استقرار دبیرخانه بنیاد کشوری تحکیم خانواده در دانشگاه پیام نور ایلام
کد خبر: 3305220
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸
با هدف ارائه مبانی ایدئولوژیک اسلام انجام شد؛

استقرار دبیرخانه بنیاد کشوری تحکیم خانواده در دانشگاه پیام نور ایلام

گروه دانشگاه: مدیر فرهنگی دانشگاه پیام نور استان ایلام از استقرار دبیرخانه بنیاد کشوری تحکیم خانواده در این دانشگاه و امکان همکاری صاحب‌نظران از تمامی دانشگاه‌های کشور با این مرکز خبر داد.

اسدالله احمدی، مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه پیام نور استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اعلام خبر استقرار دبیرخانه بنیاد کشوری تحکیم خانواده در این دانشگاه، گفت: بخاطر اینکه یک وحدت رویه‌ای در دانشگاه‌های پیام نور کل کشور در بحث تحکیم خانواده، حجاب و عفاف  و ازدواج‌های دانشجویی اتفاق بیفتد، دبیرخانه‌ای را تأسیس کردند که افتخار آن نصیب ما شد تا استان ایلام به‌عنوان دبیرخانه بنیاد تحکیم خانواده قرار بگیرد.

وی افزود: حیطه برنامه‌ها فراتر از دانشگاه است؛ منتهی مجری و اجراکننده دانشگاه پیام نور ایلام با اولویت دانشجویان اما فراتر از دانشجویان است و اقشار عمومی جامعه را نیز در بر می‌گیرد.

مدیر فرهنگی دانشگاه پیام نور استان ایلام با اشاره به مقدمات تأسیس این بنیاد، اظهار کرد: مقدمات کار به این صورت بوده که فرمی تهیه کردیم که به استان‌های مختلف ارسال شده است. مشخصات اساتید صاحب فن و اثر که در زمینه تحکیم خانواده فعالیت شود،‌ بانک اطلاعاتی آن‌ها در کل استان‌ها تهیه شود و به دبیرخانه ارسال شود. افرادی که قرار است با ما به‌عنوان مدرس کارگاه‌ها و در برگزاری دوره‌ها و همایش‌ها و ... همکاری کنند با تخصصشان و روزمه کاریشان در اختیار ما باشد. در آن فرم نوع همکاریشان لحاظ شده است که در حد منطقه‌ای،‌ استانی و ملی است.

وی گفت: از طرفی بانک موضوعی مطالبی که قرار است لحاظ شود و مورد نظر قرار گیرد تهیه شده است. بیش از حدود 50 مورد با مشورت‌هایی که با اهالی فن شده، تهیه شده است، همچنین در داخل همان فرم هم نظر صاحب‌نظران و مدرسان را هم خواسته‌ایم تا احیاناً اگر موارد دیگری به ذهنشان می‌رسید که لازم است درباره آن کارگاه‌هایی جهت تثبیت خانواده‌ها، ترغیب جوانان به امر ازدواج، ازدواج‌های آسان، نظر دین مقدس اسلام در مورد ازدواج و تکریم خانواده، سیره معصومین در مبحث خانواده و تکریم آن، همه اینها در آن فرم  لحاظ شده است. ان‌شاء الله این روند در طول یکی دو ماه که اطلاعات کامل و جامع را جمع‌آوری کنیم برنامه‌ها را شروع می‌کنیم.

احمدی عنوان کرد: هر جایی در سراسر کشور که دانشگاه پیام نور به‌عنوان متولی امر قرار بگیرد،‌ دبیرخانه تمامی ملزوماتی که لازم است را تقبل می‌کند از قبیل تأمین استاد و ...، فقط آنجا مجری می‌شوند و بقیه هزینه‌ها، معرفی استاد و ... از طریق دبیرخانه ابلاغ می‌شود و آن‌ها به عنوان مجری قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به چگونگی فعالیت‌های این مرکز،‌ افزود: کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که برای کارکنان، دانشجویان و هم برای عموم است. در کنار این مسابقات کتابخوانی وجود دارد،‌ کتاب‌هایی مشخص می‌شود و با تخفیف به آن‌ها ارائه می‌شود. در یک بازه زمانی که مشخص می‌شود کتاب‌ها را می‌خوانند و آزمون جامعی از طریق سیستم پیام نور به همان سبکی که امتحانت پایان ترم برگزار می‌شود،‌ در کل کشور انجام می‌شود. به جای اینکه منطقه‌ای عمل کنیم و اگر برنامه‌ای را اجرا می‌کنیم و فقط در یک جای کشور برگزار می‌شود خواسته‌ایم آن را به کل کشور ارائه دهیم و از تجربیات همه کشور استفاده کنیم.

تلاش بر ارائه مبنای ایدئولوژیک اسلام به دانشجویان و اقشار جامعه

احمدی با بیان اینکه‌ ‌دبیرخانه نقش سیاست‌گذاری و حمایت‌های مالی را از این برنامه‌ها دارد، اظهار کرد: قطعاً یکی از اهداف ما بحث سبک زندگی اسلامی است و با توجه به نص صریح قرآن که تأکید اکید بر بنیان خانواده و تحکیم آن و ازدواج‌های موفق دارد، تلاشمان این است که در این برنامه مبنای اسلامی و ایدئولوژیک که داریم را در قالب کتاب، لوح فشرده، کارگاه‌ها و ... رواج دهیم. یک رویه هماهنگی می‌خواهیم صورت بگیرد که همه بتوانند از آن بهره‌مند شوند. از اساتید فن استفاده خواهیم کرد که ممکن است خود مدرسان دانشگاه پیام نور باشند یا مدرسان دانشگاه‌های دیگر باشند و یا صاحب‌نظرانی از حوزه باشند؛ این تفاوتی نمی‌کند. کسانی که دارای آثار مثبت، مؤثر و تأثیرگذاری در حوره تحکیم خانواده باشند به‌عنوان مدرسان ما معرفی می‌شوند و از آن‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به چگونگی طرح پیشنهاد همکاری برای اساتید دانشگاه‌های دیگر،‌ گفت: اساتید در هر استانی می‌توانند به دانشگاه پیام نور آن استان مراجعه کنند. فرم‌ها در اختیار تمامی استان‌ها قرار گرفته است و استان‌ها موظف هستند که فرم‌ها را در اختیار واحدها قرار بدهند. هر واحدی در هر شهری از ایران که دانشگاه پیام نور وجود داشته باشد می‌توانند مراجعه کنند، رزومه خود را ارائه بدهند و فرم را پر کنند. به این شکل اساتید در بانک اطلاعاتی قرار می‌گیرند. بعد از آن کارشناساتی آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنند. ممکن است به‌طور مثال در یک موضوع مشخث ما از سراسر کشور 200 نفر شرکت‌کننده یا مدرس داشته باشیم. متناسب با رزومه، کار و اثراتی که ارسال کرده‌اند ما اینها را اولویت‌بندی می‌کنیم و به آن‌ها اعلام می‌کنیم که برای چه کارگاهی چه شخصی انتخاب شده است. نظر خود اساتید هم مد نظر قرار می‌گیرد و اینکه تخصصشان در چه زمینه‌ای بیشتر است. تلاش می‌شود کار تخصصی انجام شود. از هر استادی که در هر جایی کار تأثیرگذاری در حوزه خانواده انجام داده باشد، استقبال می‌کنیم.

captcha