برگ دیگری از ابراز عشق مردم شیراز نسبت به رحمت جهانیان و تنهاترین سردار ورق خورد
کد خبر: 2623634
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
در شب 28 صفر؛

برگ دیگری از ابراز عشق مردم شیراز نسبت به رحمت جهانیان و تنهاترین سردار ورق خورد

گروه اجتماعی: امسال سیزدهمین سالی بود که در شب رحلت پیامبر رحمت و مهربانی‌ها و شهادت تنهاترین سردار، مردم سومین حرم اهل بیت(ع) ایران اسلامی عشق و ارادت خود را با الگوبرداری از سیره نبوی نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، امسال سیزدهمین سالی بود که در شب رحلت پیامبر رحمت و مهربانی‌ها و شهادت تنهاترین سردار، مردم سومین حرم اهل بیت(ع) ایران اسلامی عشق و ارادت بی‌نظیر خود را با الگوبرداری از سیره نبوی نشان دادند.
طبخ 80 هزار کیلو آش سبزی به عنوان بزرگترین آش نذری دنیا، آئینی بود که بیش از 700 نفر از عاشقان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را مشغول خود کرد. البته این تعداد نیروهای انسانی بودند که به‌صورت عملی وارد عرصه شده و خدمت می‌کردند و بحث تأمین هزینه‌های این مراسم که همگی از محل مشارکت‌های اقشار مختلف مردم و خیران بود، جداست.


آری! مردم شیراز در طول تاریخ پیوسته در تمام مناسبت‌های مذهبی، عشق و ارادت خود را با شور و شعور وصف‌ناشدنی نشان می‌دهند و این مراسم معنوی تنها گوشه‌ای از این شور در جهت خدمت به اهل بیت(ع) بود.

آغاز مراحل مهیاسازی طبخ آش از ابتدای ماه صفر
مراحل مهیاسازی این کار از ابتدای ماه صفر به‌همت گروه فرهنگی ـ مذهبی امام هادی(ع) در بوستان خلدبرین شیراز و با همکاری اقشار مختلف مردم آغاز شد و تا شب گذشته، 29 آذر ادامه داشت.


اما دیشب پر ازدحام‌ترین شب این آیین معنوی بود به‌طوری که تقریباً اکثر مسئولان شهرستان شیراز و استان فارس جهت بازدید از این مراسم در محل طبخ آش حضور یافتند ضمن اینکه مردم عاشق خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز از پشت نرده‌ها نظاره‌گر این مراسم معنوی بودند.
محمد اسدی، مدیر گروه فرهنگی ـ مذهبی امام هادی(ع) شیراز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه قریب 600 نفر آقا و 100 نفر بانو در طبخ این آش ما را یاری می‌دهند، گفت: 50 دیگ یک تن و 800 کیلوگرم برای این کار مهیا شده است که به ازای هر 5 دیگ نیز یک ناظر قرار دادیم.


وی، برآورد هزینه طبخ این آش را در سال جاری قریب 120 میلیون تومان عنوان کرد که 70 میلیون آن برای حبوبات است، گفت: در سال گذشته که 72 تن آش را طبخ کردیم 12 هزار نفر در صف دریافت این آش قرار گرفتند و بیش از 400 هزار نفر نیز از این آش استفاده کردند.
اسدی با تأکید بر اینکه جهت طبخ این آش از بهترین مواد اولیه برای بهترین شخص دنیا استفاده کردیم، گفت: جهت طبخ این آش، 4 هزار کیلو برنج، 100 کیلو ترخون، یک هزار و 500 کیلو عدس، یک هزار و 500 کیلو نخود، 2 هزار و 500 کیلو لوبیا چیتی، 120 رأس گوسفند معادل با 2 هزار و 300 کیلو گوشت گوسفند را استفاده کردیم.


وی با یادآوری اینکه ساعت توزیع این آش 5 صبح روز 28 صفر است، گفت: انجام چنین کاری در دنیا بی‌سابقه است اما ما به دنبال ثبت این کار در کتاب گینس نیستیم چون هدفمان از این کار چیز فرای مسائل مادی است ولی در عین حال سال گذشته سازمان میراث فرهنگی از مراحل طبخ این آش مستنداتی را تهیه کرد و امکان ثبت این اقدام به عنوان میراث معنوی در کشورمان وجود دارد.

عشق و باور دینی در آیین معنوی طبخ آش 80 تنی تجلی یافته است
بنا بر این گزارش، غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده سپاه فجر فارس نیز در حاشیثه این مراسم گفت: عامل اصلی انجام این کار، عشق است و تمام کسانی که در این آیین معنوی خدمت می‌کنند، عاشق‌ترین و گمنام‌ترین انسان‌ها هستند که هیچکدام به دنبال اسم و رسم نیستند و با تمام وجود فعالیت می‌کنند.


غیب‌پرور عنوان کرد: لحظه به لحظه این مراسم معنوی، عشق و باور دینی است که در آن تجلی می‌یابد و ما تنها می‌توانیم با حضور در این مراسم می‌توانیم حض معنوی ببریم.
فرمانده سپاه فجر فارس در ادامه سخنان خود، بهترین تعریف از پیامبر عشق را، همان تعریفی دانست که قرآن کریم از پیامبر(ص) می‌فرماید که رحمت برای عالمیان است و به نقش این حرکت‌ها در مقابله با پروژه‌های اسلام‌ستیزی دشمنان اشاره کرد و گفت: اسلام دین محبت، عشق و مودت است و چنین اقداماتی که تجلی عشق است، خود پاسخی به این پروژه‌های اسلام‌ستیزی است.

انسجام و محبت؛ اساس اسلام
وی، اصل اسلام را عشق، محبت، مودت، یکی بودن و انسجام دانست،‌ افزود: برکت خدا نیز در این است و دنیا پی برده است که اسلام موافق فطرت‌های انسانهاست و می‌خواهد این را از بین ببرد و با آن مخالفت کند اما اسلام کار خود را توسط همین مردم عاشق می‌کند.

طبخ آش نذری 80 تنی تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی شیراز شده است
به گزارش ایکنا، بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز در حاشیه این آئین معنوی با تأکید بر اینکه تمام اعضای شورای شهر در این مراسم معنوی حضور دارند، گفت: شورای شهر شیراز به عناوین مختلف به این مراسم کمک می‌کنند زیرا این مراسم علاوه بر بحث مذهبی و خیر و ثواب که دارد، می‌تواند یکی از جاذبه‌های گردشگری مذهبی شیراز شده و قطعاً ثبت جهانی شود.


وی اظهار کرد: بدون تردید کمیسیون گردشگری و شورای شهر هر حمایتی که در حیطه اختیاراتشان باشد، از این مبحث به عمل می‌آورند تا این گزینه نو و جدیدی که باعث افزایش ظرفیت گردشگری شیراز می‌شود را تقویت کنیم تا خیر و برکت آن نیز به تمام مردم برسد.

عامل مانایی آئین‌های معنوی، بازگشت به ریشه‌های اعتقادی آن‌هاست
بنا بر این گزارش، علی راستگو، عضو شورای شهر شیراز  نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به حرکت خودجوش مردم در این حرکت معنوی گفت: باید دیدمان این باشد که از یک هزار و 400 سال پیش تاکنون مردم با اعتقاد راسخ، عشق و علاقه خود را نسبت به مکتب اسلام و اهل بیت(ع) حفظ کرده‌اند که امروزه چنین حرکات خودجوشی را جهت ابراز علاقه خود به ساحت مقدس پیامبر(ص) انجام می‌دهند.


وی با تأکید بر اینکه باید به ریشه اعتقادی انجام چنین مراسم‌های معنوی بازگردیم، گفت: اگر بتوانیم این ریشه اعتقادی را در جامعه گسترش دهیم، طبعاً همه ما می‌توانیم از این برنامه‌ها به خوبی استفاده کنیم و یکسری مسائل معنوی انجام دهیم که همیشه در جامعه باقی ماند.
راستگو به ثبت معنوی این مراسم معنوی اشاره کرد و افزود: باید هماهنگی خوبی بین میراث فرهنگی، شورا و کسانی که در این قضیه تلاش می‌کنند، داشته باشیم تا بتوانیم این مراسم‌های معنوی را به خوبی حفظ کنیم.

آئین‌های معنوی خودجوش مردمی موجب افزایش همبستگی ملی می‌شود
این گزارش می‌افزاید، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این مراسم حضور یافت و گفت: این حرکت‌های خودجوش مردمی که نسبت به اهل بیت(ع) انجام می‌شود، مانند کاروان‌های پیاده‌ای که در اربعین امام حسین(ع) برای زیارت مرقد حضرت حرکت می‌کنند و یا کاروان‌های پیاده‌ای که برای زیارت امام هشتم حرکت می‌کنند اینها همبستگی ملی را بالا می‌برد.


وی با بیان اینکه انجام چنین آیین‌های معنوی خودجوش مردمی، انسجام درونی جامعه را بالا می‌برد، افزود: این مسئله وحدت امت ما را در مقابل تمام تهدیدها افزون می‌کند و برکات و عنایات گسترده‌ای که در عرصه‌های مختلف برای این کار خیر و کارهای مشابه دیده شده و می‌شود.
منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به طبخ آش نذری 80 تنی در شیراز اظهار کرد: این کاری که اکنون انجام می‌شود سبقت به یک کار خیر است یعنی یک انفاق، اطعام و حرکت خودجوش مردمی آن هم در راه اهل بیت پیامبر و رضای حضرت حق است که جهات مختلفی در آن جمع است و کار بسیار ارزشمند و خوبی است و به یاری خدا که در تمام کارهای خیر مانند این کار مردم شیراز و تمام مردم کشور پیشگام باشند.

طبخ آش نذری 80 تنی جلوه‌ای از تکریم شعائر دینی است
به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم، انجام چنین کار و اقدام و نحوه کار را از شعائر دینی دانست و گفت: برای این مسئله چند دلیل وجود دارد.
وی افزود: نخست اینکه خداوند متعال اطعام را دوست دارد و این مسئله یکی از سنت‌های اسلامی است و دوم اینکه اظهار محبت و مودت به خاندان نبوت از آن جهت که هم پیامبر(ص) و هم اهل بیت(ع) اطعام را دوست داشتند و هر جا آنها بودند جایگاهی بوده است که مردم تجمع می‌کردند و بر سر خوان نعمت و سفره آنها حضور پیدا می‌کردند بنابراین این جهت هم یک امتیاز است.


آیت‌الله دستغیب با بیان اینکه مسئله سوم اینکه اهمیت مشارکت مردم در کارها را می‌رساند، افزود: یک کار بسیار با عظمتی از مرحله مقدمات، تهیه بودجه، فراهم آوردن لوازم کار و اینکه هر کسی در هر جا و هر شأن و موقعیتی که هست می‌تواند اینجا مشارکت داشته باشد، چنین ساماندهی کار با عظمتی است یعنی می‌رساند که ما می‌توانیم مشکل‌ترین کارها و مهم‌ترین آنها را با مشارکت یکدیگر و تعاون و همکاری به ثمر برسانیم.

طبخ آش 80 هزار کیلویی، از سنت‌های ارزشمند فرهنگی ـ مذهبی است
بنا بر این گزارش، ضرغام صادقی، منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی دیگر مسئول حضور یافته در این مراسم بود که گفت: متناسب با شأن شیراز و سومین حرم اهل بیت(ع) باید کارهای فرهنگی ارزشمندی در این شهر صورت گیرد که هم صبغه فرهنگی و هم مذهبی داشته باشد و طبیعتاً برگزاری این مراسم نذری و آش 80 هزار کیلویی یکی از سنت‌های ارزشمندی است که هم جنبه فرهنگی و هم مذهبی ارزشمندی دارد و اگر سایر شهرها هم به این کار ارزشمند تأسی داشته باشند، زمینه‌ای فراهم خواهد شد که از فضای فرهنگی ـ مذهبی این مراسم استفاده بهتری داشته باشیم.


وی همچنین به اقدامات نمایندگان مجلس جهت همکاری با این مراسم معنوی اشاره و تأکید کرد: به دلیل اثرگذاری مثبت این کار فرهنگی ـ مذهبی هم در جهت تحریک مسئولان اجرایی گام‌های اساسی برخواهیم داشت و هم رأساً از مجاری که متولی این کار هستند درخواست می‌کنیم تا کمک کنند این فضایی که سایه فرهنگی ارزشمندی بر کشور و شهر شیراز دارد عملیاتی شود و به ثبت رسد.
صادقی با تأکید بر لزوم ثبت معنوی این مراسم معنوی ابراز کرد: یکی از گام‌هایی که در این راستا می‌تواند برداشته شود این است که این مراسم معنوی می‌تواند ثبت معنوی شود.

تلطیف نگاه‌ها نسبت به اسلام در سایه حرکت‌های مردمی
این گزارش می‌افزاید، جعفر قادری، منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این مراسم گفت: هم چنین مراسم‌های معنوی و هم حرکت بزرگی که در اربعین حسینی انجام شد و مردم سراز پا نشناخته و از تمام نقاط دنیا آمدند و بزرگترین اجتماع معنوی را در کربلا شکل دادند، چنین حرکت‌هایی نشان دهنده دلباختگی و عشق و علاقه مردم به ائمه و پیامبر(ص) و بزرگواران و رهبران دینی است.


وی افزود: چنین اقداماتی حقانیت دین ما را می‌رساند که اگر اعتقادات و باورهایی وجود دارد، بحث‌های مادی پشت قضیه نیست و تهدید و ارعاب هیچ اثری ندارد و اتفاقاً هرجا صحبت از تهدید و فشار باشد، مردم بیشتر حضور پیدا می‌کنند و این تهدیدها و رعب و وحشتی که گروه‌‌های تکفیری به نام اسلام ایجاد می‌کنند نه تنها عامل بازدارنده نیست بلکه عامل جذب بیشتر مردم است.
قادری تأکید کرد: انجام آئین‌های معنوی خودجوش مردمی بسیار می‌تواند بر روی تغییر نگاه‌ها نسبت به اسلام و مسلمانان نقش داشته باشد که مردم برای باورها دینی خود چقدر توان می‌گذارند و در بحث‌های مادی و معنوی پای کار هستند و عشق و علاقه فراوانی به چنین مراسم‌هایی دارند.

اعلام آمادگی شورای شهر شیراز جهت ثبت جهانی طبخ آش نذری 80 تنی
به گزارش ایکنا، محمدرضا هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز نیز گفت: برگزاری چنین مراسم‌های معنوی به عنوان یک میراث معنوی، ثبت جهانی می‌شود.
وی افزود: همان‌طور که همایش 20 میلیونی زائران حسینی در اربعین و طولانی‌ترین نماز جمعه از نجف تا کربلا و همچنین همایش 10 میلیون نفر زائران رضوی نیز به عنوان میراث معنوی ثبت جهانی خواهند شد، طبخ بزرگترین آش نذری دنیا ثبت جهانی می‌شود.


هاجری، انجام چنین آئین‌هایی را پشتوانه و یادگاری از دلدادگی عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) دانست و گفت: شهر مقدس شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) باید به سمت و سویی رود که یکسری میراث‌های معنوی خود را ثبت کند لذا ما در کمیسیون‌های گردشگری و فرهنگی جهت ثبت جهانی این مراسم معنوی اعلام آمادگی می‌کنیم و از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

حسن اصلی کار خیر، حضور مردم است
بنا بر این گزارش، غلام‌مهدی حقدل، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: شورای شهر شیراز در هر کار خیر فرهنگی که در این شهر انجام می‌شود، کمک می‌کند.
وی افزود: اما با این حال حسن کار خیر، حضور مردم است و برکت آن نیز به این مسئله وابسته است زیرا اگر کار خیر دولتی شد، دیگر استمرار نمی‌یابد لذا اینکه می‌بینیم هر ساله میزان طبخ این آش نذری بیشتر از سال قبل می‌شود، به دلیل حضور مردم و توکل آنان به خداست و خدا نیز برکت خود را شامل حال آنان می‌کند.


رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه این شورا می‌تواند تمام هزینه‌های آن را تصویب کرده که شهرداری پرداخت کند، گفت: اما خاصیت اصلی این مراسم معنوی، دینمداری و توکل مردم است که در برپایی آن کمک می‌کنند.
وی تأکید کرد: ما حتماً می‌توانیم از این مراسم معنوی به عنوان ظرفیت گردشگری مذهبی شیراز استفاده کنیم اما ما برای این قضیه این کارها را انجام نمی‌دهیم همانطور که کربلا را راه نمی‌اندازند که ظرفیت گردشگری تقویت شود بلکه یک کار اعتقادی است.

طبخ آش نذری 80 تنی، از بزرگترین رویدادهای مذهبی و اجتماعی شیراز است
این گزارش می‌افزاید، علیرضا پاک‌ فطرت، شهردار شیراز در حاشیه این مراسم معنوی گفت: وقتی بزرگترین آش نذری دنیا را می‌پزیم و یک انسجام بسیار خوبی در بین مردم در این زمینه وجود دارد، نشان می‌دهد که مردم شیراز و فارس می‌توانند در کل کشور حرفی برای گفتن داشته باشند و باید قدر این انسجام و همبستگی را بدانند.


وی، طبخ بزرگترین آش نذری دنیا در شیراز را یکی از بزرگترین رویدادهای مذهبی، فرهنگی و اجتماعی این شهر دانست و افزود: این مراسم معنوی، یک انفاق و صدقه و زنده نگه داشتن یاد ائمه است و از سوی دیگر یک همایش بزرگ اجتماعی است که مردم به‌صورت خودجوش در برپایی و اجرای آن حضور یافته‌اند.
پاک‌فطرت ادامه داد: این مسئله نشان می‌دهد که مردم شیراز می‌‌توانند در کارهای خیر کما اینکه در تمام مسائل حرف اول را زدند، قدم‌های بزرگی را برای کشور بردارند.

طبخ بزرگترین آش نذری دنیا، تجمع‌ نیکی‌های پیامبر رحمت است
به گزارش ایکنا، حسین ذوالانوار، منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار ایکنا به طبخ بزرگترین آش نذری دنیا در شیراز اشاره کرد و گفت: این کار استثنایی باعث می‌شود که گروه‌های دیگر این خیر را انجام دهند.


وی، همکاری مردم در برگزاری این آئین معنوی را تجمع نیکی‌ها دانست و افزود:  قرآن کریم پیامبر(ص) را رحمت برای عالمیان معرفی می‌کند و یکی از شعاع‌های رحمت حضرت آن است که مردم اطعام می‌شوند و این رحمت نیز در اینجا تجلی می‌شود و امیدوارم سال به سال این تجلی بیشتر شود و مردم غنی و فقیر متنعم شوند.
ذوالانوار در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا می‌توان از این آیین معنوی به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی شیراز استفاده کرد؟ گفت: با استفاده از چنین ظرفیت‌هایی در زمینه گردشگری مذهبی، هر آنچه که استکبار بر علیه جمهوری اسلامی کار کرده است با ورود گردشگر و صحبت مردم همه نقش بر آب می‌شود و واقعیات برای گردشگر ملموس می‌شود.

طبخ آش نذری 80 تنی تجلی شور جمعی مردم شیراز در خدمت به اهل بیت(ع) است
بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام علیرضا حدائق، مدیر عامل بنیاد مهدی موعود(عج) شیراز نیز در حاشیه این مراسم معنوی گفت: یکی از کارهای ارزشمند و حقاً شایسته تقدیر و تجلیل کاری است که در شیراز در سالروز ارتحال رسول خدا(ص) و امام مجتبی(ع) رخ می‌دهد.


وی افزود: امسال شاهد طبخ 80 تن آش سبزی هستیم که هزاران نفر جهت طبخ آن در خدمتند و تلاش می‌کنند تا این آش را تهیه و در خدمت مردم قرار دهند.
حجت‌الاسلام حدائق با بیان اینکه یکی از کارهای بسیار ارزشمند بحث اطعام است، خاطرنشان کرد: روایتی از امام صادق(ع) که فرمود حضرت ابراهیم(ع) به مقام خلیل الرحمان نرسید مگر به دلیل دو ویژگی اطعام طعام و افشاء السلام یعنی تنهایی غذا نمی‌خورد و این سنت بسیار خوبی است که مردم را از خود جدا نبینیم و اطعام کنیم.
وی، این مراسم معنوی را تجلی شور جمعی و روحیه تعاون و همکاری جهت خدمت به اهل بیت(ع) دانست و ابراز امیدواری کرد: روز به روز این روحیه و ارادت به اهل بیت(ع) بیشتر شده و در طول سال مستدام بماند.

captcha