غفلت از آموزه‌های دینی در ترک اعتیاد/ منکر اعتیاد را باید به کمک معروف‌های دینی از بین برد
کد خبر: 1415930
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
ربیع‌زاده تصریح کرد:

غفلت از آموزه‌های دینی در ترک اعتیاد/ منکر اعتیاد را باید به کمک معروف‌های دینی از بین برد

گروه جامعه: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با اشاره به اینکه از آموزه‌های دینی در بحث درمان معتادان غافل بود‌ه‌ایم، عنوان کرد: معتادان بیمار هستند و ما طبیبی بالاتر از حضرت فاطمه(س) و ائمه اطهار (ع) نداریم.

احمد‌ ربیع‌زاده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مروری بر گذشته سه دهه انقلاب در خصوص اعتیاد پرداخت و گفت: در دهه اول انقلاب معنویت حاکم بود. پس از دهه اول انقلاب دشمن شروع کرد به تخریب پایه‌های اعتقادی و فرهنگی ما و تئوریسین‌های نظام سلطه جهانی برای جوانان و نوجوانان ما نسخه ‌پیچیدند و سناریو طراحی کردند. 
وی با اشاره به اینکه فوکویاما استاد دانشگاه پنتاگون بحث بال سبز مهدویت و بال سرخ شهادت انقلاب را مطرح می‌کند و می‌گوید باید این دو بال انقلاب را قیچی کرد، گفت: این یعنی آنها تلاش کردند جوان و نوجوان ما را نسبت به عاشورا و انتظار فرج بی‌تفاوت کنند.
ربیع‌‌زاده در ادامه به دیدگاه هانتینگتون که وی نیز در دانشگاه پنتاگون استاد تمام است اشاره کرد و گفت: وی در بحث براندازی نرم جمهوری اسلامی دو مقوله اعتیاد و ابتذال را به عنوان ابزارهای مقابله با انقلاب مطرح می‌کند.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با مطرح کردن مباحثی مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون‌فرهنگی، رخنه‌ فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم فرهنگی مدام این خطرات را رصد و مطرح می‌فرمودند، اظهار کرد: در سال جدید نیز مقام معظم رهبری در خصوص رخنه فرهنگی غرب صحبت کردند.
از مصرف در دربار سلاطین تا مبارزه به عنوان مقوله‌ای ضد‌انقلابی
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران اعتیاد و ابتذال را نقشه شوم استکبار جهانی برای نابودی جوانان و نوجوانان این مرز و بوم دانست و گفت: در عصر صفویه مواد مخدر در داخل ایران مورد مصرف قرار گرفت و در دربار سلاطین تا عصر پهلوی (که دولت پهلوی تجارت مواد مخدر را در دست داشت) این مسئله ادامه پیدا کرد تا‌ اینکه پس از انقلاب بحث اعتیاد در ابتدا به عنوان یک اقدام ضد‌انقلابی تلقی و با آن مبارزه شد و سپس بحث درمان معتادان در چرخه تصمیم‌گیری مسئولان قرار گرفت.
وی ادامه داد: اواخر سال 91 ایده‌ای با این محور مطرح شد که از آموزه‌های دینی و بهره‌مندی از آموزه‌های بسیار تأثیرگذار قرآن و عترت در بحث درمان معتادان غافل هستیم. بر همین اساس چند مرکز ماده 15 (مربوط به معتادان خود‌معرف که در کمپ‌ها برای مداوا نگهداری می‌شوند) و مراکز ماده 16 (ترک اعتیاد معتادان متجاهر توسط حاکمیت) به عنوان مراکز نمونه برای استفاده از این آموزه‌های جهت ترک اعتیاد انتخاب شدند.
بهره‌مندی از آموزه‌های دینی جهت پاک شدن و پاک ماندن معتادان
ربیع‌زاده با تأکید بر اینکه بحث چگونگی استفاده از آموزه‌های دینی در جهت پاک شدن و پاک ماندن معتادان باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: چند مرکز ماده 15 به صورت پایلوت انتخاب و محلی به عنوان نمازخانه در آنها ساخته شد و برپایی نماز جماعت، دعای کمیل، جلسات قرآنی، دعای ندبه و ... با حضور روحانی در برنامه‌های این مراکز قرار گرفت.
مقاومت معتادان کم و حضور در نمازخانه‌های مراکز ترک اعتیاد بیشتر شده است
وی از مقاومت معتادان برای حضور در برنامه‌های معنوی در ابتدای امر سخن گفت و عنوان کرد: در ابتدای امر حضور افراد در این جلسات سخت بود چرا که وقتی به دام اعتیاد می‌افتند بخشی از آنها از مباحث دینی فاصله می‌‌‌گیرند. اما بعد از حضور روحانی و برقراری ارتباط صمیمانه با معتادان مقاومت‌ها کم‌ و حضور معتادان در نمازخانه‌های کمپ‌های ترک‌اعتیاد بیشتر شد.
آموزش 150 روحانی در خصوص پیشگیری از اعتیاد
وی اضافه کرد که البته روحانیان حاضر در کمپ‌های ترک اعتیاد آموزش‌های لازم در این خصوص را دیده ‌بودند و سال گذشته نیز بیش از 150 نفر از روحانیان از طریق سازمان تبلیغات اسلامی آموزش‌های فرهنگی در خصوص پیشگیری از اعتیاد را دریافت کردند. 
ربیع‌زاده بازخور و نتیجه استفاده از مباحث دینی در مراکز ماده 15 را بسیار مؤثر تحلیل کرد و گفت: در مراکز ماده 16 نیز این مسئله با موفقیت آزمون و نتایج خوبی حاصل شد.
طبیبی بالاتر از حضرت فاطمه زهرا(س) و ائمه اطهار (ع) برای معتادان نداریم
وی به خاطره‌ای از صحبت در خصوص مباحث معنوی در میان معتادان نیز اشاره و عنوان کرد: وقتی در میان معتادان صحبت کرده و عنوان می‌کردم که شما بیمار هستید و ما طبیبی بالاتر از حضرت فاطمه زهرا(س) و ائمه اطهار (ع) نداریم، بیش از 90 درصد معتادان اشک می‌ریختند و این نشان می‌دهد که می‌توان از آموزه‌های دینی برای کمک به معتادان استفاده کرد و این کار تأثیرگذار است.
ربیع‌زاده تصریح کرد: در خصوص تمام معروف‌ها و تمام منکر‌ها  نص ‌صریح قرآن داریم که خداوند می‌فرماید همانا نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد و وقتی منکر در جامعه زیاد شد باید ببینیم که چه اتفاقی برای نماز رخ ‌داده است. لذا هر قدر وزن نماز بیشتر باشد وزن گناه کمتر می‌شود.
وی از سخنان خود اینگونه نتیجه‌گیری کرد که حال اگر اعتیاد را به عنوان یک امر منکر ببینیم، چرا که از تمام مراجع حکم حرمت اعتیاد را داده‌اند، راه‌ مقابله با این منکر کمک گرفتن از نماز، قرآن و اهل بیت(ع) است.

captcha