آداب و حقوق همسایه‌داری در اسلام
کد خبر: 4208564
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
محمدعلی انصاری بررسی کرد

آداب و حقوق همسایه‌داری در اسلام

صاحب تفسیر مشکاة گفت: یکی از ویژگی‌ها و توصیه‌هایی که در اسلام به آن بسیار تأکید شده است، آداب و حقوق همسایه ‌داری است. زیرا همسایگان در زندگی اجتماعی انسان‌ها حق جیران و جار دارند.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، در نشست مجازی که امروز 16 فروردین ماه، با موضوع «آداب نیک همسایه‌داری» برگزار شد، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌ها و توصیه‌هایی که در اسلام به آن بسیار تاکید شده است، آداب و حقوق همسایه‌داری است. همسایگان در زندگی اجتماعی انسان‌ها حق جیران و جار دارند.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در این باره در وصیت‌نامه خود فرموده‌اند: «شما را به ترس از خدا سفارش مى كنم، به دنياپرستى روى نياوريد، گرچه به سراغ شما آيد و بر آنچه از دنيا از دست مى‌دهيد اندوهناک مباشيد، حق را بگوييد و براى پاداش الهى عمل كنيد و دشمن ستمگر و ياور ستمديده باشيد. شما را و تمام فرزندان و خاندانم را و كسانى را كه اين وصيت به آنها مى‌رسد، به ترس از خدا و نظم در امور زندگى و ايجاد صلح و آشتى در ميانتان سفارش مى‌كنم، زيرا من از جد شما پيامبر(ص) شنيدم كه مى‌فرمود: «اصلاح دادن بين مردم از نماز و روزه يک سال برتر است». درباره يتيمان نیز تأکید داشتند؛ خدا نكند آنان گاهى سير و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضايع گردد. خدا را خدا را درباره همسايگان، حقوقشان را رعايت كنيد كه وصيت پيامبر(ص) شماست، همواره به خوش‌رفتارى با همسايگان سفارش مى‌كرد تا آنجا كه گمان برديم براى آنان ارثى معين خواهد كرد. خدا را خدا را درباره قرآن، مبادا ديگران در عمل كردن به دستوراتش از شما پيشى گيرند. خدا را خدا را درباره نماز، چرا كه ستون دين شماست. خدا را خدا را درباره خانه خدا، تا هستيد آن را خالى مگذاريد، زيرا اگر كعبه خلوت شود، مهلت داده نمى‌شويد. خدا را خدا را در باره جهاد با اموال و جان‌ها و زبان‌هاى خويش در راه خدا. بر شما باد به پيوستن با يكديگر و بخشش همديگر، مبادا از هم روى گردانيد و پيوند دوستى را از بين ببريد. امر به معروف و نهى از منكر را ترک نكنيد كه بدهاى شما بر شما مسلط مى‌گردند، آنگاه هرچه خدا را بخوانيد جواب ندهد.»

انصاری افزود: بنابراین روایت و وصیت، حقوق همسایگان بسیار تأکید شده و مهم است. حق جوار و حسن جوار به این معنی است که انسان‌ها آزار خود را از همسایگان بردارند و هیچ آزاری را برای همسایگان خود در نظر نگیرند. این امور و حقوق تنها برای همسایگان محل سکونت صدق نمی‌کند، بلکه تمامی همسایگان انسان در تمامی عرصه‌های شغلی، درسی و... را هم شامل می‌شود. 

صاحب تفسیر مشکاة در پایان بیان کرد: حسن جوار نیمی از حقوق همسایگان است و نیم دیگر تحمل و صبر صحیح در مقابل آزار آنان است. بنابراین برای دست یافتن به حسن جوار باید آزار همسایگان را پذیرفت و آزاری برای آنها انجام نداد. همچنین خداوند درآیه 36 سوره «نساء» فرموده است: «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا؛ و خدای یکتا را پرستید و هیچ چیزی را شریک وی نگیرید و نسبت به پدر و مادر و خویشان و یتیمان و فقیران و همسایه دور و نزدیک و دوستان موافق و رهگذران و بندگان که زیردست تصرف شمایند نیکی کنید، که خدا مردم متکبّر خودپسند را دوست ندارد.»

انتهای پیام
captcha