جشنواره ملی ملکوت، تکلیفی برخاسته از ساحت مرجعیت دینی است
کد خبر: 1378929
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
حجت‌الاسلام سیدمهدی تقوی:

جشنواره ملی ملکوت، تکلیفی برخاسته از ساحت مرجعیت دینی است

گروه اندیشه: نداشتن برنامه جامع و فراگیر اجرایی از خلاء‌های جدی فرهنگی است ولی جشنواره ملی ملکوت چون از ساحت مرجعیت است علاوه بر این که این مسائل را ندارد، در آن همه احساس مسئولیت می‌کنند و برای ادای تکلیف وارد صحنه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن( ایکنا)، نشست خبری آئین پایانی جشنواره ملکوت پیش از ظهر امروز، 4 اسفندماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی واعظ جوادی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء؛ مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی؛ حمیدرضا صابرفرزام، سرپرست سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره ملکوت؛ حمیدرضا یونسی، دبیر جشنواره و مصطفی امرایی رئیس بین‌المللی مرکز بین‌المللی نشر اسراء در محل سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
حجت‌الاسلام سیدمهدی تقوی، رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملکوت، طی این نشست در خصوص جشنواره ملی  ملکوت گفت: درباره ماهیت جشنواره ملی ملکوت این سوال مطرح است که این جشنواره چه خلاءها و نیا‌زهایی را در سطح جامعه حل می‌کند؟ در عرصه فرهنگی کشور چند خلاء جدی وجود دارد که این جشنواره به آن‌ها می‌پردازد و آن‌ها را رفع می‌کند.

سرچشمه‌های جشنواره ملکوت

وی ادامه داد: این جشنواره از سه جریان نشئت می‌گیرد، یکی این که از مکتب اهل بیت(ع) و از حوزه علمیه قم  به عنوان سرچشمه اصلی اندیشه دینی، تراوش پیدا می‌کند. ریشه دوم در بحث مرجعیت شیعه است که این جشنواره از ساحت مرجعیت شیعی هدایت می‌شود که خود این قضیه صاحب حجیت والایی است که برای کار عظمت ایجاد می‌کند و نکته سوم در این است که از شخصیتی  بهره می‌برد که در اوج قله تفسیر و معارف قرآنی است.
رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملکوت،  افزود: شاید کمتر شخصیت تراز اول علمی‌ای را در کشور پیدا کنیم که از شاگردان استاد علامه آیت‌الله جوادی آملی نبوده باشد. به برکت جشنواره ملی ملکوت یک مجموعه منظومه‌ای هماهنگ در سرار کشور و در بین نخبگان در حال شکل‌گیری است همه از آن بهرمند می‌شوند.

خلاءهای فرهنگی کشور

وی در خصوص خلاء‌های فرهنگی کشور گفت: یکی از خلاءهای جدی  کشور در عرصه فرهنگ، تغییر سیاست‌های فرهنگی با تغییر مسئولین کشور است. این طرح جشنواره ملکوت به دلیل این که برخاسته از آستانه مرجعیت است، مبری از تغییر و آسیب است. هر دولت و جریانی که بر سر کار بیاید تغییری در نحوه این کار فرهنگی ایجاد نمی‌کند. بحث مقطعی بودن برنامه‌ها از دیگر آسیب‌هایی است که باعث ایجاد خلاء فرهنگی می‌شود. این که برنامه‌ای در سالی صورت می‌گیرد و سال دیگر رها می‌شود یکی از آفات فرهنگی است ولی در این طرح می‌بینیم که یک قرارداد ده ساله در دستور کار است.
وی با بیان این که طرح جشنواره ملکوت با ده سال هم پایان نمی‌گیرد و مدتی بیش از این زمان را می‌طلبد، گفت: نبود ثبات زمانی، نبود ثبات سیاست‌گذاری، نداشتن برنامه جامع و فراگیر اجرایی از خلاء‌های جدی فرهنگی است. این برنامه چون از ساحت مرجعیت است همه احساس مسئولیت می‌کنند و برای ادای تکلیف وارد صحنه می‌شوند بدون این که کسی بخواهد به آن‌ها دستور خاصی را بدهد.

وی در پایان با بیان این که به همه این مشکلات البته باید مشکل مالی را نیز افزود، گفت: معضل مالی مشکلی است که بسیاری از مراکز فرهنگی را به تعطیلی  کشانده است و این در حالی است که با بصیرت مدیران مؤسسه اسرا در این زمان طرحی را آورده‌اند که همه سازمان‌ها از این طرح بهره‌مند شوند. این طرح به گونه‌ای است که مجری آن نیز از آن بهره‌مند می‌شود و این درحالی است که مراکز فرهنگی برای دیگران کار می‌کنند و خود محرومند واین‌جا گونه کاری به این شکل نیست. ما برای تغییر سبک زندگی نیاز به یک باز‌سازی اندیشه دینی داریم که در این طرح جامع، فراگیر و کوتاه مدتی قابل تحقق است.

captcha