داشته‌های فرهنگی کشور را وارد حوزه مد کنیم
کد خبر: 3476775
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰

داشته‌های فرهنگی کشور را وارد حوزه مد کنیم

گروه جامعه: استاد سبک‌شناسی طراحی لباس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن پیش‌بینی این امر که طی پنج سال آینده لباس‌های پوشیده و فاخر در عرصه جهانی مد خواهد شد، تأکیدکرد: داشته‌های فرهنگی کشور را وارد حوزه مد کنیم

فاطمه بهرامی، استاد سبک‌شناسی طراحی لباس دانشگاه علم و فرهنگ در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که آیا این نگرانی وجود دارد که پوشش بانوان مسلمان به دست صاحبان برندها و طراحان غیر مسلمان بیفتد و آنها نوع پوشش بانوان مسلمان را تعیین کنند؟ گفت: هم بله و هم خیر.

وی تشریح کرد: وقتی برندهای معروف جهانی وارد بازار مد و لباس بانوان مسلمان می‌شوند، حس رقابت جدی‌تر و قوی‌تری بین تولید کنندگان داخلی پیش می‌آید. البته برندهای قوی جهانی تخصص و تجربه بالایی در طراحی و تولید لباس دارند همچنین از سوی دولت‌های خود مورد حمایت قرار می‌گیرد؛ در حالی که کشور ما در این حوزه ضعیف است و طراحان و تولید کنندگان ما هم از پشتوانه قوی دولتی برخوردار نیستند.

اختلاف سلیقه و اختلاف نظر یکی از مشکلات حوزه مد و لباس کشور

بهرامی اختلاف سلیقه و اختلاف نظر را یکی از دلایل عمده مشکلات حوزه مد و لباس کشور اعلام و اظهار کرد: متأسفانه هر کسی از حوزه مد و لباس منافع خاص خود را انتظار دارد و وقتی این توقع برآورده نمی‌شود، حمایت خود را حذف می‌کند و همکاری لازم انجام نمی‌شود.

وزارت ارشاد کافی نیست؛ همکاری بیشتری لازم داریم

وی تصریح کرد: حضور در بازار مد جهانی و مد اسلامی برای ما سخت است؛ ما طراحان فوق‌العاده و خوش فکری داریم ولی آشفتگی‌های حوزه مد و لباس طراحان کشور را نیز آشفته کرده است. وزارت ارشاد به تنهایی برای حمایت از حوزه مد و لباس کافی نیست و ما همکاری جامع در این زمینه نیاز داریم.

نیاز بانوان محجبه را برندهای غیر اسلامی بهتر تشخیص می‌دهند!؟

وجود و اظهار نظر افراد بدون صلاحیت و تخصص در حوزه مد و لباس از دیگر مشکلاتی بود که این استاد دانشگاه کشورمان به آن اشاره و در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی افتاده که نیاز بانوان محجبه در داخل کشور تشخیص داده نمی‌شود اما برندهای غیر مسلمان به خوبی این نیازها را تشخیص و بر اساس آن دست به طراحی لباس می زنند؟ گفت: خلاء بزرگی در این میان وجود دارد.

وی ادامه داد: تیم نیازسنجی برندهای خارجی بسیار قوی است و به صورت وسیعی کار می‌کنند. طراحی لباس و کت بلند که اکنون بر اساس آن برای بانوان مسلمان طراحی لباس صورت می‌گیرد، مسئله‌ای نیست که به یکباره به وجود آمده باشد و حتی متعلق به امسال نیست، از مراسم اسکار سال 85 شمسی لباس‌های پوشیده فاخر (البته به صورت محدود) بر تن تعدادی از هنرمندان عرصه بازیگری مطرح شد.

مدتی برهنگی مد شد و اکنون وقت آن رسیده که پوشیدگی مد شود

این طراح لباس کشورمان به قانون مسلط بر عرصه مد نیز اشاره و آن را یکی از دلایل توجه به پوشش اسلامی دانست و گفت: برند D&G طبق قانون مد پیش می‌رود؛ قانون پنهان و موجودی که بر اساس آن هر مد در فصل بعد باید تضاد خود را مطرح کند. مدتی برهنگی مد شد و اکنون وقت آن رسیده که پوشیدگی مد شود.

یک پیش‌بینی: تا پنج سال آینده مد پوشیدگی است

وی ادامه داد: تا پنج سال آینده لباس‌های پوشیده حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی مد خواهد شد؛ این مد مورد علاقه این کشورها است و این تصور که افراد غیر مسلمان برهنه گرا هستند، درست نیست. تعداد محدودی در این کشورها چنین رفتاری دارند و اکنون اقبال بر روی آراستگی همراه با آرامش است، لباس‌هایی که هم برای مصرف کننده و هم برای ببیننده در عین آرامش‌بخشی و ایمنی زیبایی را تأمین کند و شخصیت بخش باشد. این روند منطقی است که همین روند را در آینده نیز شاهد خواهیم بود که مثل یک موج بزرگ می‌آید و همه جا را فرا می‌گیرد.

برندها برای جهان لباس طراحی می‌کنند، ما مشغول تخریب هم هستیم

استاد دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه طراحان جهانی از اکنون برای پنج سال آینده پوشاک جهان را برنامه ریزی می‌کنند، این سؤال مهم را مطرح کرد که: اما ما چه کار می‌کنیم؟ و ادامه داد: دقیقاً سؤال و مشکل همین است، همه برندها در حال طراحی لباس هستند ما در حال تخریب همدیگر.

وی ادامه داد: اعتقاد، سلیقه و اختلاف در حوزه مد و لباس بسیار زیاد است. مثلاً مانتویی که من برای یک گروه، مکان و زمان خاص طراحی می‌کنم، یک گروه دیگر آن را فقط تخطئه کرده تخریب می‌کند. فرهنگ تخریب در حال غلبه در همه حوزه‌ها است به ویژه حوزه مد که حوزه جدیدی است، در حالی که می توان از اختلاق سلیقه ها به هماهنگی رسید.

قصور ما، فشن شوی ترکیه و مالزی، طراحی لباس اسلامی D&G

بهرامی افزود: اکنون کشورهایی مانند مالزی، ترکیه و دبی فشن شوی اسلامی به راه می‌اندازند و از غفلت ما بهره می‌برند و همین می‌شود که دولچه و گابانا جرئت می‌کند و وارد حوزه پوشاک برای بانوان محجبه می‌شود در حالی که حتی از این اعتقاد و مفهوم حجاب اسلامی خبر ندارد ولی برای صاحبان این عقیده لباس طراحی می‌کند و همه اینها فقط به خاطر قصور ما است.

وی با تأکید بر اینکه استادان طراحی لباس ایرانی روند علمی مد دنیا را رصد کرده و از نظر علمی و طراحی قوی هستند، گفت: اکنون کتاب‌های بسیار خوب و جدی در حوزه برندسازی پوشاک و مسائل تخصصی مد و لباس در کشور منتشر شده و نگاه‌های علمی در حال حاکم شدن بر این حوزه است مشکل فقط خلاء‌های حمایتی و اجرایی است.

وبلاگ استادان طراحی لباس مسدود می‌شود

این استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه وبلاگ‌های تعدادی از استادان طراحی لباس که مطالب علمی این حوزه را منتشر می‌کردند، مسدود شده است، گفت: جوانان بالاخره وارد این عرصه خواهندشد، هم‌اکنون نیز گروه‌های بسیاری در تلگرام راه‌اندازی شده که مدام مطالب علمی و به روز را منتقل می‌کنند، اما بلاک شدن وبلاگ‌های تخصصی موجب می‌شود که استادان دلسرد شود.

وی تصریح کرد: به اشتراگ گذاشتن مطالب علمی حوزه مد و لباس تشویق برای برهنگی و یا تقلید از فرهنگ غرب نیست بلکه ما نیاز به یک نگاه علمی در حوزه مد و لباس داریم. اگر یک نگاه علمی در این حوزه مطرح و ماندگار شود، آن اندیشه قابل پذیرش خواهدشد و این امکان به وجود خواهد‌آمد که داشته‌های فرهنگی و علمی کشور خودمان را وارد حوزه مد و لباس کنیم.

captcha