اعزام ۸۸۰ زائر بوشهری به سرزمین وحی
کد خبر: 4141429
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

اعزام ۸۸۰ زائر بوشهری به سرزمین وحی

مدیر حج و زیارت بوشهر گفت: امسال ۸۸۰ زائر از این استان به همراه ۲۹ نفر از عوامل اجرایی و در مجموع ۹۰۹ نفر در هفت کاروان به سرزمین وحی مشرف می‌شوند.

گردهمایی حجاج شیعه و اهل‌ سنت بوشهریبه گزارش ایکنا از بوشهر، گردهمایی حجاج شیعه و اهل‌ سنت بوشهری، روز گذشته، 27 اردیبهشت‌ماه با شعار «حج؛ تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف» در سالن اجتماعات بانک صادرات شهر بوشهر با حضور متصدیان و کارگزاران حج تمتع برگزار شد.

عبدالرسول رنجبر، مدیر حج و زیارت استان بوشهر با بیان اينکه این گردهمایی به‌منظور مرور مناسک حج و بیان و شنیدن توصیه‌های بهداشتی و امنیتی است، گفت: امسال ۸۸۰ زائر از استان بوشهر به همراه ۲۹ نفر از عوامل اجرایی و در مجموع ۹۰۹ نفر در هفت کاروان به سرزمین وحی مشرف می‌شوند.

وی افزود: زائران شیعه و اهل‌ سنت بوشهری با چهار پرواز که دو پرواز در ۱۷ خردادماه و دو پرواز در ۱۸ خردادماه سال جاری است از سالن پروازهای خارجی فرودگاه بین‌المللی بندر بوشهر به فرودگاه جده کشور عربستان اعزام می‌شوند. از تعداد هفت کاروان‌، یک کاروان ۱۶۰ نفری از زائران اهل‌ سنت سراسر استان هستند و دو کاروان از زائران شهرستان بوشهر، یک کاروان از زائران شهرستان دشتستان، یک کاروان از زائران شهرستان‌های دیر، کنگان و جم، یک کاروان از زائران شهرستان‌های دشتی و تنگستان و یک کاروان نیز از زائران شهرستان‌های گناوه و دیلم که طی چهار پرواز راهی سرزمین وحی برای انجام حج تمتع می‌شوند.

مدیر حج و زیارت استان بوشهر اظهار کرد: کار‌های مقدماتی و آموزشی این سفر معنوی انجام شده، اطلاعات زائران برای صدور روادید به تهران فرستاده شده و حج و زیارت استان بوشهر به همران دیگر دستگاه‌های مرتبط آمادگی کامل برای برگزاری این سفر را دارد. آن دسته از زائرانی که هنوز واکسن مننژیت را تزریق نکرده‌اند، توصیه می‌شود که برای دریافت این واکسن به مراکز درمانی هلال احمر بروند و پس از تزریق کارت آن را دریافت کنند. درباره واکسن کرونا، هر زائر بیت‌الله الحرام باید دو دز واکسن کرونا مورد تأیید کشور عربستان را زده باشد و کارت آن را نیز به همراه داشته باشد.

رنجبر با اشاره به اینکه کم‌سال‌ترین زائر استان بوشهر در این سفر ۲۲ ساله است، گفت: چون سال گذشته برای سفر حج تمتع محدودیت سنی ایجاد شده بود و امسال چنین محدودیتی نیست، بیشتر زائران استان میانسال و کهنسال هستند.

حج نماد وحدت و فرصتی برای فریاد عدالت‌خواهی است

آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر نیز در این مراسم با بیان اينکه حج بهترین فرصت برای شکستن دیوار تفرقه و ایجاد اتحاد میان مسلمان است، اظهار کرد: وحدت مسلمانان، ایمان و تقوا از مهم‌ترین دستاوردهای مراسم حج است؛ به آن جهت که حج نمونه‌ای از وحدت مسلمانان موحد و عامل وحدت اسلامی و فرصتی برای فریاد عدالت‌خواهی است.

وی خطاب به زائران خدا در استان بوشهر گفت: همگام با همه حجاج باشید و به‌گونه‌ای رفتار نکنید که وحدت بین مذاهب اسلامی بر هم بریزد. لذا با توجه به حضور مسلمانان از تمام نقاط دنیا در سفر معنوی حج؛ باید وحدت مذاهب اسلامی به‌طور کامل حفظ و به نمایش گذاشته شود.

امام جمعه بوشهر حج را یک مراسم آسمانی دانست و گفت: سفر معنوی حج را که خداوند به جامعه مؤمنان هدیه کرده و سبب آموزش آموزه‌های معرفتی، عرفانی، سیاسی و اجتماعی می‌شود. حج واجبی است که مهمترین بخش آن شامل آمرزش همه گناهان و تربیت دوباره انسان است که در مابقی زندگی خود دچار گناه نشود.

وی افزود: انسان با پوشیدن احرام و غسل ورود به اعمال حج با خدا عهد می‌بندد که گناه نکند، با طواف خانه خدا ثابت می‌کند خداوند محور زندگی و با سعی بین صفا و مروه به دنبال رضای خدا و در عرفات خداوند معرفت را نصیب مؤمنان می‌کند و با رمی جمره اعلام می‌کنید شیطان مرجوم من است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر همچنین بر ضرورت برپایی پرشور مراسم شعائر حسینی و اهل‌ بیت(ع) در فضای پر از معنویت در سفر معنوی حج تأکید کرد و گفت: کسانی که برای نخستین بار مشرف به سفر حج می‌شوند خود اقدام نباشد چون انجام نادرست حتی یک عمل حج نیز می‌تواند کل عمل حج را باطل و همه چیز را زیر سوال ببرد به همین دلیل باید همه اعمال با نظارت روحانی کاروان انجام شود.

وی با بیان اینکه کمک حجاج به حجاج نیازمند و دعا برای ولی‌عصر(عج) از جمله دیگر اموری است که باید مورد توجه حجاج قرار گیرد، بیان کرد: فریضه حج در نظام عبادی ادیان الهی دارای جایگاه خاصی است به همین جهت است که نه تنها در اسلام بلکه در ادیان توحیدی به شکل‌های دیگری مشابه مراسم حج اسلامی وجود داشته است. خداوند برای حج یک ثواب و آثار قرار داده است، بنابراین توفیق حج نعمتی به‌شمار می‌رود که خداوند نصیب حجاج کرده است. حج عبادتی است که در آن آموزه‌ها و تعلیمات بسیاری وجود دارد. لذا حجاج نیز باید شکرگزار این فریضه معنوی به درگاه خداوند متعال باشند.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه حج برای خدا به معنی بنده خدا‌ شدن و ثواب آن برای خدا است، ولی حج برای مردم به معنی بنده خدا نشدن است، تصریح کرد: بر تکرار ذکر صلوات در مسجد النبی و تسبیحات اربعه و لا اله الا الله در مسجد الحرام تلاش کنید و مداومت ذکر زبانی، عملی و قلبی داشته باشید.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری
مدیر حج و زیارت استان بوشهر

حامد فکوری 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha