اعتقاد راسخ حلقه اتصال انسان به ماهیت آموزه‌های دینی است
کد خبر: 1397993
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳

اعتقاد راسخ حلقه اتصال انسان به ماهیت آموزه‌های دینی است

گروه اجتماعی: استاد دانشگاه پیام نور معتقد است که داشتن اعتقاد راسخ به مفاهیم قرآنی و باورهای دینی حلقه اتصال فرد به ماهیت معنوی آموزه‌های دینی است که سبب رشد و تربیت بر محور تعالیم اسلامی می‌شود.

محسن عیسوی، استاد دانشگاه پیام نور ارومیه‌ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) از آذربایجان غربی، در مورد جایگاه سیره اسلامی در تربیت فرزندان اظهار کرد: آشنا کردن کودکان از ابتدای تولد با مفاهیم و مضامین دینی و قرآنی زمینه را برای دوری فرد در نوجوانی و بزرگسالی از بسیاری بیماری‌ها و اختلالات روانی از جمله روان‌پریشی و انحرافات اخلاقی را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: عشق به خدا و ائمه معصومین‌(ع) را باید از کودکی در ذهن فرزندانمان نهادینه کرده و سعی کنیم سیر رشد و تکامل کودکانمان را همراه با مفاهیم و باورهای قرآنی و احادیث بزرگان همراه سازیم.

این دکترای علوم تربیتی‌ اضافه کرد: همگامی مؤلفه‌های تربیتی با آموزه‌های دینی سبب می‌شود کودکان در مراحل بعدی رشد و تکامل خود کمتر دچار آسیب‌های اجتماعی و روانی ناشی از خلأ و کمبود آموزش مهارت‌های زندگی شوند.

عیسوی با اشاره به شیوع بیش از حد بیماری‌های روان‌تنی و روان‌پریشی در جامعه معاصر به‌دلیل گرایش زندگی‌ها به‌سمت سبک زندگی ماشینی و مجازی گفت: در سبک زندگی غربی که اساساً بر معیارهای مادی و دنیوی تأکید دارند کودکان و نوجوانان بیشتر دچار آسیب‌های روانی می‌شوند.

استاد دانشگاه پیام نور ارومیه به نقش و جایگاه مؤثر نهاد خانواده در شکل‌گیری تربیت کودکان اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها در تربیت فرزندان مهمترین نقش را ایفا می‌کنند اما نمی‌توان نقش بسزای مراکز آموزشی را در تربیت فرزندان را نادیده گرفت.

این دکترای علوم تربیتی با اشاره به ضرورت تدوین و اجرای اصول تربیتی مطابق با شریعت اسلام در محیط‌های آموزشی و مراکز علمی اظهار کرد: مراکز آموزشی از جمله مدارس که در مرحله اول کودک برای یادگیری به این نهاد سپرده می‌شود باید با به‌کارگیری اصول اساسی تربیت دینی با استفاده از ابزارها و قالب‌های متنوع همچون بهره‌گیری از قصص قرآنی، روایات و احادیث داستانی، هنر و فیلم کودک را برای حضور متعهدانه که مبتنی بر ارزش‌های دینی باشد، در جامعه آماده کنند.

captcha