ظهر دلنشین «استاد بیوک اصل‌محمدی» برگزار شد + عکس
کد خبر: 2790527
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸

ظهر دلنشین «استاد بیوک اصل‌محمدی» برگزار شد + عکس

کانون خبرنگاران نبأ: ظهر دلنشین «استاد بیوک اصل‌محمدی» با حضور اساتید قرآن و شاگردان ایشان امروز در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، ظهر دلنشین استاد مرحوم بیوک اصل‌محمدی امروز شنبه، 11 بهمن‌ماه جاری، ساعت 14 به همت کانون خبرنگاران نبأ با حضور استادان بزرگ قرآنی کشور، محسن موسوی بلده، حبیب مهکام، هادی فروزان، محمد خواجوی، حسین سبزعلی، محمدحسین سعیدیان و احد اصل محمدی، فرزند ایشان برگزار شد.

مشروح این نشست را اینجا بخوانید.

استاد سبزعلی در ابتدای جلسه گفت: استاد بیوک اصل‌محمدی را می‌توان شهید راه قرآن گفت، چراکه همواره در مسجد و یا در خدمت قرآن بودند و تمام روزهای هفته به جلسات قرآن می‌رفتند. برخی ممکن است که با اهداف متعالی به قرآن بپردازند ولی درآمدشان نیز از همین راه باشد؛ یعنی هم نگاه دنیایی و هم نگاه آخرتی. ولی ایشان این نگاه را نداشتند و صرفا با نگاه معنوی دو زانو ساعت‌ها پشت رحل قرآن می‌نشستند و تکان نمی‌خوردند و هیچ گونه توقعی نداشتند.

وی افزود: ایشان و اساتیدی در تراز ایشان همانند مرحوم غفاری و استاد موسوی‌بلده و استاد فروزان بودند که سبک جلسات قرآن را از سنتی به کلاسیک و نوین تبدیل کردند. یادم هست که در جلسه استاد محمدی که شرکت می‌کردم می‌دیدم خیلی شاگردان را تشویق می‌کند؛ به عنوان مثال ایشان وقتی بنده بعد از مدتی که محضرشان می‌رفتم می‌گفت که بلبلان قرآن آمدند، بنشین و قرآن بخوان و سایرین بعد از تو تکرار کنند. وقتی می‌دیدم ایشان به شاگردان این میزان بها می‌دهد، واقعا شیفعه ایشان می‌شدیم.

استاد محسن موسوی‌بلده در ادامه این جلسه به تشریح جایگاه معلمان قرآن پرداخت و گفت: اگر آب جایی بماند فاسد می‌شود، اما اگر جاری و خروشان باشد حیات می‌یابد. دریا نیز با اینکه ساکن است ولی فاسد نمی‌شود؛ زیرا اولا عمق دارد و این پرذخیره بودن نمی‌گذارد از بین برود. ثانیا همین دریا تبادل دارد و از خود می‌بخشد. بخشی از آن تبخیر می‌شود و به آسمان می‌رود بازمی‌گردد.

وی افزود: رمز معلمی نیز همین است؛ زیرا معلم چون می‌بخشد، می‌ماند و اولین بهره را نیز خود معلم می‌برد. «کاتم الوحی یلنعه حتی الحوت فی البحر». و از سوی دیگر می‌گویند: «معلم الخیر یستغفره له حتی الحوت فی البحر».

موسوی‌بلده با اشاره به اولین خاطر آشنایی خود با استاد بیوک محمدی گفت: امروز در تجلیل یک معلم قرآن به دور یکدیگر جمع شده‌ایم. اولین‌بار در حسینیه ارشاد ایشان را در جلسات قرآن دیدم. ایشان در آن جلسه تلاوت معروف سوره‌های «حشر» و «تکویر» استاد عبدالباسط را عینا خواندند. با صدای زنگی بسیار خوبی که داشتند این تلاوت را اجرا کردند.

وی تصریح کرد: بعد از این جلسه در زمستان سال 56 جهت اعزام به حج عمره مسابقه‌ای برگزار شد که استاد بیوک محمدی سمت استادی این جلسه را داشتند و مسابقه را ایشان برگزار کردند. کاروان حج منتخب از این مسابقه بودند که قرار بود اولین‌بار پس از قرن‌ها شیعه در قامت قاریان قرآن در حج حضور یابد. مدیریت این کاروان تحت نظر استاد بیوک محمدی و تحت اشراف آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی بود که بنده نیز افتخار داشتم به این سفر بروم. این سفر واقعا جریان‌ساز شد.

وی در پایان در جمع‌بندی ویژگی‌های برتر استاد بیوک اصل محمدی گفت: علاقه‌مندی به تدریس، مدرس بودن به معنای کلمه، تقوا و ورع فراوان داشتن از ویژگی‌های این استاد بزرگوار بود. ایشان حقیقتا تقوای زبان داشت؛ آنچه به ما آموخت، وقار و احترام بود. بنده کوچک‌ترین حرف سبکی از ایشان به خاطر ندارم.

استاد محمد خواجوی در ادامه با اشاره به برکات برگزاری جلسات بزرگداشت اساتید قرآن اظهار کرد: رفتار و منش ایشان قرآنی کاملا قرآنی بود. مثلا صرفا بگوید: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ» با قلب و زبان می‌گفت: «رَبُّنَا اللَّهُ...» و با یقین و اعتقاد سخن می‌گفت.

وی با اشاره به فضای منفی عفاف و حجاب قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: استاد بیوک محمدی همواره سعی می‌کرد در زمینه عفاف و حجاب مطالبی را بیان ‌کند؛ لذا با گفتن مطالب جالب همواره بر مسئله عفاف و پوشش اسلامی تأکید می‌کرد.

استاد خواجوی افزود: به نظرم نتیجه همین ملکات اخلاقی بود که این چنین خروجی‌هایی داشته است. ایشان با اینکه دوره تخصصی درباره نکات آموزشی ندیده بود ولی دقت بسیار زیادی در مسائل آموزشی داشت و از مسائل آموزشی به نحو احسن استفاده می‌کرد. مثلا تابلوی کلاس چگونه باشد و چقدر شکیل باشد و فضای مسجد به چه شکلی بهتر خواهد بود.

وی در تشریح نحوه مدیریت جلسات قرآنی عنوان کرد: استاد بیوک اصل محمدی هر جا تقاضای جلسه قرآن می‌شد به‌راحتی نمی‌پذیرفت. تا امام جماعت و هیئت امنا به منزل ایشان نمی‌آمدند و شرط و شروطی نمی‌گذاشتند، قبول نمی‌کرد؛ مثلا می‌گفت جلسات قرآن در ده اول ماه محرم نباید تعطیل شود، زیرا عزاداری امام حسین(ع) و قرآن کریم متضاد هم نیستند. به همین جلسه جلسات ایشان از استحکام بسیار عالی برخوردار می‌شد.

جهانبخش فرجی در ادامه این جلسه با بیان اینکه مشخصه بارز جلسات استاد بیوک اصل‌محمدی، اخلاقی بود که به ما یاد دادند، اظهار کرد: بنده شهرستانی بودم و هرازچندگاهی به تهران می‌آمدم. سال 58 اولین باری بود که در مسابقات قرآن می‌آمدیم. در آن جلسه به خاطر حجب و حیایی که داشتم تحت استرس بودم و یک خط جا انداختم. پس از قرائت ناراحت رفتم و یک گوشه نشستم و در حال و هوای خودم بود.

وی افزود: بعد از جلسه همه تقریبا رفته بودند. دیدم استاد بیوک محمدی با آن چهره و قد رشید به سمت من می‌آید. ایشان به اسم مرا صدا زد و گفت: شما یک آیه جا انداختی ولی من قول می‌دهم که آن آیه را فرشتگان برای شما لحاظ کرده‌اند. بعد ایشان گفت: «شما در این رشته بالاترین خواهی شد». با این جمله ایشان به من خیلی روحیه داد. ایشان سپس گفت: بعد از مسابقات همه اساتید و نفرات اول در منزل بنده جمع می‌شوند، شما اگر می‌توانی به شهرستان نرو و آدرس خود در تهران را بده، خودم در روز جلسه به سراغت خواهم آمد.

این قاری بین‌المللی با بیان اینکه استاد بیوک محمدی با ماشین خود به سراغم آمد، گفت: ایشان از قبل به من گفته بودند که سوره «حشر» را آماده کن. بعد از قرائت اساتید بزرگی که از سراسر کشور در منزل ایشان جمع بودند، بنده نیز تلاوتی ارائه کردم. استاد پیش از تلاوت من گفتند که می‌خواهم چهره نوجوان به شما معرفی کنم که در آینده قاری خوبی می‌شود. این جریان در زندگی اثر بسیار خوبی داشت.

استاد فرجی در پایان تصریح کرد: ایشان و افراد بسیاری که از قدیم وارد این کار شدند، همگی در مسیر آموزش و نشر معارف قرآن تلاش کردند و در واقع زندگی خود را وقف قرآن کردند.

برای مشاهده گزارش تفصیلی این نشست اینجا کلیک کنید.

captcha