حاکمان تل‌آویو بیش از همه نگران دست‌یابی به توافق در مذاکرات وین ۶ هستند
کد خبر: 1429450
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
مهدی مطهرنیا:

حاکمان تل‌آویو بیش از همه نگران دست‌یابی به توافق در مذاکرات وین ۶ هستند

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: رسیدن به توافق نهایی تا شش ماهه نخست، یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران و آمریکا جهت حل و فصل مسائل و بحران‌های مطرح جهانی است، اما فراموش نکنیم پشت صحنه این جریانات بیش از همه حاکمان تل‌آویو نگرانند.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌المللی و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای وین 6 با حضور وزرای خارجه کشورهای غربی و احتمال یا عدم احتمال توافق گفت: ورود وزرای امور خارجه کشورهای 1+5 به وین یا معاونین آنها نشان‌دهنده آن است که مذاکرات به یک گلوگاه دیگر جهت عبور برای رسیدن به توافق‌نامه نهایی نزدیک شده است.

وین6؛ نشان‌دهنده تلاشی جدی برای رسیدن به توافق نهایی

وی افزود:‌ آنچه که مسجل است وین 6 نمایانگر تلاش جدی برای رسیدن به یک تفاهم‌نامه است و تاکنون پرانتزهای زیادی برداشته شده است اما به همان نسبت نیز شکاف‌های عمده‌ای هنوز باقی است، لذا این پرسش پاسخی دوپهلو با طعمی « گس» طلب می‌کند. از یک سو باید گفت بله مذاکرات پیشرفت داشته است و از سوی دیگر باید تأکید کرد هنوز مسائلی پیش روست.

مطهرنیا اظهار کرد: اما با توجه به روند مذاکرات در دولت یازدهم باید گفت هرگاه که وزرای امور خارجه وارد مذاکرات شده‌اند گامی مثبت در جهت حل و فصل مسائل با وجود سختی‌های موجود برداشته شده است. از این رو ورود کنونی وزرای امور خارجه به مذاکرات را باید مثبت ارزیابی کرد و یا حداقل  راهکاری برای برداشتن جدی‌تر پرانتزها قلمداد کرد.

دستیابی به توافق 70درصدی گامی بلند جهت توافق نهایی است

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره این گفته سید عباس عراقچی، معاون وزیرامور خارجه مبنی بر رسیدن به توافق 60، 70 درصدی از یک سو و عمیق بودن اختلافات باقی‌مانده گفت: آنچه که معاون وزیر امور خارجه گفته است یک تعارف دیپلماتیک است. رسیدن به توافق در حد 70 درصد گام بلندی است و چطور می‌توان این میزان توافق را کیفی نیز ندانست.

وی ادامه داد: آنچه معاون وزیر امور خارجه می‌گوید نگرانی از نرسیدن به یک توافق نهایی را نشان می‌دهد و این معقولانه است زیرا او یک دیپلمات است و وظیفه دیپلماتیک خود را انجام می‌دهد و به درستی هم می‌گوید. اما این تحلیل که آنچه تاکنون توافق شده است تنها به لحاظ کمی است نمی‌تواند چندان مقبول واقع گردد، بلکه گزاره‌ای برای فضاسازی مناسب جهت رسیدن به 30 درصد بقیه توافقات است.

مطهرنیا تأکید کرد: لذا من به عنوان یک تحلیل‌گر نمی‌توانم 70 درصد توافق را کیفی ندانم، بلکه می‌توانیم بگوییم 70 درصد توافق در برابر  30 درصدی که باقیمانده است از کیفیت کمتری برخوردار است.  

فرانسه و تا حدی روسیه در جهت کندسازی روند مذاکرات عمل  می‌کنند

این استاد دانشگاه درباره امکان بروز اختلافات میان خود 1+5 و برهم خوردن توافق به مانند اقدام فرانسه در مذاکرات منجر به توافق ژنو3 گفت: کشورهای پیرامونی آمریکا در 1+5 هرچه به آخر بازی نزدیک می‌شوند نگرانی بیشتری از کسب امتیازات کمتر برای خود پیدا می‌کنند. لذا به نظر می‌رسد همین تحرکات موجود توسط کشورهایی مانند فرانسه نشان‌دهنده تکرار پروسه توافق ژنو2 به ژنو3 است و این هم قابل پیش‌بینی بود.

مطهرنیا اظهار کرد: من بارها براین نکته تأکید کرده بودم و هم اکنون هم براین امر مصر هستم که کشورهای دیگری مانند فرانسه یا احیانا روس‌ها با سنگ‌اندازی در جهت کندسازی رسیدن به یک توافق نهایی ورود پیدا کنند؛ چرا که رسیدن به توافق نهایی تا شش ماهه نخست، یک پیروزی دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در صحنه بین‌المللی جهت حل و فصل مسائل و بحران‌های مطرح در گستره جهانی است.

وی در پایان عنوان کرد: مزید بر آن نگرانی از فضای پس از امضای توافقنامه برای این کشورها وجود دارد و فراموش نکنیم پشت صحنه این جریانات بیش از همه حاکمان تل‌آویو نگرانند.

captcha