نگهداری قرآن تاریخی در کتابخانه منطقه «سیده زینب» قاهره
کد خبر: 1372445
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
معاون وزارت اوقاف مصر خبر داد:

نگهداری قرآن تاریخی در کتابخانه منطقه «سیده زینب» قاهره

گروه بین‌الملل: معاون وزارت اوقاف مصر در امور مساجد از نگهداری قرآن تاریخی موسوم به «مصحف عثمان بن‌عفان» مسجد «امام حسین(ع)» در کتابخانه منطقه «سیده زینب» قاهره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری  «الیوم السابع» چاپ مصر، شیخ محمد عبدالرزاق اظهار کرد: مصحف عثمان بن‌عفان در حال حاضر در کتابخانه نسخ خطی منطقه «سیده زینب» قاهره نگهداری می‌شود.
معاون وزارت اوقاف مصر که طی گفت‌و‌گوی تلفنی در برنامه «الحیاة الآن» در یکی از شبکه ماهواره‌ای سخن می‌گفت، در ادامه افزود: جای اصلی این قرآن مسجد «الحسین(ع)» منطقه «الدراسه» قاهره بوده است، اما به خاطر اهمیت و جایگاه آن به عنوان میراثی گرانبها و نفیس باید به مکانی امن‌تر منتقل می‌شد.
پیش از این شورای اداری مسجد امام حسین(ع) قاهره از وزیر اوقاف مصر خواسته بود که کتابخانه این مسجد را به شکل سابق بازسازی کند و آثار نادری را که از این مکان به جای دیگری منتقل شده است، به ویژه «مصحف عثمان» را به مسجد بازگرداند.
عبدالناصر حلمی، دبیرکل تجمع آل‎البیت(ع) و اتحادیه فرقه‌های صوفی مصر نیز بازگشایی این مسجد را درخواست و تأکید کرده است: مسجد امام حسین(ع) در قاهره باید بازگشایی شود، زیرا ادعای تبدیل‌شدن این مسجد به محل فعالیت شیعیان بی‌اساس است.
به گفته عبدالناصر حلمی پس از بستن مسجد امام حسین(ع) در قاهره برای جلوگیری از برگزاری مراسم عاشورای حسینی، اشیای منسوب به پیامبر(ص) که در این مسجد نگهداری می‌شد، به مکانی نامعلوم منتقل شده است.
حلمی خاطرنشان کرد: پیراهن، شمشیر، سرمه‌دان و چند موی سر منسوب به پیامبر اکرم(ص) و همچنین قرآن دست‌نویس نفیس مربوط به دوران خلافت «عثمان بن‌عفان» به مکانی نامعلوم انتقال داده شده است، بنابراین وزارت اوقاف مصر باید محل نگهداری این اشیاء، زمان انتقال آن و زمان بازگرداندن آن را مشخص کند.
مسجد امام حسین(ع) در سال 553 هجری شمسی در دوران خلافت فاطمیان در قاهره بنا شد. درون این مسجد زیارتگاه و ضریحی قرار دارد که منتسب به محل دفن سر امام حسین(ع) است.

captcha