هنرمندان را خوب ساماندهی نکرده‌ایم/ انتقاد از عملکرد برخی نهادها در ورود به هفته هنر انقلاب اسلامی
کد خبر: 3487275
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
زارع:

هنرمندان را خوب ساماندهی نکرده‌ایم/ انتقاد از عملکرد برخی نهادها در ورود به هفته هنر انقلاب اسلامی

گروه هنر: رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس گفت: یکی از ایرادات و مشکلاتی که اکنون هم با آن روبه‌رو هستیم این است که ما بعد از انقلاب، هنرمندان خود را خوب ساماندهی نکردیم و وزارت ارشاد به عنوان متولی خوب نتوانسته این کار را انجام دهد.

نیما زارع، رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به فرا رسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی و سالروز تشکیل بسیج هنرمندان گفت: هدف برگزاری این هفته آن است که تبیین شود انقلاب اسلامی چه هنری را فی‌الوجود داشته و چه رویش‌ها و پرورش‌های استعدادهایی در طول عمر خود  داشته است و هنرمندان انقلاب اسلامی نیز بتوانند این موارد را به خوبی به سمع و نظر مردم برسانند.

هدف تشکیل انقلاب اسلامی دستیابی به حیات طیبه قرآنی است
وی با بیان اینکه برای سخن گفتن درباره هنر انقلاب اسلامی باید اجزای مختلف را به صورت جداگانه بررسی کنیم یعنی هم هنر و هم انقلاب اسلامی باید تحلیل شوند، گفت: هدف تشکیل انقلاب اسلامی دستیابی به حیات طیبه قرآنی است یعنی تمام جهت‌دهی‌های ما باید به این صورت باشد که به حیات طیبه دست یابیم و این دغدغه‌ای بود که امام راحل از قبل از شکل‌گیری انقلاب اسلامی آن را داشتند.
زارع عنوان کرد:‌ مکتب اسلام به دنبال این است که انسان‌ها را به آن سعادت واقعی که خدا برای او منظور کرده است، برساند لذا وقتی تشکیلات و مجموعه و حرکت و جریانی بخواهد این هدف را داشته باشد، باید تمام حرکت‌های خود مبتنی بر این مسئله قرار دهد ضمن اینکه ما از ابتدای خلقت بشریت اگر به این مسئله نگاه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که همیشه یک روند و طیف به سمت تحقق و رساندن انسان‌ها به کمال و خوبی‌ها بوده است اما یک طیف هم با آن مقابله کرده است.

تمام دعوای انقلاب اسلامی با دشمنانش بر سر اصل اسلام است
رئیس بسیج هنرمندان فارس با بیان اینکه تمام انبیای الهی همین هدف انقلاب اسلامی را دنبال کرده‌اند تا بتوانند حیات طیبه را برای انسان‌ها شکل دهند، افزود: بنابراین تمام دعوای انقلاب اسلامی با دشمنانش هم بر سر همین اصل اسلام است لذا دستگاه استکبار تمام توان خود را اعم از مباحث فرهنگی، تبلیغی، سیاسی، اقتصادی و غیره پای کار می‌آورد تا بتواند جلوی این هدف انقلاب اسلامی را بگیرد.

امروزه ایران اسلامی، مرکز دعوت به اسلام در دنیاست
وی، امروزه ایران اسلامی را مرکز دعوت به اسلام در دنیا عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر قدرت‌های بزرگ دنبال این هستند آن نظم ظالمانه را به هر شکلی نگه دارند. پول و شهوت یکسری شاخص‌هایی است که برای دستگاه استکبار و به ویژه آمریکا مهم است به همین خاطر جلوی انقلاب محکم ایستاده است ولی نکته اینجاست که هر مسلمانی و حتی بسیاری از غیرمسلمانان آزاده هم تلاش می‌کنند تا جلوی استکبار را بگیرند و یک شاخصه برای استکبارستیزی باشند.

آیا انقلاب اسلامی می‌ماند؟
زارع در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برخی‌ها حتی در کشور خودمان به دنبال این هستند که آیا انقلاب اسلامی می‌ماند و یا مانند سایر انقلاب‌های کشورهای مختلف نظیر انقلاب فرانسه و روسیه از بین می‌رود، گفت: خداوند در آیه 24 سوره ابراهیم می‌فرماید «... كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء؛ ... مانند درختى پاك است كه ريشه‏اش استوار و شاخه‏اش در آسمان است» یعنی وقتی یک مفهوم، کلمه، حرکت و جریان طیب و پاک باشد و سالم بماند این مانند یک درخت طیب است و به موقع خودش میوه مطلوب می‌دهد لذا اگر این انقلاب تلاش کند تا عدالت اجتماعی را برقرار کنند و بتواند بر سر آرمان‌های خود بایستند و اهدافش را نگه دارد و جریان را خوب هدایت کند و طیب بماند شکی نیست که ماندگار است.

تبیین ویژگی‌های هنرمند انقلاب اسلامی

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس همچنین به تعریفی از هنر و هنرمند انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: برای هنر و هنرمند انقلاب اسلامی 4 ویژگی تعریف شده است؛ نخست اینکه دشمن را خوب بشناسد و بتواند خوب معرفی کند که در اینجا باید گفت دشمن از نگاه ما استکبار است و درجه یک‌ترین آن هم آمریکاست که مقام معظم رهبری نیز فرمودند وقتی می‌گوییم دشمن منظورمان همان آمریکاست.
وی ادامه داد: دوم اینکه هنرمند باید عدالت طلب و عدالت‌خواه باشد و سوم بتواند معنویت‌افزا باشد یعنی بتواند رابطه بین خلق با خدا را ترمیم و تقویت کند و این بسط را انجام دهد و نکته آخر اینکه باید به روز باشد و اولویت‌ها را بشناسد و بداند نیاز ضروری امروز جامعه چیست و به موقع و به  هنگام رصد کرده و عمل کند.
زارع اضافه کرد: مثال این نکته، فرمایشات مقام معظم رهبری درباره «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» است و به تبع وقتی که معظم‌له می‌گویند وظیفه همگانی است که هر کسی با توان و ظرفیت خود در جهت تحقق این معنا گام بردارد و در مجموعه ما که باید اولویت‌شناس باشیم، این مسئله در اولویت قرار گرفته است و یقیناً توسعه اندیشه استقلال همه جانبه به وسیله همین زیرساخت‌های اقدامات فرهنگی میسر می‌شود.

اشاره به نقش هنرمندان در تحقق شعار سال

رئیس بسیج هنرمندان فارس با اشاره به نقش هنرمندان در تحقق شعار سال اظهار کرد: مطمئناً هنرمندان به عنوان مراجع اثرگذار فرهنگ و هنر باید کار را به سمتی ببرند که بتوان این مفاهیم را برای مردم عینی کنند چرا که هنری اثرگذار و ماندگار است که بتواند مفاهیم را به مردم خوب نشان دهد به عنوان مثال هنرمندان ما می‌توانند مباحث قناعت، تعاون و همکاری، خودباوری، تعصب و غیرت به ایرانی بودن و کار و غیره را با هنر خود به مخاطبان بفهمانند.
وی تأکید کرد: یکسری نکات درباره اقتصاد مقاومتی وجود دارد که باید به مردم خوب انتقال داده شوند و با سخنرانی هم میسر نیست و باید قلم زده شود، نقاشی کشیده شود و مستند ساخته و نماهنگ تولید شود.
زارع در ادامه سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره بسیج اشاره کرد و گفت: بسیجیان به دنبال هستند تا یک میدان کارزار سخت را پیدا کرده و بدون چشم‌داشت و با توکل بر خدا و با شعار ما می‌توانیم به آن ورود کنند و این‌ها شاخص‌های بسیجیان است.

بسیجی بودن به داشتن کارت و پرونده نیست
رئیس بسیج هنرمندان فارس با بیان اینکه هر کسی که به این نظام و انقلاب علاقه‌مند است، بسیجی است و به کارت و داشتن پرونده ربطی ندارد، گفت: داشتن بصیرت، شاخصه‌ای است که انقلابی بودن و بسیجی بودن واقعی را می‌رساند که با شاخصه اول می‌توان گفت همه ملت ایران به‌گونه‌ای بسیجی هستند اما نکته و شاخصه دوم آن است که باید بصیرت داشت یعنی هم دشمن و هم نیاز روز را شناخت و به موقع وارد عمل شد.
وی گفت: هنرمند هم در زیرمجموعه بسیج باید بتواند با ابزار هنری همین مباحث و گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش‌های اسلامی و مفاهیم مورد نیاز جامعه اسلامی را به جامعه انتقال دهد.
زارع در ادامه در پاسخ به اینکه هنرمندان ما چقدر در این عرصه موفق بوده‌اند؟ گفت: اگر بخواهیم آسیب‌شناسی کنیم، حرف در این زمینه زیاد است. بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی، علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان همه درگیر شکل دادن انقلاب بودند و شاید کمتر کسی به این فکر می‌کرده است که در فضای هنر انقلابی دغدغه‌مند کار کند.

ما هنرمندان خود را خوب ساماندهی نکردیم

رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس ادامه داد: یکی از ایرادات و مشکلاتی که اکنون هم با آن روبه‌رو هستیم این است که ما بعد از انقلاب، هنرمندان خود را خوب ساماندهی نکردیم و وزارت ارشاد به عنوان متولی خوب نتوانسته این کار را انجام دهد بله ما آثار خوب زیاد داریم ولی نکته این است که زیرساخت کار ما خوب نتوانست شکل بگیرد چون دولت اولی که بعد از انقلاب شکل گرفت همه با نگاه سازندگی بود و هنرمند انقلابی آنجا هم خوب نتوانست خود را پیدا کند و همان محدود افرادی که به وزارت ارشاد اسلامی مراجعه کردند، طرد شدند.
وی اضافه کرد: در اوایل انقلاب اسلامی،‌ هنر انقلابی هنوز شکل نگرفته و حرفه‌ای نشده بود که بتواند کار خوب ارائه دهد اما ما کار با موضوع انقلابی، ارزشی و قرآنی را به کسانی تحویل داده‌ایم که از قبل از انقلاب هم هنرمند بوده‌اند ولی تخصص آن‌ها عالی بوده است و مرتب ما نیز کارهای خود را به این افراد سپرده‌ایم ولی هیچ تعهدی در آن‌ها وجود نداشته است و بعد که نگاه کنیم می‌بینیم که یک جا آنقدر بچه‌های هنرمند انقلابی به گوشه رانده شدند که ناچار شدند یا بروند و یا در فضای سکولار هضم شوند و یا دیگری انجام دهند.
زارع عنوان کرد: به همین خاطر می‌بینیم برخی از هنرمندان زمان انقلاب بودند که به خاطر تحویل نگرفتنشان و سطح پایین کارهایشان شغل‌های دیگر را کسب کردند و نتوانستند خوب جان بگیرند؛ بله یکسری رویش‌ها هم اتفاق افتاد که افراد وارد عرصه شدند که  از جمله آن‌ها می‌توان به فرج‌الله سلحشور اشاره کرد که در نقش‌های مختلف هنرمند کرد تا بتوانند انقلاب را به دنیا بشناساند.

خانواده‌های مذهبی از یکسری از فضاهای هنری نهراسند
رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس گفت: البته اکنون هم باید برای رفع این مشکل و تربیت هنرمندان متعهد انقلابی به این نکته توجه داشت که خانواده‌های مذهبی از یکسری از فضاهای هنری نهراسند زیرا ما حوزه هنری داریم که مرکز هنر انقلاب اسلامی و بسیج هنرمندان را داریم که دغدغه ما این است که هم تعهد و هم تخصص را در هنرمندان خود با هم به پیش ببریم.

انتقاد از عملکرد ارشاد فارس در هفته هنر انقلاب اسلامی

وی با ابراز امیدواری از اینکه هفته‌های هنر انقلاب اسلامی و گردهمایی هنرمندان انقلابی کنار هم بتواند زمینه‌ای را فراهم کرده تا بتوان آسیب‌شناسی هم در این زمینه انجام داد، گلایه‌ای هم به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نسبت به ورود به هفته هنر انقلاب اسلامی کرد و گفت: برخی از آقایان برای هفته شیراز سینه چاک می‌کنند و برای آن یک گذر هنر برگزار کرده و یک هفته برای آن برنامه  اجرا می‌کنند اما چرا در هفته هنر انقلاب اسلامی این اتفاقات رخ نمی‌دهد در حالی که اداره ارشاد هم عضو ستاد هفته هنر انقلاب اسلامی است و مدیر آن هم مدیری است که دوست دارد کار خوب کند.
زارع افزود: این مسائل تعارف‌بردار نیست و ما انتظار داریم تا ارشاد همان قدر که در هفته‌ها و دهه‌هایی که خودش تعریف می‌کند، تلاش می‌کند، در این هفته هنر انقلاب اسلامی هم حضور می‌یافت و پرچمدار می‌شد.

بسیج هنرمندان متولی فرهنگ و هنر نیست
وی با بیان اینکه بسیج هنرمندان متولی فرهنگ و هنر نیست بلکه متولی وزارت ارشاد است، گفت: ما دنبال این هستیم هر جا خلایی اتفاق افتاد و احیاناً  انحرافی در مسیر پیش آمد که برخی‌ها نادانسته و یا برخی دانسته در این زمینه برنامه‌ریزی کنند، با آن مقابله کنیم.
رئیس بسیج هنرمندان فارس به دیدار هنرمندان انقلابی با آیت‌الله ایمانی، نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس اشاره کرد و گفت: وقتی که در سطح کشور باید مجموعه دولت نگاه به عملکرد و منویات رهبری داشته باشند، لذا در استان نیز مسئولان ارشد استان باید مشاهده کنند وقتی که نماینده ولی فقیه در استان با هنرمندان نشست برگزار می‌کند، آنان نیز بلافاصله چنین نشستی را با هنرمندان برگزار کنند اما متأسفانه در این زمینه خبری نیست.

تجلیل از افتخارآفرینی هنرمندان انقلابی مغفول مانده است
زارع با تصریح اینکه در این زمینه نقدی هم به سایر ادارات وجود دارد، گفت: ما بعضاً مشاهده می‌کنیم که وقتی یک هنرمند خنثی مقامی می‌آورد حتی مقام دوم و یا سوم، همه او را گرامی‌ می‌دارند اما وقتی یک هنرمند انقلابی ما مقامی می‌آورد، کسی کاری نمی‌کند در حالی که می‌توان به او تلفن زد و یا بزرگداشتی برای او برگزار کرد و مثال این مسئله نیز آقای محمودی نورآبادی برنده کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور است و باید پرسید در این استان چه کسی برای او کاری انجام داد؟
وی با ابراز امیدواری از اینکه بتوان در سال جاری یادواره شهدای هنرمند فارس را برگزار کنیم، گفت: سازمان بسیج هنرمندان قریب 11 سال است که در کشور راه‌اندازی شده است و در فارس قریب 8 سال است که در حال فعالیت است.

چه نمره‌ای به سازمان بسیج هنرمندان فارس می‌دهید؟
رئیس سازمان بسیج هنرمندان در بخش پایانی این مصاحبه و در پاسخ به اینکه با گذشت این زمان از فعالیت این سازمان چه نمره‌ای به خود می‌دهید؟ گفت: بسیج هنرمندان هنوز جای کار زیادی دارد زیرا این سازمان بخشی از سال‌ها را به جذب و ساماندهی هنرمندان بسیجی سپری کرد که این مسئله زحمت زیادی دارد.
وی با بیان اینکه جذب 6 هزار هنرمند بسیجی کار کمی نیست، گفت: در عین حال طی یکی دو سال اخیر در جهت حفظ و تثبیت این سازمان تلاش کرده‌ایم و سعی می‌کنیم با یکسری برنامه‌ها و بسترسازی‌ها به ایفای نقش خود بپردازیم به همین دلیل اکنون نمی‌توانم نمره قطعی به این سازمان بدهم ضمن اینکه من اکنون قریب یکسال است که به سمت ریاست بسیج هنرمندان منصوب شده‌ام.
captcha