فساد می‌ایستد، شک و شبهه در آن نفوذ ندارد و همه ما به چنین صفای باطنی و عمل ظاهری دعوت شدیم، اضافه کرد: خدای متعال در آیه فوق مژده داده است که «يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ» اگر ایمان، تقوا و سخن حق بر زبان جاری شد، بقیه اعمال را خودش درست می‌کند و گناهان ما را می‌بخشد. 

نماینده ولی‌‎فقیه در لرستان با توصیه به رعایت تقوا، ایمان، سخن حق و سدید، دوری از دروغ و نفاق و تهمت از زبان به عنوان مهمترین عضو بدن یاد کرد و گفت: در آیه فوق که به قول و سخن مستحکم و سخن حق اشاره می‌کند، زبان عجیب‌ترین عضو بدن انسان است هم مسئولیت ظاهری دارد و هم باطنی، هم عملکرد ظاهری و هم باطنی دارد.

این مفسر قرآن کریم در رابطه با عملکرد و مسئولیت ظاهری زبان، اظهار کرد: عملکرد ظاهری زبان به این شکل است که همین زبان با سرعت شگفت‌انگیزی می‌چرخد خسته نمی‌شود، با این گردش در داخل دهان حرف، کلمه و جمله درست می‌کند، به صورتی که آموزش و پژوهش و تحقیقات و علم و فناوری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: اگر کمترین انحرافی در گردش زبان در داخل دهان به وجود بیاید، کلمه‌ای از آن بیرون می‌آید که قابل فهم نیست، لذا کمتر پیش می‌آید ببینید چه نعمتی را خداوند متعال در وجود انسان قرار داده است.

زبان؛ عجیبترین عضو بدن

شاهرخی افزود: این عضو عجیب‌‌ترین عضو است، به هنگام غذا خوردن طوری زبان می‌چرخد که غذا را به زیر دندان‌ها می‌فرستد و خودش را از آسیب حفظ می‌کند و نهایتاً بستری را برای آشامیدن و خوردن فراهم می‌کند و اگر لحظه‌ای غفلت کند مورد آسیب دندان‌ها واقع می‌شود و مجروح می‌شود و خون از دهان جاری خواهد شد، این گوشه‌ای از عملکرد ظاهری زبان است.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه زبان مسئولیت باطنی هم دارد و می‌تواند رشد و تعالی انسان را فراهم کند، افزود: زبان ساده‌ترین وسیله برای عبادت و بندگی خداست، تلاوت قرآن، مناجات، تعلیم و تربیت، امر به معروف و نهی از منکر و امورات دیگری همه به وسیله زبان امکان دارد، اما این زبان هم می‌تواند ابزاری برای رشد و تعالی و عروج انسان باشد و هم وسیله‌ای باشد که پستی انسان را رقم بزند.

شاهرخی به گناهان زبان نیز اشاره کرد و گفت: علت گناه زبان این است که انجام بعضی از گناهان هزینه دارد، باید خرج کند، اما زبان بدون هزینه است و بدون هیچ خرجی اسباب گناه را فراهم می‌کند و ابزار خطرناکی برای گناه است، لذا به راحتی و بدون هزینه انسان را آلوده به غیبت و تهمت و سخنان باطل و آزار افراد می‌کند، به سخنان لغو و بیهوده می‌کشاند، تا جایی‌که سی گناه برای زبان برشمرده‌اند.

وی با بیان اینکه زبان سرخ عامل ایجاد اختلاف است، اظهار کرد: پرونده‌هایی که در دادگستری‌ها شکل می‌گیرد، شروع آنها با زبان است، صدمه‌ها، جراحت‌ها، قطع‌ رحم‌ها، و نزاع‌ها، عامل همه آنها زبان است، بنابراین زبان هم می‌تواند نقش اساسی در رشد و تعالی معنوی انسان داشته باشد و هم می‌تواند اسباب سقوط انسان را فراهم کند.

شاهرخی به برخی از مجازات‌های زبان اشاره کرد و ادامه داد: هیچ‌یک از اعضای بدن به اندازه و شدت زبان مجازات نمی‌شوند، تا جایی‌که زبان در روز قیامت عرضه می‌دارد پروردگارا! چنان کیفری به من دادی با بقیه اعضا متفاوت است، به زبان گفته می‌شود سخنی از تو بیرون آمد که به شرق و غرب جهان رسید و در اثر این سخن تو خون بی‌گناهان زیادی ریخته شد، اموال زیادی غارت شد، هتک حرمت زیادی نسبت به افراد انجام شد و بی‌عفتی زیادی نسبت به افراد انجام شد، به عزت و جلالم تو را آن‌چنان عذاب می‌کنم که هیچ‌یک از اعضای دیگر بدن را عذاب نکردم.

انتهای پیام
captcha