ازدواج پیامبر(ص) با زینب از دید مستشرقان بررسی شد
کد خبر: 2620366
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
در مقاله‌ای؛

ازدواج پیامبر(ص) با زینب از دید مستشرقان بررسی شد

گروه حوزه‌های علمیه: «ازدواج پیامبر(ص) با زینب از دید مستشرقان» عنوان مقاله‌ای است که در آخرین شماره مجله قرآن‌پژوهی خاورشناسان از سوی دو تن از محققان بررسی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، از جمله شبهات و رویدادهای سؤال‌ برانگیز در زندگی پیامبر اکرم(ص) ازدواج‌های متعدد ایشان بوده است. ازدواج پیامبر با زینب بنت جحش، همسر فرزند خوانده‌اش زید، از ازدواج‌های آن حضرت است که داستانش به اختصار در آیه 37 سوره احزاب بیان شده که بهانه‌ای برای ایراد شبهاتی از سوی معاندان و مستشرقان فراهم آورده است. علاوه بر شبهاتی که در طول تاریخ، به ویژه از سوی مستشرقان، در مورد آن مطرح شده، در میان عرب جاهلی نیز مورد سؤال و ابهام بوده است. 

در این نوشتار در شأن نزول این آیه شریفه آمده است: رسول خدا(ص) دختر عمه خود زینب را برای زید که برده پیامبر(ص) بود خواستگاری کرد اما زینب و برادرش به علت اینکه زید قریشی نبود با این ازدواج مخالفت کردند اما چون دستور پیامبر بود هر دو به این ازدواج تن دادند اما بعد از مدتی رابطه ایشان به سردی می‌گراید و تصمیم به طلاق می‌گیرند و با وجود درخواست پیامبر برای گذشت از یکدیگر طلاق قطعی می‌شود. اما مصلحت الهی بر این است که با انجام این طلاق زینب به عقد پیامبر درآید تا قانون اعراب جاهلی که کسی حق ندارد با همسر فرزندخوانده خویش ازدواج کند ابطال شود.

پیامبر البته از انجام این کار و سرزنش مردم می‌هراسد و با تضرع از خداوند می‌خواهد که بین این دو را اصلاح کند اما آیه 37 نازل می‌شود و پیامبر باید به دستور خدا به این ازدواج تن بدهد.

مستشرقان این مسئله را دستاویزی قرار داده‌اند که پیامبر(ص) روزی بر در خانه زینب گذشت و در حالی که او شوهر داشت از جمال او خوشش آمد و ... و همین را حمل بر العیاذ بالله شهوت‌رانی پیامبر(ص) کرده‌اند.

لذت‌گرایی، در جست‌وجوی پسر، تعدد زوجات و تجرد حضرت عیسی(ع) سه شبهه عمده‌ای است که به زعم نویسندگان این مقاله از سوی مستشرقان مطرح شده و این نویسندگان به بررسی این سه پرداخته و آن را پاسخ داده‌اند.

محمدتقی دیاری و یالچین علی اف، نویسندگان این مقاله در پاسخ به شبهه نخست آورده‌اند که پیامبر در حالی که 25 سال سن داشت با حضرت خدیجه 40 ساله ازدواج کرد و در طول مدت زندگی با ایشان هیچ زن دیگری اختیار نکرد در صورتی که وی در جوان‌ترین لحظات زندگی خود بود ضمن اینکه مشرکان در ابتدای بعثت برای تطمیع پیامبر پیشنهادات مختلفی به وی از جمله ازدواج دادند اما ایشان از آن سر باز زد مضاف بر آن آیا پیامبر دختر عمه خود را که خودش به زید پیشنهاد داده بود ندیده بود که یک دفعه چند سال بعد از ازدواج با زید از او خوشش بیاید.

نویسندگان مقاله در رد شبهه دوم هم آورده‌اند: اگر پیامبر دنبال این مسئله بود باید در زمانی که فرزند پسرش را از دست داد این کار را می‌کرد و یا در مدت زندگی با حضرت خدیجه(س)، ضمن اینکه برخی زنان وی کنیز او بودند و پیامبر اگر دنبال پسر بود رابطه زناشویی با کنیز در آن دوره مشروع و قانونی بود.

همچنین این مقاله در رد شبهه سوم یعنی قیاس میان پیامبر(ص) و حضرت عیسی(ع) در ازدواج نکردن عیسی و تعدد زوجات نبی مکرم(ص) آورده است: عزوبتی که کشیشان و راهبان بر آن می‌بالند با عالم خلقت سازگاری ندارد لذا اسلام آن را نهی کرده است. ضمن اینکه حضرت عیسی به علت عمر کوتاه و مشغله فراوان در مبارزه با دنیاپرستی بنی‌اسرائیل، سفرهای متعدد و ... موفق به این امر نشد.

پیامبر اسلام دینی جهانی داشته و مأمور به تشکیل حکومت اسلامی بود که مبتنی بر نهاد خانواده است لذا شرایط این دو نبی با هم متفاوت است و اگر عیسی(ع) ازدواج نکرد برای مخالفت با این امر الهی نبوده است بلکه یا دستور خدا بوده و یا مصلحتی در این کار می‌دیده است که تشخیص آن بر عهده ایشان به عنوان پیامبر الهی بوده است.

مجله قرآن‌پژوهی خاورشناسان از سوی جامعة المصطفی(ص) و با سردبیر حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی منتشر می‌شود؛ آخرین شماره این مجله یعنی شانزدهمین آن اواخر تابستان امسال منتشر شده است.

captcha