مجمع زنان عاشورایی؛ آرزوی دست‌یافتنی یک زن مسلمان
کد خبر: 3385479
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲

مجمع زنان عاشورایی؛ آرزوی دست‌یافتنی یک زن مسلمان

کانون خبرنگاران نبأ: زنان شیعه با تأسی به بانوی کربلا باید از حضور بی ثمر در خیابان‌ها و تماشای عزاداری مردان امتناع کنند؛ شاید بتوان گفت با تشکیل یک مجلس زنانه عظیم و گسترده در ظهر عاشورا همانند مجلس شیرخوارگان حسینی این مهم امکان‌پذیر خواهد شد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا،  چند سالیست که در کشورهای مختلف مجمع شیرخوارگان حسینی را با حضور باشکوه و پرعظمت زنان شیعه برگزار می‌شود. در کشور ایران از زمان قاجار زنان در مراسم عزاداری زنانه شرکت داشته‌اند و مراسم روضه‌خوانی جمعی برگزار می‌کردند.

این زنان در حال حاضر نیز مراسم روضه‌خوانی زنانه در محله‌های مختلف با حضور اهالی محل برگزار می‌کنند؛ این مراسم اغلب صبح‌ها و عصرها با تعدادی از زنان محله برگزار می‌شود و در روزهای مهمی مثل ظهر عاشورا و ظهر تاسوعا شاهد هستیم که تعدادی از زنان و دختران جوان تماشاچی عزاداری مردان هستند.

فتوای مقام معظم رهبری در خصوص شرکت زنان در دسته‌های عزاداری

مقام معظم رهبری در خصوص عدم شرکت زنان در دسته‌های عزاداری فرموده‌اند: «اگر مصداق اختلاط محرم و نامحرم باشد که حرام است که دیگر حدودی برای این مسأله مشخص شده است و همین جا توصیه می‌کنیم در هیأت‌ها و در مجالس عزا، همه جا باید این رعایت شود و خانم‌ها حجابشان را مراعات کنند و همه نگاه‌شان را نگه دارند؛ نگاه به نامحرم. اما در خصوص اینکه خانم‌ها هم دنبال دسته عزا راه بیافتند و دسته عزاداری راه بیاندازند گفتند این شایسته نیست که خانم‌ها هیأت عزاداری و دسته عزاداری داشته باشند؛ حتی دنبال دسته‌های عزاداری راه بیافتند. شیوه عزاداری از قدیم‌الایام مرسوم بوده و خانم‌ها هم در مجلس عزا شرکت می‌کردند با مراعات حدود و ثغور شرعی و حجاب و عفاف».

ابهت عزاداری برای حسین در هیئات مردانه همیشه چشمگیر بوده و برای همه تماشایی و پرشور بوده است. فریادهای حسین حسین و زینب زینبی که در کوچه‌ها می‌پیچد خون همه را به جوش می‌آورد. به حق می‌توان گفت مجلس عزاداری امام حسین (ع) باید فراگیر و عظیم برگزار شود.

اما اگر ظهر عاشورا همایشی زینبی برای زنان در محلی سرپوشیده برگزار شود به یقین تعداد زنان تماشاچی هیئات مردانه در کنار خیابان کمتر خواهد شد، چه بسا که مراسم عزاداری شکل جدیدی بگیرد. این همان مجلس روضه‌خوانی خواهد بود اما به شکل وسیع‌تر و به دلیل وسعت فراگیر خواهد بود و  به اطلاع همگان خواهد رسید، همچنین دختران جوان زیادی را جذب خواهد کرد.

نقش زن در حماسه عاشورا 

نقش زن در حماسه عاشورا پر رنگ است، نقش حضرت زینب (س) حتی پس از عاشورا هم قوی و مقتدر دیده می‌شود. زینب (س) در مجلس ابن‌زیاد فرمود: «جز زیبایی ندیدم.» الگوی عاشورایی زنان شیعه زینب (س) است پس چه بهتر است که زنان در ظهر عاشورا  در فضایی زنانه فریاد زینب زینب سر دهند و از او یاری بطلبند که در جامعه حضور مفید و تأثیرگذار داشته باشند در زمان‌ها و مکان‌های تأثیرگذار، جایی که جایشان باشد و لایق مقام و شأنشان.

زنان هم حق دارند شور و حال عزاداری و پذیرایی وسیع از عزاداران حسینی را تجربه کنند و حق انتخاب داشته باشند به شکلی که اگر بخواهند، فضایی زنانه باشد تا بدون دغدغه زینب (س) را، رقیه را، ربابه را، ام‌البنین را...بلند صدا بزنند و دل شکسته‌شان را سبک کنند. 

 ویژگی‌های عزاداری مورد رضایت اهل‌بیت(ع) 

عزاداری دو جنبه دارد: جنبه محتوایی و جنبه قالب و شیوه عزاداری. از نظر محتوا عزاداری نباید حاوی مطالب حرام و خلاف شرع باشد یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام اباعبدالله(ع) و معصومین(ع) نباشد؛ همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مؤمنین و عزاداران هم نباشد. مطالب از نظر محتوا مستند باشد، خلاف عقاید مکتب اهل‌بیت(ع) نباشد، خلاف مرام اهل‌بیت(ع) نباشد.

اما شیوه عزادارای نباید همراه با کار حرام باشد مثل موسیقی حرام و امثالهم، موجب وهن مذهب هم نباشد یعنی سوژه به دست دشمنان نیفتد تا آنها بر این اساس بتوانند علیه مکتب شیعه تبلیغ سوء داشته باشند.

مرضیه محسنی

captcha