«ظهر دلنشین استاد سرهنگ مسگرا» برگزار شد
کد خبر: 3255015
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
اجمالی؛

«ظهر دلنشین استاد سرهنگ مسگرا» برگزار شد

کانون خبرنگاران نبأ: مراسم «ظهر دلنشین استاد سرهنگ مسگرا» امروز دوشنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه با حضور استادان قرآنی کشور در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، مراسم «ظهر دلنشین استاد سرهنگ مسگرا» با حضور استادان بزرگ قرآنی کشور سیدعباس میرداماد، محسن مظاهری، حبیب مهکام، محمد بنیادی، محمد حاج کتابی و کریمی، همسر خواهر سرهنگ مسگرا برگزار شد.

پس از تلاوت زیبای قرآن توسط سیدعباس میرداماد از آیات انتهایی سوره واقعه، حبیب مهکام به عنوان پیشکسوت قرآنی مدیریت جلسه را بر عهده داشت، به ذکر فضائل حضرت زینب(سلام الله علیها) پرداخت و گفت: ظهر دلنشین تجلیل از استاد بزرگوار دکتر سرهنگ منصور مسگراست. وی مدرس فقید قرآن و دانش‌آموخته مقطع دکتری در دانشگاه هاروارد و از شاگردان استاد مولایی بود که باعث برکات خیر فراوانی در جامعه شد.

محسن مظاهری در ادامه این مراسم با اشاره به سابقه آشنایی خود با مرحوم مسگرا گفت: در سال 1330 بنده در جلسه ماه مبارک رمضان استاد مسگرا را مشاهده کردم. ایشان با هیبت، عبا بر دوش و با محاسن حضور داشتند. پس از جلسه پرسیدم ایشان چه کسی هستند؟ که پاسخ دادند ایشان منصور مسگرا، نوه آقامسگرا هستند. خانه مسگرا در منطقه معروف بود که تقریبا تمام فرزندان در آن منطقه در خانه ایشان به دنیا آمده بودند و به اصطلاح قابله بودند. این آشنایی تا زمانی که در حیات بودند، ادامه داشت.

وی افزود: قبل از جلسه سنگلج که استاد مولایی تشریف بیاورند، ایشان جلسه را در شب های ماه مبارک رمضان اداره می‌کردند. عکس‌هایی هست که این موضوع را توضیح می‌دهد. در زمانی مرحوم طالقانی همراه امام(ره) به قم رفتند و آقای مسگرا نیز شهربانی قم را به فرمان امام(ره) بر عهده گرفتند، شب‌های جمعه که می‌شد از قم با ماشین به سنگلج می‌آمدند و جلسه را اداره می‌کردند و دوباره به قم باز می‌گشتند. افراد 10 ساله تا 15 ساله در این جلسات حضور داشتند و ایشان با آن شخصیتی که داشتند به این افراد آموزش می‌دادند.

مظاهری با اشاره فوق دیپلم قرآن و شریعت مرحوم مسگرا از مرحوم آیت‌الله طالقانی گفت: ایشان در رشته ادیان در دانشگاه هاروارد فوق لیسانس گرفتند. از آنجا که آمدند یک هفته میهمان آیت الله دکتر بهشتی بودند. چیزی که بنده تا کنون نشنیده بودم اینکه ایشان مدرک اجتهاد از آیت‌الله مرعشی نجفی داشتند.

وی با اشاره به جلسات استاد مسگرا در دانشگاه پلیس عنوان کرد: یک بار به همراه استاد مولایی به آمفی تئاتری که دانشجویان نشسته بودند، رفتیم. هنگامی که صلوات می‌خواستند بفرستند نزدیک بود که طاق آمفی تئاتر بالا برود. از آنجا که محیط نظامی بود، یک نامه برای مجوز گرفتن ایشان به مقامات بالا نوشته بودند.

این استاد قرآنی تأکید کرد: مرحوم مسگرا سال‌های سال در دانشگاه پلیس جلسه داشتند. همچنین سالیان طولانی در کهریزک در رفت و آمد بودند و به سالمندان خدمت می‌کردند.

محمد حاج کتابی با اشاره به خوشحالی خود از برگزاری جلسه بزرگداشت استاد مسگرا عنوان کرد: هنگامی که در این جلسه وارد شدم و چهره پرفروغ سرهنگ مسگرا را در تابلوی جلسه دیدم، یاد هنگامی افتادم که 13 سالم بود. در یک مجلسی تلاوت قرآن داشتم که خیلی در حال و هوای کودکی به خودم می بالیدم. ایشان آدرس جلسه استاد مولایی را دادند. همان شب به جلسه استاد مولایی رفتم و از همان جلسه به مجلس استاد مسگرا کشیده شدم.

وی افزود: در جلسه ایشان که چندین جوان و نوجوان حضور داشتند. هنگام ورود به جلسه چهره گیرا و متبسم سرهنگ مسگرا این قدر ما را به خودش جلب می کرد که ما کمتر می آمدیم بیرون بازی کنیم. یک علاقه ستودنی و یک خلوص عجیبی در کار ایشان بود که بعدها به کار ایشان بسیار غبطه می خورم. ایشان از اول اذان مغرب که نماز خوانده می شد می نشست تا ساعت 11:30 شب قرآن می خواندند. ذکر مثال های زیبا و نکات اخلاقی کاربردی را برایمان بیان می کردند.

این استاد قرآن تصریح کرد: آن چیزی که ما را بیش از همه جلب سرهنگ مسگرا می کرد، شیوه برخورد ایشان بود. چون اکثریت شرکت کنندگان در جلسات ایشان زیر 18 سال داشتند. جمع کردن سی، چهل نوجوان قبل از انقلاب و آن هم در ساعت 22 شب و با نبود وسیله، کار بسیار سختی بود. بنده از سال 1350 تا انقلاب در محضر ایشان بودم. هنگامی که سربازی می خواستم بروم، به جلسه ایشان می رفتم و به یاد دارم درباره سربازی با ایشان مشورت کردم.

وی با اشاره به حضور استاد صاحب نام در جلسه سرهنگ مسگرا، اظهار کرد: استاد سبزعلی، استاد گرجی و دوستان قرآنی بسیاری را در جلسه ایشان پیدا کردم. از جمله مرحوم استاد اربابی که حق زیادی بر همه قرآنیان داشتند.

حاج کتابی با اشاره به حسن خقل سرهنگ مسگرا تصریح کرد: در طول این چند سال بنده در پشت رحل یک اخم از ایشان ندیدم. جلسه استاد مولایی جلسه رسمی و کلاسیک بود. ما شوخی و فعالیتی که در جلسه استاد مسگرا داشتیم در جلسه استاد مولایی نداشتیم. در جلساتی که منزل استاد منصور مسگرا بودم.

این شاگرد استاد مسگرا با اشاره به شیوه جلسه داری استاد خود گفت: نحوه آموزش و جلسه داری ایشان برای بنده واقعا درس بود. اغراق نمی کنم ولی استاد مسگرا از پشت کار، اشتیاق و خلوص بسیار نابی در راه تعلیم قرآن برخوردار بودند.

 

محمد بنیادی در ادامه جلسه تصریح کرد: بنده پرچم جلسات قرآنی استاد مسگرا به پیشنهاد استاد مظاهری و دستور استاد مولایی بر عهده گرفتم و سالیانی است که افتخار دارم کرسی درس ایشان را در روزهای جمعه ادامه می دهم.

وی با بیان اینکه بیشتر آشنایی وی با استاد مسگرا در جلسه استاد مولایی بوده است، عنوان کرد: در آن سه سالی که در محضر استاد بودم، به یاد دارم که برخی وقت ها در جلسه چهار تا پنج نفر نشسته بودند. ایشان برای این افراد کم سن سال بدون توجه به تعداد و کیفیت آنان به تدریس دقیق قرآن می پرداخت. ایشان نگاه علی السویه به قرآن جویان داشت.

بنیادی تصریح کرد: جامعه ما یک مقدار از اخلاق متعالی قرآنی دور شده است. بنده و اساتیدی که چندین ساعت در محضر استاد مولایی و مسگرا بودیم، از نزدیک با خصوصیات والای ایشان آشنا شدیم.

وی افزود: بایستی ایکنا در مکتب استاد و شاگردی متمرکز شود. شاگردان این دوره و زمانه اساتید متعددی می بینند و  ذکر اساتید متعدد پراکندگی شاگرد را می رساند. اما در جامعه قدیم قرآنی در شرق و غرب و شمال و جنوب دست می گذارید به مکتب استاد مولایی می رسیم. هر کسی در هر گوشه ای ریشه اش به استاد مولایی می رسد.

این استاد قرآن کریم با تأکید بر اینکه باید اساتید ما سنت حسنه استاد و شاگردی را حفظ کنند، گفت: یکی از خصلت های قشنگی که در جامعه قرآنی وجود دارد ولی باید تقویت کند، اخلاص در عمل است. استاد مسگرا این اخلاص را داشتند و اکنون موقع افشای آن است. ایشان در آن شرایط سخت از تمام ظرفیت ها استفاده می کردند که می بینم اکنون بعد از سال ها در این خبرگزاری اسم ایشان به خوبی مطرح می شود. این مسئله را به فال نیک می گیریم.

یادآور می شود، گزارش مفصل این نشست روز چهارشنبه هفته جاری بر روی خروجی خبرگزاری قرار می‌گیرد.

captcha