مساجد جدیدالاحداث دارای خانه عالم و خانه خادم می‌شوند
کد خبر: 3107674
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
بر اساس مصوبه مجلس؛

مساجد جدیدالاحداث دارای خانه عالم و خانه خادم می‌شوند

گروه سیاسی: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مساجد جدیدالاحداث با رعایت مفاد وقف‌نامه در صورت تشخیص نیاز پس از مشورت با هیئت امنای مؤسس، باید دارای خانه عالم و خانه خادم باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه‌ها را امروز، 19 فروردین‌ماه در دستور کار خود قرار دادند و موادی از این طرح را به تصویب رساندند.
اولین ماده‌ای که امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت ماده شانزدهم بود که مربوط به خانه عالم خادم مساجد می‌شد.
بر اساس این ماده، مساجد جدیدالاحداث با رعایت مفاد وقف‌نامه در صورت تشخیص نیاز توسط معاونت پس از مشورت با هیئت امنای مؤسس، باید دارای خانه عالم و خانه خادم باشد. مساجد موجود نیز در صورت نیاز و در صورت امکان نسبت به تأمین خانه عالم و خانه خادم اقدام می‌کنند.
بر اساس ماده 18 این طرح نیز که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت، هرگاه با توجه به اصول و ضوابط آمایش مساجد کشور متقاضیانی که مایل به ساخت مسجد یا نمازخانه هستند، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجازند ضمن هماهنگی با معاونت، تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار آنها قرار دهند.
ماده 19 طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه‌ها نیز مربوط به آموزش خادمان می‌شد که از سوی نمایندگان به تصویب رسید.
بر اساس این ماده، معاونت مکلف است اقدامات مورد نیاز را برای آموزش خادمان مسجد در خصوص وظایف شغلی و نگهداری مساجد به عمل آورد و در صورتی که خادمان بیمه تأمین اجتماعی نباشند،‌ آنان را بیمه کند.
در ماده 20 این طرح نیز آمده است: انشعاب و هزینه آب، دفع فاضلاب، برق و گاز مصرفی مساجد رایگان است. این حکم شامل اماکن درآمدزا مرتبط با موضوع بند (ث) ماده 15 این قانون نمی‌شود.
با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی این ماده به کمیسیون فرهنگی جهت بررسی بیشتر ارجاع داده شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین ماده 21 این طرح را تصویب کردند. در این ماده آمده است: در صورتی که ساختمان مساجد و متعلقان آن در طرح شوارع و معابر شهری قرار گیرد، شهرداری مکلف است با رعایت موازین شرعی، از نزدیک‌ترین زمین‌های مناسب تحت مالکیت خود در اختیار هیات امنای مسجد قرار دهد و اقدامات و مساعدت‌های لازم را بر ای احداث مسجد جدید فراهم آورد و در صورت فقدان زمین، مکلف است نسبت به خرید زمین مناسب و واگذاری آن اقدام کند.
همچنین در ماده 22 این طرح که از سوی نمایندگان تصویب شد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظف شد تعمیر، تجهیز، بازسازی و نوسازی مساجد را که جزء میراث فرهنگی و آثار ملی ثبت شده است را در اولویت قرار دهد و نسبت به فعال نمودن مسجد و امکان برقراری نماز جماعت و سایر فعالیت‌های فرهنگی مربوط اقدام کند.
بر اساس ماده 23 این طرح نیز که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اطلاح و تصویب شد، کلیه اقدامات در جهت ساخت،‌ تعمیر، توسعه، تجهیز، بازسازی و نوسازی فضای مساجد و فضاهای فرهنگی مربوط از پرداخت عوارض قانونی و هزینه‌های صدور پروانه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها معاف هستند.

captcha