نشانه‌های حیات طیبه چیست
کد خبر: 4207355
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۷
آیت‌الله عابدینی تبیین کرد؛

نشانه‌های حیات طیبه چیست

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم گفت: خدای متعال در سوره انفال می‌فرماید مؤمنین کسانی هستند که وقتی نام خدا می‌آید دل‌هایشان می‌لرزد، وقتی قرآن برای آنان تلاوت می‌شود، ایمانشان افزایش می‌یابد و به پروردگارشان توکل می‌کنند، این‌ها از حیات طیبه برخور دارند.

عابدینی امام جمعه قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر قرآن ویژه ماه مبارک رمضان که شب گذشته، هشتم فروردین‌ماه در مسجد امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، گفت: ما یک حیات حیوانی و یک حیات انسانی داریم، ما نباید به حیات حیوانی رضایت بدهیم و قرار است انسان شویم، برای انسان‌شدن باید پای درس انبیای عظام و کتاب‌های آسمانی بنشینیم، با قرآن انس بگیریم و در یک کلام اهل عبادت و بندگی خداوند باشیم.

وی با اشاره به علامت‌های حیات معنوی ادامه داد: یکی از نشانه‌های حیات معنوی این است که انسان حقیقت ایمان را می‌چشد، یاد خدا برایش شیرین و آیات الهی برایش دلنشین و اثرگذار می‌شود. امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند هیچ‌کس با قرآن همنشین نمی‌شود، مگر اینکه بعد از اتمام همنشینی، چیزی بر او افزوده و چیزی از او کم شود، یعنی نورانیت، هدایت و روشن‌بینی به انسان اضافه می‌شود و تاریک‌نگری از او کم می‌شود.


بیشتر بخوانید:


نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در سوره انفال می‌فرماید مؤمنین کسانی هستند که وقتی نام خدا می‌آید دل‌هایشان می‌لرزد، وقتی قرآن برای آنان تلاوت می‌شود، ایمانشان افزایش می‌یابد و به پروردگارشان توکل می‌کنند، این‌ها از حیات طیبه برخوردارند.

وی اظهار کرد: نشانه دوم حیات طیبه، آرامش و طمأنینه قلبی است، گاهی آنقدر اضطراب، دلواپسی و ناامیدی بر ما هجوم می‌آورد که خوشی و راحتی از ما بریده می‌شود و دائم در سختی و نگرانی هستیم، اگر آب، غذا و اکسیژن ما را قطع کنند ما می‌میریم، یاد و نام خدا هم غذای حیات طیبه است، اگر این‌ها قطع شود حیات انسانی ما از دست می‌رود.

این مفسر قرآن تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۱۲۴ سوره طه می‌فرماید هر کس از نام و یاد من اعراض کند و خودش را با من هماهنگ نکند، در زندگی سخت و گرفتاری‌های فراوانی خواهد بود و در قیامت هم کور محشور می‌شود. خدای متعال در آیات ۱۲۵ و ۱۲۶ سوره طه می‌فرماید این آدم در قیامت به خدا می‌گوید چرا مرا کور محشور کردی، خدا می‌فرماید ما در دنیا آیاتمان را به تو نشان دادیم اما تو آن‌ها را به فراموشی سپردی، اکنون هم تو از طرف خدا به فراموشی سپرده شده‌ای.

وی  با بیان اینکه باید چه کنیم تا آرامش داشته باشیم، گفت: خدای متعال در آیه ۲۸ سوره رعد پاسخ این پرسش را داده و فرموده (همان كسانى كه ايمان آورده‏‌اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى‏‌گيرد آگاه باش كه با ياد خدا دل‌ها آرامش مى‏‌يابد). اگر ما به‌دنبال رضایت خدا هستیم، باید قرآن و اهل بیت(ع) را بشناسیم، قرآن و اهل بیت(ع) دستورالعمل زندگی به ما ارائه داده‌اند، باید با آن دستورالعمل‌ها زندگی کنیم.

آرامش اهل ذکر

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند فرموده دل‌ها با ذکر خدا آرام می‌شود، قرآن ذکر خداست، خداوند در آیه ۹ سوره حجر می‌فرماید ما این ذکر را نازل کردیم و حافظ و نگهبان آن هستیم، هر کس اهل ذکر شد آرامش پیدا می‌کند. خدای متعال در آیه ۲۹ سوره رعد، جامعه اهل ذکر را معرفی کرده و می‌فرماید «الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ»، خداوند در این آیه می‌فرماید جامعه‌ای که ایمان آورده‌اند و بر اساس قرآن و عترت زندگی کرده‌اند، این جامعه با حیات طیبه زندگی می‌کنند.

وی تصریح کرد: سومین نشانه حیات معنوی، آسودگی از ترس، ناامیدی و یأس است، چقدر ما در زندگی‌ها می‌بینیم که ترس و دلواپسی نمی‌گذارد آدم‌ها راحت باشند، خدای متعال در آیه ۴۸ سوره انعام می‌فرماید هر کس ایمان بیاورد و خودش را اصلاح کند، اگر گناه کرده توبه کند، اگر ظلم کرده جبران کند، اگر مدیون دیگران است خودش را آزاد کند، اگر نسبت به عبادت و بندگی کوتاهی کرده قضایش را به‌جا بیاورد، در چنین انسانی هیچ ترس و نگرانی نخواهد بود.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۹۷ سوره نحل نیز به بحث ایمان و عمل صالح اشاره کرده و می‌فرماید هرکس پیوسته کار‌های خوب و شایسته انجام دهد و دغدغه دین و خدمت به مردم داشته باشد، اگر ایمان داشته باشد، خواه زن یا مرد باشد، ما به او حیات طیبه‌ می‌بخشیم، او حزن و اندوه نخواهد داشت و آرامش خاطر پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیات ۶۲ و ۶۳ و ۶۴ سوره یونس می‌فرماید بدانید که اولیای الهی ترس، اندوه و نگرانی ندارند، در هر شرایطی راحت و آسوده‌اند، آن‌هایی که ایمان آورده‌اند و همواره با تقوا زندگی می‌کنند، در زندگی دنیا بر این‌ها بشارت باد و در آخرت هم بشارت روزی این‌هاست و دائم نعمت‌های الهی نصیبشان می‌شود.

نماینده ولی‌ فقیه در استان قزوین اظهار کرد: سپس خدای متعال در آیه ۶۵ سوره یونس خطاب به رسول اکرم(ص) می‌فرماید مبادا نامهربانی‌ها و قدرنشناسی‌ آدم‌ها نگرانت کند، همه عزت‌ها فقط و فقط در دستان خداست، کسی نمی‌تواند به عزت تو آسیب برساند.

وی تصریح کرد: خدای متعال در این آیه می‌خواهد این را به ما یاد بدهد که عزت فقط خداست، اگر زمانی گمان کردید فلانی اگر به من لطف کند، من به جایی می‌رسم، این یعنی عزتتان را دست غیر خدا می‌بینید، اگر فکر کنید که فلانی به شما نامهربانی کند بیچاره می‌شوید، این یعنی عزتتان را در دست دیگران می‌بینید، خدای متعال می‌فرماید همه عزت‌ها فقط در دستان خداوند است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: امام(ره) برای احترام به مردم و در راستای کرامت انسان‌ها قیام کردند و کاپیتولاسیون را بی‌حرمتی به مردم و تحقیر مردم خواندند، خدای متعال این آدمی را که یک تنه به میدان آمده بود و برای عزت مردم فریاد زده بود، در همه دنیا عزتمند کرد.

انتهای پیام
captcha