ضرورت تصویب فوری لایحه آبخیزداری برای بهبود اقتصاد روستاها و صنعت کشاورزی
کد خبر: 4181661
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
عباسعلی نوبخت تأکید کرد:

ضرورت تصویب فوری لایحه آبخیزداری برای بهبود اقتصاد روستاها و صنعت کشاورزی

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به اینکه نزدیک به ۱۲۵ میلیون هکتار از سطح آبخیزداری کشور در قلمرو فرسایش آبی است ضرورت دارد لایحه آبخیزداری برای بهبود اقتصاد روستاها و صنعت کشاورزی فوری تصویب شود.

عباسعلی نوبخت

عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از بوشهر با اشاره به آخرین وضعیت لایحه آبخیزداری اظهار کرد: این لایحه ماده‌های متفاوتی دارد که در ماده ۳ این لایحه آمده بوده که شورای منابع طبیعی و آبخیزداری به صورت مستقل در کشور نسبت به این موضوع برنامه‌ریزی کنند که به‌زودی این لایحه تصویب خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که با تأکید دولت باید تعداد شوراهای عالی محدود باشد، ادامه داد: در کمیسیون زیربنایی دولت سیزدهم تصویب شد که شورای عالی آب که در گذشته وجود داشته تبدیل به شورای عالی آب، منابع طبیعی و آبخیزداری شود.

نوبخت افزود: از یکصد و ۶۵ میلیون هکتار سطح آبخیزداری کشور نزدیک به یکصد و ۲۵ میلیون هکتار در قلمرو فرسایش آبی قرار دارد.تاکنون ۹۰ میلیون هکتار از ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه ما باقی مانده که نیازمند مطالعات و همچنین اجرای پروژه‌های منابع طبیعی است.

وی اضافه کرد: نزدیک به ۲۰ میلیون هکتار عرصه و پروژه مطالعه‌ شده در سطح کشور وجود دارد که با تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت جهاد کشاورزی با قرارگاه سپاه امام حسن‌مجتبی(ع) امضا شده است تا ۳ سال آینده تمامی عرصه‌هایی را که مطالعه‌ شده ضرورت دارد پروژه‌هایش در طبیعت اجرا شود.

نوبخت با بیان اینکه این طرح‌ها و پروژه‌ها باید طی دو برنامه در مدت زمان ۱۰ ساله انجام می‌گرفت که اکنون این توان برای اجرای پروژه ۹۰ میلیون هکتاری وجو دارد، گفت: برای اجرای تعهدات سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همه فعالیت‌های آبخیزداری باید در طرح‌ها و پروژه‌ها با مقیاس بزرگ انجام شود و طبق برنامه هفتم ما توان دو برابر این ظرفیت را یعنی ۴۰ میلیون هکتار را داریم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور  ادامه داد: برای احیا و غنی‌سازی مراتع کشور از پوشش گیاهی برای ۵۰ میلیون هکتار از ۸۴.۴ میلیون هکتار (هشتاد‌و‌چهار و چهار دهم هکتار) مراتع کشور برای بهبود اقتصاد روستاها و صنعت کشاورزی برنامه‌ریزی شده و همچنین برای مقابله با بیابان‌زدایی ۳ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور نیز یک برنامه‌ریزی ۵ ساله شده است.

سیده‌فردوس رضوی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha