عفاف و حجاب زینب‌گونه، شایسته بانوی ایرانی است
کد خبر: 1470036
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱

عفاف و حجاب زینب‌گونه، شایسته بانوی ایرانی است

گروه اجتماعی: امام جمعه ماکو گفت: عفاف و حجاب زینب‌گونه، از نشانه‌های شایسته هر بانوی ایرانی بخصوص در این ایام عزاداری است.

حجت‌الاسلام ایوب رنجبری، امام جمعه ماکو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی با اشاره به تاسوعا و عاشورای حسینی و تسلیت این ایام بر عاشقان اهل بیت(ع)، اظهار کرد: حضرت زینب(س) جلوه بارز حضور زن مسلمان، تعهّد و پای‌بند به حرمت‌ها و احکام الله و مراعات مسائل حجاب و عفاف است، بنابراین عفاف و حجاب زینب‌گونه، از نشانه‌های شایسته هر بانوی ایرانی بخصوص در این ایام سوگواری است.

وی ادامه داد: اهل بیت امام حسین(ع) در سفر کربلا، منادی متانت و عفاف بودند، هر چند سپاه کوفه به حریم آنان بی‌حرمتی کردند و در دوران اسارت ، آنان را در مضیقه‌ی وسایل پوشش قرار دادند، ولی همین که آن آزاد زنان از معترضان سرسخت به این بی‌حرمتی بودند، دلیل دیگری بر اهمیّت و قداست حفظ حجاب و عفاف، حتّی در بدترین شرایط اجتماعی و مضیقه‌های تحمیلی است.

حجت‌الاسلام رنجبری، با استناد به فرمایشات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در مورد بانوان باغزم و اراده، افزود: ایشان بارها ذکر کرده‌اند که «من هر وقت بانوان محترم را می‌بینم که با عزم و اراده‌ی قاطع، در راه هدف حاضر به همه طور زحمت، بلکه شهادت هستند، مطمئن می شوم که این راه به پیروزی منتهی می‌شود.»

وی بیان کرد: به راستی که میراث‌داری، نگهبانی از خط و خون شهدا، توسط بانوان ایرانی حتّی با حفظ حجابشان، تبیین‌  اهداف و آرمان‌های شهیدان، صبر بر شهادت و بلا در راه خدا، همه و همه درس‌هایی است که بانوان ما از دختران ممتاز تاریخ کربلا یعنی زینب و ام کلثوم(س) آموخته‌اند.

حجت‌الاسلام رنجبری، اظهار کرد: سیره و منش اباعبدالله‌الحسین(ع) دارای نکته‌های اخلاقی، انسانی و الهی زیادی برای درس گرفتن است که در راستای ایجاد شناخت و بصیرت بین اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان انتظار اقدامات مفید و موثر از خادمان اهل بیت(ع) و مسئولان هیئت‌های مذهبی اعم از خواهران و برادران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در آئین‌های عزاداری باید از حضور سخنرانان و عالمان برجسته حداکثر استفاده را به عمل آوریم، ادامه داد:  مداحان و علمای مذهبی با قرار گرفتن کنار یکدیگر به طور قطع تاثیرگذاری بیشتری برخوردار شده و در انتقال مفاهیم و معارف نهفته مکتب امام حسین (ع) توفیق‌ بیشتری به دست می‌آورند.

حجت‌الاسلام رنجبری، با بیان اینکه معرفت، بصیرت و شناخت همراه با عواطف انسانی باید کنار یکدیگر به صورت متوازن رشد کنند، اضافه کرد: صرف گریاندن مخاطبان و حاضران در مجالس و محافل دینی به تنهایی فضیلت نبوده و تحریک احساسات بدون ایجاد شناخت اهمیت چندانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه شعر فاقد محتوا و دور از واقعیت به طور قطع اثرگذاری محدود و موقت بین اقشار مختلف جامعه ایجاد می‌کند، بیان کرد: در صورت عدم ایجاد معرفت بین مردم، مسلمانان مقابل شبهه‌افکنی‌ اغیار و تبلیغات منفی دشمنان اسلام سست شده و برای دفاع از عقاید خود قادر به ارائه استدلال و دلایل منطقی نخواهند بود.

امام جمعه ماکو، افزود: باید برای فرا گرفتن پیام‌های نهضت عاشورای حسینی گام‌های بلند و حرکت‌های ارزشمندی برداشته شود که دینداری، ولایتمداری و گذشت از جان در راه اجرای فرمان‌های خداوند متعال، رعایت حجاب و عفاف مهم‌ترین درس‌های نهفته در عزای سالار شهیدان است.

captcha