خانه پدری مأمنی برای قرآن‌دوستان/ بانویی که زندگی خود را وقف قرآن کرد
کد خبر: 1381389
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳

خانه پدری مأمنی برای قرآن‌دوستان/ بانویی که زندگی خود را وقف قرآن کرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: ‌علویه طاهره‌موسوی، بانوی فعال قرآنی که 36 سال است اقدام به برگزاری جلسات قرآن در منزل خود کرده، معتقد است برنامه‌های قرآنی باید همراه با جذابیت باشد تا جوانان به‌جای گرایش به شبکه‌های اجتماعی نابهنجار به فعالیت‌های قرآنی روی آورند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، علویه طاهره‌موسوی، بانوی فعال قرآنی استان لرستان در خانواده‌ای مذهبی متولد شد، به‌طوری‌که هر روز با صدای دلنشین و رسای تلاوت قرآن پدر از خواب برمی‌خواست.
او که در سن کودکی به‌واسطه تشویق‌ها و رهنمودهای پدرش به قرآن روی آورد، موفق شد در سن 10 سالگی تمام آیات قرآن کریم را به‌صورت صحیح و روان تلاوت کند، تا جایی‌که در مقطع راهنمایی به‌دلیل تسلط وی در روخوانی و روان‌خوانی قرآن، از ایشان برای تدریس درس قرآن در مدارس ابتدایی دعوت می‌شد.
این بانوی فعال قرآنی در گفت‌وگو با ایکنای لرستان اظهار کرد: از کودکی با قرآن مأنوس بودم و به آن عشق می‌ورزیدم. وقتی پدرم در سن کودکی یک جلد قرآن به من هدیه داد، رغبت و علاقه وافری در من برای شناخت بیشتر این کتاب آسمانی فراهم شد.

علویه طاهره‌موسوی از سوی حجت‌الاسلام سید‌مصطفی موسوی، از علمای گرانقدر شهر خرم‌آباد مورد تشویق قرار گرفت و همچنین با شرکت در کلاس‌های سنتی آموزش قرآن ‌حاجیه خانم جزایری‌ که همسر یکی از علمای بزرگ شهر خرم‌آباد بود، نیز با تشویق و تحسین ایشان نیز روبرو شد.

این فعال قرآنی اظهار کرد: در کوچه پس کوچه‌های یکی از محله‌های قدیمی خرم‌آباد به نام «باغ فیض»، پیرزنی نورانی و بسیار با اخلاق که اصلیت همدانی داشت زندگی می‌کرد و من به همراه خواهر بزرگ‌ترم و همسر برادر پدرم در جلسات قرآن ایشان شرکت می‌کردیم که وی نیز یکی دیگر از مشوقان من برای فراگیری قرآن محسوب می‌شد.
وی در ادامه افزود:  پس از اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه خواهران شدم و به تحصیل دروس طلبگی پرداختم و سپس کارشناسی ارشد خود را نیز در رشته علوم قرآن و حدیث دریافت کردم.


موسوی ادامه داد: به‌دلیل علاقه وافر‌ به تفسیر قرآن، همواره درخواست شرح آیات را از پدرم داشتم، لذا ایشان کتاب «تفسیر نمونه» آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی را برای من تهیه کردند و به‌طور پیوسته سعی کردم تا آن روز که 13 جلد از این کتاب چاپ و منتشر شده بود، همه آن‌ها را مطالعه کنم و هر جایی که فهم و درک آن برایم دشوار بود از علمایی که از آشنایان و بستگانمان بودند کمک می‌گرفتم.
تشکیل جلسات قرآن به‌مدت 36 سال در منزل

این بانوی قرآنی پس از پیروزی انقلاب، مبادرت به تشکیل جلسات قرآن ابتدا در منزل پدری خود و پس از ازدواج نیز تا امروز که 36 سال از انقلاب می‌گذرد برگزاری این سلسله جلسات ادامه دارد.
وی مؤسس اولین دارالقرآن خواهران در مرکز استان بوده و تا امروز که بیش از 30 سال است در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و حوزه‌های علمیه به تدریس قرآن و معارف اسلامی پرداخته، شاگردان فراوانی را در این راستا تربیت کرده است، بدون هیچ حمایتی از جانب یک ساز‌مان دولتی.
‌موسوی بیان کرد: مطالعه تفسیر قرآن در جلسات آموزش قرآن که برگزار می‌کردم، بسیار مؤثر واقع شده و موجب شد که صرفاً به تلاوت قرآن بسنده نکنم بلکه در کنار آن به شرح مفاهیم آیات قرآن کریم نیز می‌پرداختم، از طرفی سعی می‌کردم هر بار در جلسات با انجام روش‌های آموزشی ابتکاری و بهره‌گیری از امکانات روز و برگزاری مسابقه با اهدای جوایز درصدد ایجاد تنوع و جذابیت برای جذب قشر جوان و نوجوان باشم.
برخی از سوابق و افتخارات این چهره قرآنی

وی از سال 62 به‌عنوان داور مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه آموزش و پرورش لرستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه، سپاه پاسداران، بسیج، هفتمین یادواره علامه امینی، داور مسابقات هشت‌گانه قرآن و نهج‌البلاغه و مسابقات ترجمه و حفظ قرآن تربیت معلم و... فعالیت داشته است.
همچنین از ایشان به‌عنوان خادم نمونه قرآن، مسئول واحد قرآن سازمان تبلیغات اسلامی لرستان و اولین مشاور استاندار در امور بانوان یاد می‌شود.

وی سابقه تدریس کلاس‌های قرآن آموزش و پرورش و سازمان تبلیغات اسلامی لرستان را داشته‌ و عضو انجمن بانوان قرآنی کشور، مبلغ قرآنی بند نسوان زندان‌های خرم‌آباد، کارشناس مذهبی و قرآنی صدا و سیما، عضو شورای نخبگان فرهنگی لرستان، مجری طرح‌های گفتمان دینی و کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه‌های لرستان، مدیر مسئول چندین فصل‌نامه از جمله «کمال اندیشه»، مدرس کارگاه‌های آموزش مهارت‌های زندگی ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی و سخنران مراسم‌ مذهبی کشور را نیز داشته است.

موسوی با اشاره به برکات قرآن در زندگی می‌گوید: بنا به فرموده نبی مکرم اسلام(ص) با تلاوت قرآن خانه‌ها نورانی می‌شوند و در بعضی از روایات از آن به‌عنوان عامل استجابت دعا یاد شده است و امام‌ علی(ع) نیز می‌فرماید: «هر کس که با قرآن انس بگیرد، از جدایی دوستان وحشتی نخواهد داشت». لذا من تمام برکت زندگی خود را مرهون انس با قرآن می‌دانم.
قرآن در جامعه امروز ما مهجور واقع شده است
این فعال قرآنی با تصریح این‌که ریشه تمام آسیب‌های اجتماعی و معضلات اخلاقی جامعه به دوری از قرآن برمی‌گردد، ادامه می‌دهد: متأسفانه امروز قرآن در جامعه مهجور واقع شده است و صدای تلاوت قرآن معمولاً مردم را به یاد مراسم ترحیم می‌اندازد و به استفاده از قرآن در سفره‌های عقد بسنده شده لذا باید فرهنگ قرآن آن‌طور که شایسته جوامع مسلمان است در متن زندگی ما جاری و ساری شود کمااینکه پله‌های معنویت قطعاً به‌واسطه آشنایی با قرآن طی می‌شوند.
وی در رابطه با آسیب‌شناسی درباره استقبال کمرنگ قشر جوان از فعالیت‌های قرآنی می‌گوید: امروز تهاجمات فرهنگی به اوج خود رسیده و استکبار جهانی با صرف هزینه‎های هنگفت و حمایت از رسانه‌های مبتذل و منحرف درصدد از بین بردن فرهنگ غنی ایرانی ـ اسلامی در جامعه است لذا برنامه‌های قرآنی ما نیز باید همراه با جذابیت باشند تا جوانان به‌جای گرایش به ماهواره به فعالیت‌های قرآنی روی بیاورند.


لزوم نهادینه‌ شدن سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در جامعه
موسوی اضافه می‌کند: مسئولان، اندیشمندان و متصدیان امور فرهنگی  جامعه باید با دلسوزی و برنامه‌ریزی صحیح و کارشناسی شده در راستای آگاهی‌بخشی به نسل جوان به‌واسطه معرفی فرهنگ غنی، سعادت‌بخش و هدایت‌گر اسلام و نهادینه شدن فرهنگ قرآنی در جامعه گام بردارند در غیر این‌صورت فرهنگ غرب بر جامعه حاکم می‌شود؛ اگر آموزه‌ها و دستورات قرآن در متن جامعه وارد می‌شد امروز شاهد این عادی شدن و رواج گناهانی مانند عدم پایبندی به نماز، حجاب و عفاف، خمس و زکات و افزایش مشکلات اخلاقی نبودیم.
این بانوی فعال قرآنی در پایان کم شدن بودجه فعالیت‌های قرآنی را یک آسیب و چالش برای جامعه قرآنی دانست و افزود: فعالان قرآنی و مبلغان دینی باید آراسته به اخلاق الهی از جمله «اخلاص» بوده تا بتوانند بر سایر اقشار جامعه نیز تأثیرگذار باشند از طرفی با آگاهی نسبت به مقتضیات روز، برنامه‌های متنوع و جذابی برای مخاطبان خود خصوصاً قشر جوان که مورد طمع دشمنان واقع شده‌اند ارائه دهند.

captcha