چهار راهبرد امام علی(ع) برای مدیریت نظام اسلامی
کد خبر: 3350145
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱
ابوترابی‌فرد تبیین کرد:

چهار راهبرد امام علی(ع) برای مدیریت نظام اسلامی

گروه سیاسی: نائب‌رئیس مجلس با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر گفت: امیرالمؤمنین(ع) در این نامه ۴ راهبرد را برای مدیریت نظام اسلامی مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی امروز، یک‌شنبه، 1 شهریورماه در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی، با اشاره به فرارسیدن هفته دولت و تسلیت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر گفت: برای دولت که مفتخر است تداوم‌بخش راه این شهیدان عالی‌قدر باشد و در راه نورانی آنان گام بردارد، آرزوی توفیق و سعادت دارم.
وی افزود: امیدوارم دولت که نماد مدیریت اجرایی نظام اسلامی است و رمز وحدت و اقتدار ملی با الهام از آموزه‌های اسلام، خصوصاً کلمات الهام‌بخش امیرالمؤمنین، امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر در مسیر تحقق اهداف تعریف‌شده در نظام اسلامی گام‌های بلندی را بردارند.
نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر گفت: ایشان در راهبرد مدیریت نظام اسلامی به مالک اشتر 4 هدف کلیدی را تعریف کردند؛ هدف اول تقویت بنیان اقتصادی کشور است که این مسئله در سایه فراهم‌کردن زمینه رشد و فعالیت اقتصادی کارآفرینان و دریافت خراج و مالیات تحقق می‌یابد؛ گوهر گران‌بهایی که متأسفانه نظام اسلامی آنگونه که باید به آن نپرداخته است.
وی تصریح کرد: توصیه مجلس شورای اسلامی به دولت این است که این راهبرد امام علی(ع) را به عنوان مهم‌ترین هدف که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر آن تأکید داشتند در دستور کار خود قرار دهند.
ابوترابی‌فرد با تأکید بر ضرورت تلاش برای خلق ثروت در سایه تولید کالا و خدمات در یک اقتصاد دانش‌بنیان و مردمی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و دریافت مالیات برای اداره کشور گفت: این مهم‌ترین گامی است که دولت و مجلس باید در سال‌های پیش روی بردارند.
منتخب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ما برای گفت‌وگو با جهان از موضع قدرت باید به یک قدرت اقتصادی برتر تبدیل شویم که این امر در سایه تحقق این هدف والا ممکن است.
وی با بیان اینکه راهبرد دیگری که امام علی(ع) بر آن تأکید داشتند، جهاد با دشمنان است، گفت: نظام اسلامی قطعاً دشمنان تعریف شده‌ای دارد که قرآن کریم بر آن تأکید می‌کند که تنها در سایه افزایش اقتدار ملت اسلام و نظام اسلامی می‌توان در برابر آنان از موضع مقتدرانه‌ای برخوردار بود و از مناقع اسلام دفاع کرد.
ابوترابی‌فرد با بیان اینکه راهبرد دفاعی قرآن همان راهبرد امیرالمؤمنین(ع) است که در نامه به مالک اشتر تعریف شده، گفت: این راهبرد تقویت قدرت دفاعی و نظامی کشور اسلامی و ملت اسلام است که در راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی، قدرت بازدارنده به معنای واقعی کلمه ایفای نقش می‌کند.
وی اظهار کرد: صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران بخشی از برنامه‌های امنیت‌سازی راهبردی تلقی می‌شود و در راستای آموزه‌های قطعی قرآن کریم است؛ امنیت‌سازی راهبردی به مفهوم آن است که می‌بایست در مقابل تهدیدات از سازو کارهای محدودکننده بهره گرفت.
نائب‌رئیس مجلس افزود: هنگامی که ناامنی در منطقه در حال افزایش است و نشانه‌های روشنی از جنگ نیابتی مشاهده می‌شود و به موازات آن جلوه‌هایی از تحریم تسلیحاتی وجود دارد، طبیعی است که نهادهای راهبردی باید از ساز و کارهایی استفاده کنند که زمینه‌های لازم برای تولید قدرت بر اساس ساز و کارهای داخلی با الهام از آموزه‌های قرآن و عترت فراهم شود.
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون بخش قابل توجهی از فعالیت‌های وزارت دفاع معطوف به پیشبرد صنایع دفاعی و بهره‌گیری از پژوهشگرانی است که دارای تخصص انگیزش حرفه‌ای و اعتقادات بنیاندین به ضرورت‌های جمهوری اسلامی هستند.
ابوترابی‌فرد با بیان اینکه صنایع دفاعی ایران بر ضرورت خودکفایی راهبردی و خوداتکایی تأکید دارد، افزود: در نگرش راهبردی ایران موضوع امنیت ملی به همان اندازه‌ای که مقوله فیزیکی است می‌توان آن را به یک موضوع ایدئولوژیک برآمده از آموزه‌های قطعی قرآن و روانشناختی نیز دانست.
وی با اشاره به رونمایی از فاتح 313 از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: محور فعالیت‌های انجام شده وزارت دفاع و نیروهای مسلح ایران برای تحقق ایده قدرت بازدارندگی است و ساخت جدیدترین محصول موشکی وزارت دفاع نمونه بارز آن است.
منتخب مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه حمایت مجلس از برنامه‌ها و پروژه‌های صنایع دفاعی بخشی از ضرورت‌های امنیت‌سازی در کشور است، اظهار کرد: امیدوارم مسئولان و دانشمندان و صاحبان فکر و اندیشه با خلق دانش و فناوری‌های نوین بر قدرت دفاعی بازدارنده جمهوری اسلامی بیافزایند؛ همان قدرتی که یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی از موضع قدرت در برابر قدرت‌های زیاده‌خواه جهان بود.
ابوترابی‌فرد در پایان فرارسیدن روز پزشک را به جامعه پزشکی تبریک گفت و اظهار کرد: شایسته است جامعه پزشکی کشور با الهام از حکیم ابوعلی سینا که اندیشه و تفکر او نقشه راه فراروی پزشکی ایران، غرب و جامعه جهانی است، خود را به دانش و حکمت و اخلاق و ارزش‌های متعالی دینی هر چه بیشتر آراسته کنند.
نائب‌رئیس مجلس افزود: امروز جامعه پزشکی کشور با برخورداری از ظرفیت‌های فاخر علمی، ایران را در جایگاهی که زیبنده آن است قرار داده است؛ شایسته است نظام جمهوری اسلامی از تمام ظرفیت خود برای رشد و شکوفایی دانش پزشکی و ارائه خدمت بایسته به مردم در حوزه سلامت بهره ببرد.

captcha