نقش مهم «کتاب سال رضوی» در مقابله با تجاوز به فرهنگ اسلامی
کد خبر: 1382206
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹
برگزیده جشنواره کتاب سال رضوی عنوان کرد:

نقش مهم «کتاب سال رضوی» در مقابله با تجاوز به فرهنگ اسلامی

گروه ادب: برگزیده ششمین جشنواره انتخاب «کتاب سال رضوی» گفت: این جشنواره، نقش مهمی در برابر تجاوزها و ادعاهای فرهنگ جهانی که سعی در از بین بردن و ذوب کردن هویت و فرهنگ اسلامی دارد، ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، زینب محمدعیسی، برگزیده ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی از کشور لبنان درباره آخرین کتابش گفت: پژوهشی درباره «علم روان‌شناسی دینی و سیاسی از دیدگاه تاریخ» و «نامه‌ای خطاب به حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا»، از آخرین نوشته‌های من هستند. اهمیت کتاب آخر آنجا برایم روشن شد که در کتابخانه‌ها، کتاب علمی در رابطه با شخصیت حضرت زینب(س) و خطابه‌ها و نامه‌هایشان ندیدم. به همین دلیل، این کتاب را محترم می‌شمارم و احساس می‌کنم که اگر در عمرم کتابی جز این ننوشته بودم، همین برایم کافی بود.

وی افزود: با وجود اینکه همه آثاری که نوشته‌ام برایم محترم هستند، اما زمانی که کتاب «الحسن بن علی، ریحانه رسول‌الله(ص)» را درباره امام حسن(ع) نوشتم، در آن احساس برتری داشتم. همچنین کتاب «الامام موسی بن جعفر الکاظم(ع)»؛ اما کتاب «الامام الرئوف علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام»، چیز دیگری است. امری بود از طرف امام رضا(ع)؛ نه چیز دیگر.

این نویسنده ادامه داد: جشنواره، من را به سوی شخصیت امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) و عجایب علم حضرت کشاند. وجود ایشان، همچون خورشیدِ نمایان‌شده در افق، نورافشانی می‌کند.

زینب محمدعیسی با بیان اینکه نوشته‌های من به روش تحلیلی و مستند هستند، درباره تأثیر برگزاری جشنواره‌هایی مانند «جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی» بیان کرد: این جشنواره، نقش مهمی در برابر تجاوزها و ادعاهایی دارد که فرهنگ جهانی با هدفی خاص و به منظور از بین بردن و ذوب کردن هویت و فرهنگ اسلامی به کار گرفته‌ است.

وی معتقد است: این جشنواره، همسو با رسالت ائمه معصوم(ع) در وحدت‌بخشی به امت اسلامی است و عاملی برای تجدید روابط متبادل در تمامی سطوح است. چنین جشنواره‌هایی به بیداری فرهنگی و مردمی استحکام می‌بخشند و باعث حفظ واقعیت شخصیت ائمه(ع) و صحبت درباره آن بزرگواران می‌شوند و از این طریق، راه را در برابر طیف‌های فرهنگی گوناگون در اظهارنظرهای علمی و حسی باز می‌کنند.

این نویسنده راهکار توسعه بیش از پیش این جشنواره در سطح جهانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایجاد همکاری بین آستان قدس رضوی و سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی با وسایل ارتباط جمعی و ارسال کتابچه راهنما به کشور‌های مختلف برای توضیح اهداف جشنواره، داشته‌ها و موقعیت جهانی آن حتماً مفید و لازم است. ایجاد زمینه همکاری در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و هماهنگی سازمان‌ها و گروه‌های غیردولتی خارج از ایران، ضروری است.

وی در ادامه گفت: بازدیدی که از کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی داشتم، ارزشمند، متنوع و مملو از کتاب‌های قدیم و جدید و دست‌نویس‌های کهن است. در واقع، هر آنچه را که اسلام برای حفظ موقعیت فرهنگی خود لازم دارد، در این کتابخانه موجود است و با توجه به اینکه کتابخانه آستان قدس رضوی، همراه با دنیای امروز حرکت کرده و از فناوری روز بهره‌مند است، موقعیت خود را در بین کتابخانه‌های جهانی حفظ کرده است.

گفتنی است که نگارش ده‌ها کتاب و مقاله در زمینه‌های گوناگون، مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی لبنان، سخنرانی در سطح بین‌المللی، شرکت در کنفرانس‌های جهانی، مصاحبه‌های تلویزیونی و رادیویی در شبکه‌های گوناگون ماهواره‌ای و انجام چندین پروژه پژوهشی، بخشی از کارنامه موفق این بانوی مسلمان لبنانی است.

«لماذا زینب»، «حُبّ الحسین»، «إنّی فاطمه»، «الامام محمد بن ‌علی ‌الجواد علیه‌السلام»، «الامام علی ‌بن ‌محمد الهادی علیه‌السلام»، «العباس ‌بن ‌علی علیه‌السلام»، «سکینه بن الحسین»، «علم رشد روان‌شناسی در سایه روش اسلامی» و «روی‌گردانی و اسلام»، تنها بخشی از آثار اوست. کتاب وی با نام «الامام الرئوف علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام» رتبه نخست را در محور زبان‌های خارجی در ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی از آن خود کرد.

captcha