وزارت بهداشت توافق‌نامه نهایی ایجاد دهکده‌های سلامت را تدوین کرد
کد خبر: 2859541
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۷
خدادوست:

وزارت بهداشت توافق‌نامه نهایی ایجاد دهکده‌های سلامت را تدوین کرد

گروه سلامت: معاون طب سنتی ایرانی - اسلامی وزارت بهداشت، دهکده‌های سلامت در کشور را دارای قابلیت جذب گردشگر می‌داند و از تدوین توافق‌نامه وزارت بهداشت با سازمان میراث فرهنگی و صنعت گردشگری خبر داد.

محمود خدادوست، ممعاون طب سنتی ایرانی - اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر ظرفیت‌های طب سنتی و اسلامی ایران در جذب گردشگر، از تدوین توافق نامه اصولی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.

وی عنوان کرد: در معاونت طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت اخیرا بحث راه اندازی دهکده‌های سلامت با رویکرد استفاده از طب سنتی و مواهب طبیعی ایران که می تواند در جذب گردشگر مفید ارزیابی شود، مطرح شده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: پیش نویس توافق‌نامه اصولی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را با همکاری تمامی معاونت‌های وزارت بهداشت آماده کرده و امید می‌رود ظرف دو ماه آینده به تصویب برسد.

وی ادامه داد: در صورت تصویب این توافق‌نامه راه برای جذب ظرفیت‌های بخش خصوصی در این حوزه هموار می شود چنانچه پیش از این در سایر کشورهای جهان صورت پذیرفته است.

طب سنتی بر اساس مزاج به پیشگیری و درمان می‌پردازد
خدادوست تأکید کرد: با توجه به اینکه طب سنتی بر اساس مزاج به پیشگیری از بیماری و درمان می پردازد، هر منطقه ای که دارای ظرفیت‌های طبیعی و جاذبه گردشگری است و مزاج خاصی در آن دیده می‌شود می‌توان از مشاوره طب سنتی برای ارائه خدمات استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در دهکده‌های سلامت می‌توان از نظر طبیعت و مزاج منطقه فضای متناسب با آن مزاج را فراهم کرد، همچنین رستوران‌های سنتی با غذاهای سالم، حمام‌های سنتی، داروهای گیاهی و سنتی امکان ماساژ و طب‌های مکمل بر اساس هر نوع مزاجی را فراهم کرد.

شناسایی ظرفیت و فراهم کردن خدمات
معاون طب سنتی ایرانی - اسلامی وزارت بهداشت اظهار کرد: در سلامت‌کده‌های طب سنتی نیز می‌توان بسته به وسعت آن و افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این خصوص را دارند، بسته‌های خدماتی متنوعی را فراهم کرد.

در چند شهرک سلامت که بحث گردشگری سلامت در آنها مطرح است بیمارستان‌های طب رایج ایجاد شده و با توجه به وسعت فضای هر شهرک یا دهکده سلامت پیشنهاد شده است بخشی را جهت مشاوره‌های طب سنتی و خدمات طب مکمل اختصاص دهند.

وی یادآورشد: از سوی دیگر درتوافق‌نامه مورد اشاره پیش‌بینی شده است دهکده‌هایی را که امکان ایجاد مراکز تخصصی ندارند، می توانند با رویکرد طب سنتی و طبیعت گردی به ارائه خدمات سلامت بپردازند. همچنین هر دهکده سلامت که در آن خدمات طب سنتی ارائه می شود امکان سرویس دهی طب رایج نیز باید وجود داشته باشد.

captcha