سبک آموزش قرآن «استاد حسن بیگلری» استدلالی بود + فیلم
کد خبر: 2866412
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
اجمالی/ در ظهر دلنشین استاد بیگلری مطرح شد:

سبک آموزش قرآن «استاد حسن بیگلری» استدلالی بود + فیلم

کانون خبرنگاران نبأ: در مراسم «ظهر دلنشین استاد حسن بیگلری» مطرح شد: ویژگی مهم تدریس ایشان رویکرد استدلالی در آموزش قرآن بود؛ استاد بیگلری در همه موارد حتی در تجوید اگر سؤالی پیش می‌آمد چرایی و دلیل مسئله را بیان می‌کرد و هر چیز که لازم بود را بر روی تخته تشریح می‌کرد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، مرحوم «حسن بیگلری» از اساتید قدیمی قرآن کریم، سرهنگ ارتشی بود که با لباس نظامی به جلسات قرآن وارد می‌شد و با برگزاری جلسات مداوم قرآن کریم به پرورش و تربیت قاریان می‌پرداخت. مسجد المصطفی(ص) در میدان حسن‌آباد محفلی برای قاریان و علاقه‌مندان قرآن بود که از سطح شهر برای آموختن شیوه قرائت قرآن جمع می‌شدند.

بار دیگر در ظهری دلنشین تعدادی از بازماندگان شاگردان استاد سرهنگ بیگلری دور هم گرد آمدند تا در فضایی صمیمی به نقل خاطرات خود از استاد و ذکر سجایای اخلاقی وی بپردازند.

این مراسم با حضور استادان بزرگ قرآنی کشور، احمد و محمد خواجوی، حسن رنجبر و رضا بهرامی که از شاگردان استاد بیگلری بوده‌اند، برگزار شد.

ابتدای جلسه استاد بهرامی با بیان اینکه استاد بیگلری عاشق سبک تلاوت استاد منشاوی بود به تلاوت آیات شریفه سوره حمد پرداخت و فضای عطرآگین تلاوت آیات وحی را با یاد استاد بیگلری پیوند زد.

استاد محمد خواجوی اظهار کرد: استاد بیگلری و مولایی از نسل اول قرائت در کشور هستند. به بیان شریف قرآن جزء «السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ» هستند. به نظرم قبل از این عزیزان در زمینه آموزش قرآن کریم، به صورت علمی و سیستماتیک کار آموزشی قرآن مطرح نبود؛ آغاز کار چندین سختی دارد؛ اول اینکه فضای کار آماده نیست و مردم باید با سیستم و سبک جدید آشنا شوند و بپذیرند. دیگر اینکه عده‌ا‌ی که به سبک قدیمی کار می‌کنند، موضع می‌گیرند و نمی‌گذارند کار جدید شکل بگیرد.

وی افزود: من که در واقع نسل دوم شاگردان قرآن این اساتید هستم به یاد دارم بسیاری از متدینین از این سبک ایراد می‌گرفتند؛ به‌ویژه نحوه تشویق که با ذکر شریف «الله الله» صورت می‌گرفت بسیار انتقاد داشت. لذا هنگامی که نسل اول کار را شروع کردند با سختی و صعوبت‌های خاص مواجه شدند.

حسن رنجبر از شاگردان استاد بیگلری تصریح کرد: بنده چند استاد داشتم: استاد ظهوری، سرهنگ بیگلری و ... که همه این بزگواران در مسیر خدمت به قرآن بودند. از این بین سرهنگ بیگلری مردی بسیار مؤمن و شریف بود. وقتی وارد جلسه می‌شد، لباس‌های سرهنگی که با اکراه به تن داشت را در می‌آورد و با افتخار عبای کهنه‌ای را به تن می‌کرد.

وی افزود: یکی از جلسات ایشان در مسجد المصطفی(ص) میدان حسن‌آباد برگزار می‌شد. به یاد دارم که زیاد به جلسات ایشان می‌رفتم بعد از چند هفته که نرفتم با خجالت سر کلاس حاضر شدم و انتهای مجلس نشستم. وقتی قرآن خواندم خیلی نگران بودم ولی برخوردی مناسب و دلگرم‌کننده با من داشتند. استاد بیگلری به‌نوعی برخورد می‌کردند که همه جذب می‌شدند.

حسن رنجبر با بیان اینکه من چند جلسه قرآن داشتم، گفت: در یکی از شب‌ها سرهنگ بیگلری در جلسه قرآن ما شرکت کردند؛ آن شب بعد از پایان جلسه، سرهنگ بیگلری را تا میدان مقدم با صلوات بدرقه کردیم اما ایشان همان شب بعد از بازگشت به منزل سکته کرد. من به همراه مرحوم استاد «بیوک اصل محمدی» ایشان را به بیمارستان منتقل کردیم اما همان سکته مغزی باعث شد تا این استاد قرآن خانه‌نشین شوند و نتوانند جلسه دیگری برگزار کنند. از آن بعد بر روی صندلی چرخدار حرکت کردند و بعد از سه سال نیز از میان ما رفتند.

در ادامه جلسه استاد بهرامی با اشاره به آیه «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ» تصریح کرد: یکی از نعمت‌های که خدا به ما داد توفیق بودن در محضر اساتید بزرگ قرآنی است. بزرگداشت اساتیدی که خدمت به قرآن داشتند، اقدام ارزشمندی است که موجب خیر و برکت می‌شود.

وی افزود: استاد بیگلری کسی نبود که فقط بعد از نماز برای جلسه قرآن بیاید و برود. ایشان سه روز در هفته جلسه قرآن در مسجد داشتند، به گمانم روزهای زوج بود؛ اگر به مسجد المصطفی(ص) می‌رفتید می‌دیدید که از ساعت 3 بعدازظهر ایشان در مسجد بود و خود را برای کلاس درس آماده می‌کرد. بعد از رفتن همه نیز بود و به سوالات افراد پاسخ می‌داد.

این شاگرد استاد بیگلری با بیان اینکه ویژگی مهم تدریس ایشان رویکرد استدلالی آموزشی ایشان بود، گفت: استاد بیگلری حتی در تجوید نیز دلیل می‌آورد. برخی اساتید فقط نکات را آموزش می‌دهند و می‌روند ولی ایشان اگر سوالی پیش می‌آمد چرایی و دلیل مسئله را بیان می‌کرد و این ویژگی در جلسه درس اساتید دیگر به این شکل اصلا مطرح نبود. ایشان شاگردان بسیاری داشت که همگی از دنیا رفتند. یادم هست که تخته‌ای داشت و هر چیز که لازم بود را بر روی تخته تشریح می‌کرد.

احمد خواجوی در ادامه این نشست با اشاره به کتاب «سرّالبیان فی علم‌القرآن» سرهنگ بیگلری گفت: دو سال قبل از اینکه من شاگردشان شوم تألیف کرده بود که بعد از مدتی، تغییراتی در این کتاب ایجاد و مطالب جدیدی به آن اضافه کرد. بخش اول این کتاب یک دوره آشنایی با علوم قرآنی بود و واقعا در این زمینه مفید بود. بخش دوم این کتاب نیز بحث تجوید بود که یک دوره تجوید تخصصی کامل بود. در آن زمان کتابی در این حجم و ابعاد درباره تجوید نبود.

وی در پایان عنوان کرد: پیش از آنکه به خدمت استاد بیگلری برسم در محضر اساتید متعددی رفتم ولی قانع نشدم تا اینکه در سال 47 تبلیغ کلاس‌های قرآن ایشان در روزنامه دیدم. در این کلاس‌ها ثبت نام کردم و از آن پس شاگرد سرهنگ بیگلری شدم؛ همزمان با دانشگاه در کلاس‌های ایشان شرکت می‌کردم و با موفقیت در آزمونی که برگزار شده بود، گواهینامه پایان دوره را دریافت کردم.

یادآور می‌شود، گزارش تفصیلی مراسم «ظهر دلنشین استاد حسن بیگلری» روز یکشنبه 3 اسفندماه بر روی خروجی قرار می‌گیرد. همچنین مشروح این جلسات در نشریه «ظهر دلنشین» در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

captcha