گرامیداشت یازدهمین سالروز شهادت شهید محمدباقر حکیم در عراق
کد خبر: 1402783
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵

گرامیداشت یازدهمین سالروز شهادت شهید محمدباقر حکیم در عراق

گروه بین‌الملل: مراسم گرامیداشت یازدهمین سالگرد شهید آیت‌الله العظمی محمدباقر حکیم، رئیس اسبق مجلس اعلای اسلامی عراق دیروز، 13 اردیبهشت، در این کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «العهد»، این مراسم با حضور ده‌ها تن از شخصیت‌های سیاسی، دینی و فرهنگی عراق، دیپلمات‌های عربی و غیرعربی و گروه‌های مختلف مردمی در دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق برگزار شد.
اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق؛ مارلویس ساکو، رئیس طایفه کلدانی عراق؛ برهم صالح، معاون دبیرکل اتحادیه ملی کردستان عراق؛ نیکولای میلادین‌اف، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق و شیخ مهدی الصمیدعی، رئیس هیئت فتوای اهل تسنن عراق از جمله شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.
عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: شهید محمدباقر حکیم علم و جهاد مسلحانه را با یکدیگر جمع کرد و شیوه پدرش حضرت آیت‌الله العظمی سید‌محسن حکیم را در پیش گرفت.
عمار الحکیم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق از مرجعیت دینی شیعیان، آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، به خاطر موضع‌گیری مناسب در برابر این انتخابات و تأکید بر ضرورت مشارکت گسترده در آن، قدردانی کرد.
یکی از رهبران اتحادیه ملی کردستان عراق نیز به نمایندگی از جلال طالبانی، رئیس‌جمهور این کشور گفت: شهید سید‌محمدباقر حکیم و سید عبدالعزیز حکیم مثال‌های نمونه و شاخصی در میان رهبران جهادی مبارز در شرایط حساس و مهم بودند.
یادآور می‌شود، شهید سیدمحمدباقر حکیم در سال 1939 میلادی متولد شد، وی در کنار مطالعات علمی حوزوی، فعالیت سیاسی نیز انجام داد. این شهید عراقی بارها از سوی رژیم بعث بازداشت شد؛ وی در تأسیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق(مجلس اعلای اسلامی کنونی عراق) در سال 1982 نقش بسزایی داشت و در 29 آگوست سال 2003 میلادی مصادف با اول ماه رجب 1424 هجری قمری به شهادت رسید. این روز «روز شهید عراقی» نیز نامگذاری شده است.
کتب «حکومت اسلامی؛ تئوری و اجرا»، «جامعه انسانی در قرآن کریم»، «داستان‌های قرآنی»، «دیدگاه سیاسی شهید محمد باقر صدر» و «نقش اهل بیت(ع) در پرورش جماعتی صالح» از جمله آثار این شهید بزرگوار است.

captcha