آموزش خاصی از دید مذهبی برای آسیب‌های اجتماعی نداریم
کد خبر: 2985121
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۴
اسد بیگی عنوان کرد:

آموزش خاصی از دید مذهبی برای آسیب‌های اجتماعی نداریم

گروه جامعه: رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور در خصوص استفاده مشاوران و مددکاران اورژانس اجتماعی برای رفع بحران‌ها، گفت: آموزش خاصی از دید مذهبی برای آسیب‌های اجتماعی نداریم.

حسین اسدبیگی، رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح میزان استفاده از آموزه‌های دینی در مددکاری‌ها و مشاوره‌های این نهاد برای افراد آسیب‌دیده اجتماعی پرداخت و گفت: در مراکزی مانند خانه‌های سلامت، مراکز نگهداری زنان آسیب دیده و خانه‌های سلامت مربوط به دخترانی که از خانه فرار کرده‌ و دچار آسیب شده‌اند آموزش‌های دینی به مددجویان ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که مشاوران و مددکاران اورژانس اجتماعی(خط 123) در هنگام مواجهه با بحران‌ها چه قدر از آموزه‌های دینی بهره می‌برند؟ گفت: افرادی که استخدام می‌شوند از نظر مسائل مذهبی، دینی، سیاسی و ... غربالگری می‌شوند و خود آنها در طول سال‌های عمرشان این آموزش‌ها را دیده‌اند.

اسد‌بیگی ادامه داد: آموزش خاصی از دید مذهبی برای آسیب‌های اجتماعی نداریم که بتوان به مددکاران اورژانس اجتماعی ارائه داد تا بتوانند از این آموزه‌ها در هنگام بحران استفاده کنند. آموزش‌هایی که مشاوران حل بحران ما دیده‌اند همان آموزش‌های عمومی است که مردم به صورت عادی در جامعه و از خانواده و رسانه‌ها یاد می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که مثلاً استفاده از آموزه‌ای مانند توکل، یاد خدا، به یادآوردن گناه خودکشی و ... می‌تواند در مواجهه با فردی که در حال خودکشی است به حل بحران کمک کند، آیا ارائه چنین آموزه‌هایی به مشاوران آموزش داده می‌شود، گفت: ما آموزش‌هایی به مددکاران ارائه می‌کنیم که در جایی ندیده‌اند حتی در دانشگاه.

رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور افزود: متأسفانه به دلیل محدودیت‌هایی که از نظر بودجه و اعتبار منابع آموزشی داریم حتی نمی‌توانیم همه مشاوران و مددکاران خود را آموزش‌ دهیم. حتی همین آموزش‌هایی که به آنها ارائه می‌شود نیز به دلیل محدودیت از 10 نفر عضو یک مرکز دو نفر برای آموزش در کلاس‌های آموزشی حضور پیدا می‌کنند. از سوی دیگر وقتی وقت مددکاران برای دریافت آموزش صرف می‌شود، از کار باز می‌مانند.

وی تصریح کرد: اگر وقت و بودجه داشته باشیم آموزش‌های تخصصی مربوط به کارشناسان در اولویت آموزشی قرار دارد ما حتی نمی‌توانیم به دو هزار نفری که در سطح کشور در اورژانس اجتماعی فعال هستند آموزش‌های اصلی را ارائه کنیم.

اسدبیگی در پایان گفت: استفاده از آموزه‌های دینی خیلی لازم است و باید این آموزه‌ها به مردم ارائه شود تا از بحران‌ها پیشگیری شود.

captcha