انتشار دست‌نوشته‌های علامه طهرانی
کد خبر: 2276084
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۲

انتشار دست‌نوشته‌های علامه طهرانی

مجموعه 14 جلدی «مطلع انوار» تأليف مرحوم علامه سيد محمد حسين حسينی طهرانی از سوی انتشارات مكتب وحی آماده طبع و نشر شده است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، اين موسوعه، حاصل زحمات ساليان متمادی عمر شريف و پر بركت علامه آيت‌الله سيد محمدحسين حسينی طهرانی(ره) است كه از سوی خود ايشان، با عنوان مكتوبات، مراسلات، مواعظ و سخنرانی‌هايی با ‌عنوان دست‌مايه‌های اوليه جهت تدوين كتب «دوره علوم و معارف اسلامی» جمع‌آوری شده بود تا در فرصت مناسب به تبويب، تنقيح،‌ تهذيب و تحقيق آن بپردازند و تاكنون پنج مجلد آن به ‌همراه مقدمه و تعليقه‌های نفيس فرزند ايشان حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد محسن حسينی طهرانی منتشر شده و دو جلد آن نيز آماده طبع است.
بنابر اين گزارش، اهم مباحث مجلدات اين مجموعه عبارتند از، مباحث جلد اول كه شامل «احوالات شخصی مرحوم علامه طهرانی»، «قصص و حكايات» و «مكتوبات و مراسلات» است، در جلد دوم نيز به موضوعاتی همچون؛، «مختصری از ترجمه و تذكره اساتيد اخلاق و عرفان ايشان» پرداخته شده است.
همچنين «احوالات عده‌ای از عرفاء، علماء و برخی از شخصيت‌های تأثيرگذار در زمان علامه همچون مرحوم ميرزای شيرازی، سيدجمال اسد‌آبادی و... » مباحث جلد سوم را تشكيل می‌دهد و جلد چهارم در دو بخش تدوين شده كه در بخش اول «بحث‌های اخلاقی (آيات، روايات، اشعار و حكايات) و در بخش دوم نيز به «عبادت و ادعيه گردآوری شده از سوی علامه طهرانی(ره)» اختصاص دارد.
موضوعات جلد پنجم شامل، «بحث‌های فلسفی و عرفانی»، «هيئت»، «نجوم»، «علوم غريبه»، «ادبی» و «بلاغی» است. «اجازه‌نامه های روايی و اجتهادی ايشان از اساتيد خود» و «مباحث تفسيری و روايی» عناوين جلد ششم را شكل داده‌ است.
جلد هفتم نيز به بحث‌های فقهی تحت‌ عنوان «فقه عامه و خاصه» و «بحث‌های اصولی» می‌پردازد و «مباحث كلامی» عنوان جلد هشتم و نهم را به خود اختصاص می‌دهد همچنين در جلد دهم،‌ يادداشت‌ها و برگزيده‌هايی از كتب تاريخی و اجتماعی شامل، «رسالت دولت اسلام»، «پيش‌نويس قانون اساسی»، «مقدمه كتاب وظيفه هر فرد مسلمان» است.
«مباحث رجالی درباره راويان حديث از صحابه و تابعين» موضوع جلد يازدهم را تشكيل می‌دهد. در جلدهای دوازدهم و سيزدهم، خلاصه مواعظ و سخنرانی‌های حضرت علامه طهرانی(ره) در ماه مبارك رمضان سال‌های 1369 و 1370 ه.ق ارائه شده و چهاردهمين جلد مشتمل بر فهارس عامه سيزده مجلد «مطلع‌انوار» تدوين شده است.
يادآور می‌شود، علاقه‌مندان جهت اطلاع از نحوه تهيه اين مجموعه می‌توانند به نشانی، قم، خيابان ارم، پاساژقدس، طبقه همكف، كتاب‌فروشی قائم آل‌محمد(ص) مراجعه كرده و يا با تلفن 7739525 به پيش شماره 0251 تماس بگيرند و در تهران به نشانی خيابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران، نشر آستانه قدس مراجعه و يا با تلفن 66465735 تماس بگيرند.
captcha