ایکنا؛ تنها متولی تجلیل از اساتید قرآن/ عدم توجه رسانه‌ها به پیشکسوتان قرآن
کد خبر: 3505984
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
محسن مظاهری عنوان کرد:

ایکنا؛ تنها متولی تجلیل از اساتید قرآن/ عدم توجه رسانه‌ها به پیشکسوتان قرآن

کانون خبرنگاران نبأ: محسن مظاهری از اساتید و پیشکسوتان قرآنی با اشاره به عدم توجه رسانه‌ها به پیشکسوتان قرآن، گفت: در حال حاضر تنها مرکزی که در امر تقدیر و تجلیل از اساتید پیشکسوت قرآن اهتمام دارد، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، یکی از دغدغه‌های جامعه قرآنی، عدم معرفی پیشکسوتان این عرصه به مردم و به ورطه فراموشی سپرده شدن این اساتید است. یکی از اتفاقاتی که باعث می‌شود این افراد به جامعه بیشتر شناسانده شوند، برپایی مراسم‌هایی با حضور این اساتید قرآنی است که در این راستا خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) همت گمارده و با برگزاری مراسمی با عنوان «ظهر دلنشین» از کارشناسان متبحر و بنام قرآن و نیز شاگردان‌شان دعوت به عمل می‌آورد، تا دقایقی هر چند کوتاه به گفت‌وگو بپردازند و حاضران در جلسه از حضور استاد و سخنانش بهره‌مند شوند.

از این‌رو کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ دقایقی با محسن مظاهری که از قدیمی‌ترین شاگردان استاد ابراهیم پورفرزیب معروف به مولایی است و در برخی از جلسات ظهر دلنشین پیشکسوتان قرآنی همچون استاد مولایی، استاد علیمردانی و ... نیز حضور داشته است به گفت‌و‌گو پرداخته است.

جوانان باید بدانند چه کسانی در امر قرآن زحمت کشیدند

محسن مظاهری در شروع سخنانش گفت: از این جهت که طبقه جوان قاریان ما با پیشکسوتان قرآنی آشنایی ندارند، تجلیل از این بزرگواران، اتفاق مبارکی است. وقتی این چنین جلساتی تشکیل ‌شود باعث می‌شود، ببینند چه کسانی در امر قرآن زحمت کشیدند.

ایکنا؛ تنها متولی تجلیل از پیشکسوتان قرآن

وی از متولیان امر تجلیل از پیشکسوتان قرآنی یاد کرد و گفت: در حال حاضر تنها مرکزی که در امر تقدیر و تجلیل از اساتید پیشکسوت قرآن اهتمام دارد، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) است. الزام این امر وجود دارد که صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز در این زمینه فعال باشد و بتواند با همکاری سازمان‌هایی چون خبرگزاری ایکنا، پیشکسوتانی را که سال‌های زیادی است در امر قرآن کوشش کرده‌اند به جامعه بیشتر بشناساند.

تعمیق و ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه

این استاد قرآن، درباره برگزاری مراسم‌هایی در راستای تجلیل از پیشکسوتان قرآنی و تأثیر آن در تعمیق فرهنگ قرآنی در بین مردم جامعه، بیان کرد: به‌طور مثال وقتی عنوان می‌شود که قرار است طی جلسه‌ای از استاد یحیی علیمردانی به‌عنوان پیشکسوت قرآن تجلیل شود، یعنی در این جلسه قرار است به معرفی خصوصیات، اخلاق و سبک زندگی قرآنی این شخصیت پرداخته شود. اینکه این شخص در زمان‌ها و شرایط خاص، زمستان و تابستان، در سرما و گرما، مسافت زیادی را طی کرده‌ است تا بتواند در جلسات و کلاس‌های قرآن حضور پیدا کند، همه این‌ها الگویی برای جوانان و خانواده امروز خواهد شد.

امکانات حال حاضر، سختی‌ها را کم کرده است

وی ادامه داد: اکنون با امکاناتی که وجود دارد، سختی‌ها در امر آموزش و یادگیری قرآن کمتر است. بنابراین، دلیلی وجود ندارد که در این امر کوتاهی شود و مردم باید بتوانند به راحتی بهره خود را از قرآن و دریای بیکران فضایل قرآنی کسب کنند.

عدم توجه رسانه‌ها به پیشکسوتان قرآن/ تکیه‌گاه‌ را فراموش نکنیم

مظاهری از سهم اساتید پیشکسوت قرآن در رسانه‌‌ها این‌طور گفت: متأسفانه، الان، آن‌هایی که در گذشته بوده‌اند، فراموش شده‌اند. شما می‌بینید هنگام پخش اذان از رادیو و تلویزیون، صوت قاریان جوان، پخش می‌شود. این خوب است و به نوعی ایجاد انگیزه در جوانان می‌کند، اما به شرط اینکه فقط قاریان متبحر و مشهور نباشند که صدایشان شنیده می‌شود. باید به آن‌هایی هم که صدای خوب و قرائت خوبی دارند، فرصت دیده شدن بدهند. همچنین، نباید طوری باشد که قاری پیشکسوت به فراموشی سپرده شود و سراغی از او نگیرند. این عزیزان الگو هستند و باید تکیه‌گاه قاریان باشند. این بیشتر شبیه به باندبازی است که همیشه موقع اذان قرائت چند قاری مطرح پخش ‌شود؛ در صورتی که ما در کشورمان قاریان خوب کم نداریم که می‌توانند مطرح شوند و صدای‌شان شنیده شود.

جلسات قرآن باید خیلی بیشتر از این‎‌ها برپا شود

وی در پایان یادآور شد: قرآن غریب بود و هنوز هم غریب است. باید با این امکاناتی که در حال حاضر وجود دارد، جلسات قرآنی خیلی بیشتر از این‌ها برپا شود، نه اینکه صرفا جلسات مشخص و همیشگی که از گذشته تاکنون بوده است.

*مریم روزبهانی

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۴:۱۰
0
1
کار تجلیل از اساتید قرآنی کار پسندیده ای است.
mahi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۴:۱۳
0
1
بنظر بنده هم تجلیل از اساتید پیش کسوت کار بسیار بجا و پسندیده ای است
نگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۴:۲۲
0
1
بنظر من بهتر است برای تجلیل اساتید قرآنی برنامه ریزی دقیق انجام شود و آن گونه که شایسته است از تک تک پیش کسوت های قرآنی تقدیر شود
captcha