تبیین انواع بینش دینی در جلسات عزاداری مدرسه علمیه حضرت زینب(س)
کد خبر: 1315063
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷

تبیین انواع بینش دینی در جلسات عزاداری مدرسه علمیه حضرت زینب(س)

گروه حوزه‌های علمیه: جلسات عزاداری مدرسه علمیه حضرت زینب(س) با موضوع انواع بینش دینی در مشهد مقدس برگزار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم سوگواری ابا عبد الله الحسین علیه السلام در مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها ویژه عموم خواهران برگزار شد.



استاد واعظ موسوی در ادامه مباحث روزهای قبل در ارتباط با انواع بینش دینی گفت: بینش‌هایی که دین به ما منتقل می‌کند متفاوت است از جمله این بینشها (در کنار بینش زمانی و مکانی که در روزهای قبل عنوان شد)، بینش افراد است، به این معنا که با توجه به آیات و روایات، در مورد انسان‌ها و تفاوت بین آن‌ها بینش خاصی پیدا می‌کنیم.



وی افزود: برخی از آیات و روایات نگرش کلی و عمومی نسبت به افراد می‌دهد از جمله آیات «إِنَّ الْإِنسَانَ لِرَبِّهِ لَکَنُودٌ»، « وَخُلِقَ الإِنسَانُ ضَعِیفًا» و... برخی نگرش خصوصی نسبت به افراد می‌دهد مثل آیه تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ... که به طور خاص ابی لهب را معرفی می‌کند.



این مدرس حوزه ادامه داد: این دو نوع نگرش گاهی مثبت و گاهی منفی است، همانند داستان حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) در مقابل داستان حضرت نوح و پسر ایشان که با دقت در این دو داستان بینش‌های مختلفی برای انسان حاصل می‌شود از جمله این که در داستان حضرت ابراهیم(ع) که پسر بدون چون و چرا جان خود را در اختیار پدر قرار می‌دهد، مادری همراه با حضرت ابراهیم(ع) وجود داشته ولی در داستان حضرت نوح که پسر حاضر نیست با اطاعت از پدر، جان خود را نجات دهد، مادری همراه و هم عقیده وجود ندارد پس وجود همسر همراه، در پرورش دینی فرزندان مؤثر است.



موسوی در ادامه به آیات و روایاتی که درباره معصومین علیهم السلام آمده است، از جمله آیه تطهیر و.. اشاره و عنوان کرد: این موارد بینش خاصی نسبت به معصومین علیهم السلام به انسان می‌دهد مبنی بر اینکه ایشان از هر نوع پلیدی به دورند و دارای مقام ویژه‌ای نزد خداوند هستند لذا تسلیم در برابر ایشان لازم است.



وی در پایان اذعان کرد: اگر به این باور برسیم که ائمه اطهار علیهم السلام از جایگاه ویژه‌ای برخور دارند بدون چون و چرا سخن و رفتار ایشان را می‌پذیریم و در برابر آنها تسلیم خواهیم بود.



لازم به ذکر است این جلسه که با حضور مسئولین مدرسه برگزار شد با مقتل خوانی و ذکر مصیبت پایان یافت.

captcha