گزارش ایکنا از برگزاری نشست شورای هم‌افزایی حوزه و دانشگاه فارس
کد خبر: 2615727
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵

گزارش ایکنا از برگزاری نشست شورای هم‌افزایی حوزه و دانشگاه فارس

گروه اندیشه: به‌منظور بررسی مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها همچنین هماهنگی در برگزاری همایش «بررسی نواندیشی‌های مقام معظم رهبری در عرصه فکری و اجتماعی»، نشست شورای هم‌افزایی حوزه و دانشگاه فارس تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، نشست شورای هم‌افزایی حوزه و دانشگاه استان فارس امروز، 15 آذر جهت بررسی مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها و همچنین هماهنگی در برگزاری همایش «بررسی نواندیشی‌های مقام معظم رهبری در عرصه فکری و اجتماعی» با همکاری تمام دانشگاه‌های این استان در محل نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس برگزار شد.
حجت‌الاسلام نیری، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شیراز در این جلسه عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سفر تاریخی و پربرکتشان به استان فارس، سخنرانی‌هایی را در جمع دانشگاهیان و مردم داشتند و مطالباتی را مطرح کردند.

اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها
وی با بیان اینکه این مطالبات در بخش‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود، افزود: حوزه‌های فرهنگ، تمدن‌سازی، علم و فناوری، جوانان، آموزش و پرورش، روحانیت، دفاعی، مدیریت، اقتصاد و ظرفیت‌های استان از جمله مطالبات مقام معظم رهبری بود.
حجت‌الاسلام نیری ادامه داد: در حوزه فرهنگ، نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه به خصوص در زمینه مسائل دینی و دفاع مقدس با تکیه بر آثار شهید مطهری، گسترش فرهنگ شهادت وایثار و ادامه دهی راه شهدا با پیگیری راه اهداف جمهوری اسلامی، تکریم و احترام همسران جانبازان، تعمیق افکار معنوی و معرفتی، ارتقای روحیه تقواطلبی از طریق توکل به خدا، انس با قرآن و غیره، صرورت بصیرت‌افزایی در اقشار مختلف و شناخت صحنه به منظور ناکام ماندن نقشه‌های دشمن، ضرورت حفظ انسجام ملت، تلاش برای تبدیل زبان فارسی به زبان مرجع در حوزه مطالعات بین‌المللی از جمله مطالبات معظم‌له است.
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه شیراز اضافه کرد: در حوزه تمدن‌سازی، الگوسازی مفاخر علمی کشور، برنامه‌ریزی برای احیای روحیه تمدن‌سازی اسلامی با تقویت روحیه خودباوری، طراحی الگوی پیشرفت ایرانی ـ اسلامی، تقویت مسئولیت‌پذیری و تعهد در آحاد جامعه، مطالبات در حوزه علم و فناوری، گسترش و تولید علم بومی در دانشگاه، نظریه‌سازی در علوم انسانی و غیره از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری است.
وی در ادامه سخنان خود به تشریح هر کدام از مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه پرداخت و گفت: در این جلسه تلاش می‌کنیم تا به بحث فرهنگ مطالعه، گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم و احترام همسران جانبازان بپردازیم.

برگزاری کنگره‌های موضوعی  شهدا؛ راهکاری جهت تحقق فرمایشات رهبری در حوزه فرهنگ
بنا بر این گزارش، کامران باقری لنکرانی،‌ رئیس شورای سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این جلسه گفت: برپایی کنگره‌های موضوعی شهدا و گسترش آنها به شهرستانها از جمله راهکارهایی است که می‌توان جهت ترویج این سه مطالبه در استان فارس انجام دهیم.
وی اظهار کرد: متأسفانه کاستی که در سطح استان فارس داریم این است که برای بسیاری از چهر‌ه‌های مهم استان فارس در مقوله ایثار و شهادت را نتوانستیم مستندسازی‌هایی مانند سایر استان‌ها انجام دهیم.
به گزارش ایکنا، در ادامه محمد هادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: هر دانشگاهی آنچه که راجع به این سه موضوع انجام داده و می‌خواهد انجام دهد به دبیرخانه این شورا ارسال کند.
وی اظهار کرد: نام شهدا بر روی بسیاری از محلات، کوچه‌ها و خیابان‌ها قرار دارد اما متأسفانه 99 درصد مردم از پیام شهدا اطلاعی ندارند لذا اگر کوچه‌ای به نام شهدا نامگذاری شود باید به نحوی پیام آن شهید نیز در جایی نصب شود.
این گزارش می‌افزاید، جابر مهدی‌یار، معاون اجتماعی نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این جلسه گفت:  آنچه مقام معظم رهبری فرمودند دو جنبه دقیق در آن است یکی درباره آنچه که در موضوع دفاع مقدس رخ داد و دیگر اینکه چه باید شود یعنی وضع موجود به وضع مطلوب تبدیل شود و باید برای هر کدام از این بندها یک کارگروه مشخص و کمیته معین تعیین کنیم.

یادواره 380 شهید دانشجوی فارس برگزار می‌شود
در ادامه اسماعیل قزلسفلی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی استان فارس گفت: یادواره سرداران و 380 شهید دانشجوی استان فارس در 27 آذر ماه جاری به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه این همایش به‌همت بسیج دانشجویی برگزار خواهد شد، افزود: یکی از اقدامات خوبی که در این راستا انجام شده  است، جمع‌آوری آثار بسیار خوبی از شهدای دانشجوست.
قزلسفلی ابراز کرد: با وجودی که 26 سال از جنگ می‌گذرد ما جایی برای اینکه گنجینه‌ای از آثار شهدا باشد، نداشتیم مثلاً شهید عقیقی 2 هزار خط فقط در رابطه با توحید دارد یا شهید اثنی عشری مجموعه شعر و خاطرات وی، اکنون آماده تبدیل به تولید است.
رئیس سازمان بسیج دانشجویی فارس بر لزوم استفاده از ظرفیت این یادواره از سوی دانشگاه‌ها تأکید و ابراز کرد: به بهانه این یادواره دانشگاه‌ها کمک کنند و از این طرفیت استفاده کنیم و تولیدات بسیار خوبی در راستای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در قالب‌های امرزی در کشور انجام دهیم.
به گزارش ایکنا، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در این جلسه گفت: هدف از راه‌اندازی این شورا، درگیر ساختن دانشگاه‌ها با مسائلی است که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند و تمام راهکارها و برنامه‌ها باید طوری باشد که دانشجو و استاد درگیر این مسئله باشند و این راهکارها نیز به عنوان یک فکر حاکم در دانشگاه‌ها مورد قبول و پذیرش قرار گیرد.

لزوم ایجاد کارگروهی جهت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها
وی با تأکید بر اینکه باید کارگروهی در این راستا تشکیل شده و تمام مسائل را یک جا دیده و اولویت‌بندی کند، افزود:  در این اولویت‌بندی‌ها، مسئله دفاع مقدس، جهاد، ایثار و شهادت و مسائلی که مرتبط با این عنوان است، دارای جایگاه رفیعی است.
امام جمعه شیراز همچنین بر لزوم استفاده از تجربیات دیگران در این مسائل تأکید کرد و گفت: در کشور بر روی مسئله فرهنگ شهادت کارهای زیادی انجام شده است و باید کارهای دیگران را مدنظر قرار دهیم و دوباره کاری در این عرصه رخ ندهد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های فارس مخاطب این مسئله هستند، گفت: تمام دانشگاه‌ها باید بر روی مسئله جهاد، شهادت، ایثار، فداکاری، جانبازان، ایثارگران و غیره احساس تکلیف داشته باشده و برای آن برنامه‌ریزی کنند.
آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه باید اولویت‌بندی مطالبات رهبر معظم انقلاب از دانشگاه‌‌ها صورت گیرد، گفت: در حوزه دفاع مقدس که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است راهکارهایی را باید ارائه دهیم که بتواند ما را به یک حرکت عینی و فعالیت خاصی هدایت کند و خروجی مناسبی داشته باشد.

جهاد دانشگاهی عضو شورای هم‌افزایی حوزه و دانشگاه شود
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت جهاد دانشگاهی در این مسئله تأکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی باید عضو شورای هم‌افزایی حوزه و دانشگاه شود و از ظرفیت‌های فرهنگی آن نیز در این زمینه بهره‌برداری کرد.
وی با بیان اینکه شورای هم‌افزایی حوزه و دانشگاه مرکزی است که می‌تواند در راستای تحقق این قضایا نقش عمده‌ای ایفاد کند، به برگزاری همایش «بررسی نواندیشی‌های مقام معظم رهبری در عرصه فکری و اجتماعی» در شیراز اشاره کرد و گفت: باید ساختار دبیرخانه دائمی این همایش تشکیل شود و فردی برای این کار انتخاب کنیم که بتوانیم ساختار مدیریتی و اجرایی برای این همایش را در عرصه‌های مختلف فراهم کنیم.
آیت‌الله ایمانی تأکید کرد: این همایش طبیعتاً ورای همایش ملی بلکه جهانی و بین‌المللی است و باید بتوانیم از افکار و اندیشه اندیشمندان بزرگ دنیا در مسائل مختلف استفاده کنیم.

فهم و دریافت منویات رهبری؛ بنیادی‌ترین راهبرد دستیابی به آرمان‌های انقلاب
این گزارش می‌افزاید، سخنران دیگر این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین ذو علم، معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی ـ فرهنگی حفظ و نشر آثار رهبری معظم انقلاب (حفظ و نشر آثار رهبری) بود که گفت: بنیادی‌ترین راهبردی که ما برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب و نظام و منویات رهبری باید دنبال کنیم این است که این فهم و دریافت صورت گیرد و همانگونه که در مباحث دائماً بر روی آن تأکید شده و از ده‌ها سال قبل به این طرف آن بصیرت واقعی و درون زا در اقشار مختلف جامعه به خصوص اقشاری که اثرگذار هستند، تعمیق و تثبیت شود بنابراین مقوله اندیشیدن و اندیشه که در بحث‌های مقام معظم رهبری روی بحث آزاداندیشی‌و ایجاد بسترهایی که بتواند زمینه تفکر و جوشش درونی را در جامعه ایجاد کند، یک بحث مبنایی است.
حجت‌الاسلام ذو علم عنوان کرد: اساساً فلسفه بحث ولایت فقیه در دوران غیبت معصوم این است که این خط فکری استمرار پیدا کند و با تعمیق و تعمق و گسترش تفکر ناب اسلامی خود به خود جامعه به سمت پیشرفت و سعادت و اهداف نائل شود.
معاون پژوهشی مؤسسه حفظ و نشر آثار رهبری عنوان کرد: در حقیقت می‌توان گفت در تاریخ اسلام با دو نوع جریان نواندیشی مواجه بودیم یک نواندیشی انحرافی و التقاطی که مرزها و روش‌ها را نفی و به بهانه نواندیشی، بدعت‌گذاری می‌کرده است و جریان دیگری نواندیشی اصیل و اجتهادی و مبتنی بر معارف و مبانی انسلام ناب بوده که نیازها را احصا و آینده را رصد و سعی می‌کرده است معارف و مبانی ارزش‌های اسلامی در جامعه تحقق پیدا کند مانند شهید بهشتی، علامه طباطبایی و امام(ره) در این عرصه پیشتاز بودند.
حجت‌الاسلام ذو علم با بیان اینکه امام آن اندیشه‌های مبتنی بر مبانی را که ارائه شده بود به منصه ظهور درآورد و نظام‌سازی کرد، گفت: امروز پاسخ این سئوال که چه باید کرد که با تقویت فضای آزاداندیشی به خصوص در فضای دانشگاه و بدنه دانشجویان، این آرمان‌ها و اصولی که برخاسته از نگاه ولایی است، نهادینه کنیم و آن بسترهای علمی، فرهنگی و نگرشی و معرفتی در مورد پیشرفت کشور فراهم شود و در مسیر الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت قرار گیرد.

اشاره به مراحل تکامل انقلاب در منظر مقام معظم رهبری
وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری یک تحلیل کلان 5 مرحله را برای حرکت تکامل انقلاب ترسیم کردند، افزود: مرحله اول پدیده انقلاب اسلامی است که یک حرکت بسیار عظیم و با الطاف الهی و با تدابیر و نیت و اخلاص امام و همراهی مردم و خون شهدا به ثمر رسید و به ثمر رسیدن آن به تعبیر امام یک معجزه و هدیه الهی بود.
به گفته وی، مرحله بعدی نظام‌سازی بود که قانون اساسی به عنوان نماد ساختار و مبنای حرکت جامعه شد و تا امروز در استمرار و پایبندی قانون اساسی و فهم عمیقتر جامعه نسبت به این قانون روند رو به رشد داشته است.
حجت‌الاسلام ذو علم، سومین مرحله را تشکیل دولت اسلامی دانست که به تعبیر مقام معظم رهبری از آغازین روزهای پیروزی انقلاب این دغدغه وجود داشته است و ما هنوز در این مرحله قرار داریم و گفت: مرحله بعد شکل‌گیری جامعه و کشور اسلامی است که در متن  آداب جامعه و تعاملات اقشار مختلف نگرش‌ها و ارزش‌های اسلامی تبلور داشته باشد.
معاون پژوهشی مؤسسه حفظ و نشر آثار رهبری اظهار کرد: پنجمین مرحله، شکل‌گیری تمدن اسلامی جهانی است که آن جهان تحقق یافته ارزش‌های اسلامی است و ما آن را در عرصه جهانی ببینیم و این معادلات ظالمانه و استکبار پایان یافته است و بدین ترتیب زمینه‌سازی برای دوران حکومت امام زمان(عج) فراهم شده است و ما باید این مراحل را دائما رصد کنیم و در جهت تکامل و رشد آن تلاش کنیم.

تکمیل دولت و کشور اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد
وی با تأکید بر اینکه چیزی باید به آن توجه کنیم مرحله تکمیل دولت و کشور اسلامی و البته جهان اسلامی است، افزود: به نظر می‌رسد این‌ها کاملاً در هم تنیده هستند و به گونه‌ای متقابل با رویکرد هم‌افزایی در شکل‌گیری همدیگر تأثیر دارند.
حجت‌الاسلام ذو علم در ادامه با بیان اینکه پیام‌های و راهبردهای انقلاب اسلامی ایران منتقل شده است، گفت: ما 5 سال گذشته هیچگاه گمان نمی‌کردیم که در عرصه منطقه‌ای چنین اقتداری برای تفکر امام و رهبری پدید آمده باشد.
وی ادامه داد: در راستای ایجاد چنین اقتداری تلاش‌های زیادی انجام می‌شود اما به نظر می‌رسد باید یک کار کلان اثرگذار، ماندگار و عمیق و علمی در این زمینه انجام دهیم بنابراین طرح برگزاری سلسله همایش‌های بررسی نواندیشی‌های مقام معظم رهبری در عرصه فکری و اجتماعی مطرح شد و قرعه فال به استان فارس افتاد که میزبانی این همایش‌ها را برعهده گیرد.
معاون پژوهشی مؤسسه حفظ و نشر آثار رهبری اظهار کرد: باید بدنه دانشجویی و اساتید کشور را درگیر این بحث‌ها کنیم و این فرصت را فراهم کنیم که با تأمل عمیق و بررسی به ارائه نظر بپردازند و روی این موضوع فکر کنند که اولین عرصه پیشرفت در منظر رهبر است.
حجت‌الاسلام ذو علم اظهار کرد: ما به عنوان سربازان این امر، باید آن راهکارهای اساسی که می‌تواند بسترساز اشاعه گفتمان انقلاب اسلامی و نواندیشی‌های مقام معظم رهبری باشد، را فراهم کنیم و چارچوب طرح این است که اول کار را به عنوان یک کار علمی پژوهشی و درازمدت ببینیم نه به عنوان یک همایشی که چندروزی فضاسازی می‌کند ولی نمی‌تواند موجی ایجاد کند و دوم به عنوان یک حرکت ملی تلقی کنیم نه تنها استان فارس.

استقرار دبیرخانه دائمی همایش‌های بررسی نواندیشی‌های رهبری در عرصه فکری و اجتماعی در شیراز
وی ابراز کرد: استان فارس پایگاه و میزبان این حرکت باشد و با تشکیل دبیرخانه دائمی این همایش‌ها و بررسی‌های همه جانبه و به کارگیری توانمندی‌های کل کشور بتواند این حرکت را مدیریت کند.
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری همایش  بررسی نواندیشی‌های مقام معظم رهبری در عرصه فکری و اجتماعی گفت: اصل این طرح و همایش بسیار جالب و برای استان ما مورد نیاز است و حتی برای کل کشور نیز ضروری است.
وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد برای اینکه این مسئله سریعتر جنبه عملیاتی به خود رسد، معرفی دبیر همایش را در اولویت کار قرار دهیم چون کار سنگینی است و مطلب دوم اینکه باید بدانیم اگر بخواهیم این مباحث را با مباحث اجرایی خلق کنیم ممکن است زایش خوبی در مباحث تئوری نداشته باشد.

لزوم توجه به مباحث نظری در این همایش‌ها
حجت‌الاسلام رصاف عنوان کرد: در این همایش باید صرفاً به بحث‌های نظری پرداخته شود که بتوانیم تئوری‌های خوبی را بیرون آوریم بنابراین ارتباط پیدا کردن آن با بحث‌های اجرایی، سیاسی و غیره می‌تواند آفت باشد و ممکن است کارآیی لازم برای آن به جود نیاورد.
بنا بر این گزارش، کدخداپور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز گفت: اگر بخواهیم این قضایا را عملیاتی کنیم باید از تجربه دیگران استفاده کنیم زیرا در بحث فرهنگ کارهای زیادی شده است و گروه‌ها و نهادهای مختلفی در دانشگاه‌ها و غیره کار کردند حتی کارهای پژوهشی زیادی در دانشگاه‌ها و جهاد دانشگاهی شده است.
وی عنوان کرد: اگر بتوانیم دستاوردهای دیگران را به کار گیریم و خیلی از آن‌ها را انجام دهیم ما از تجارب دیگران مخصوصاً در زمینه ایثار، فرهنگ و شهادت باید به عنوان الگو و تعیین مسیر استفاده کنیم تا فرمایشات مقام معظم رهبری را محقق کنیم.

captcha