طراحی اذان سه بعدی، ابداع فونت نگارشی ویژه قرآن و صفحه آرایی مفاتیح
کد خبر: 3526682
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
آرزوهای بر دل مانده یک هنرمند:

طراحی اذان سه بعدی، ابداع فونت نگارشی ویژه قرآن و صفحه آرایی مفاتیح

گروه هنر: مراسم بزرگداشت مسعود نجابتی، هنرمند و گرافیست انقلابی عصر امروز برگزار شد؛ وی از آرزوهایی که در دل دارد، گفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مراسم بزرگداشت مسعود نجابتی، هنرمند و گرافیست انقلابی و طراح لوگوی فیلم یوسف پیامبر(ع)، عصر امروز نهم شهریورماه در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این مراسم مسعود نجابتی با اشاره به چگونگی ورودش به عرصه هنر گفت: ابتدا من اظهار نگرانی می‌کنم که امروز اینقدر هنر انقلاب ضعیف شده است که کارهای بنده دیده می‌شود و مورد تقدیر قرار می‌گیریم، من از دوران ابتدایی به سراغ آموزش خطاطی رفتم و در پی به دلیل زندگی در اصفهان به نقاشی نیز علاقه‌مند شدم، بیشتر علاقه من به هنر نقاشی بود و قصد دنبال کردن آن را داشتم که در دانشگاه رشته گرافیک قبول شدم، در ابتدا نیز با این رشته غریبی می‌کردم و چندان رغبتی به آن نشان نمی‌دادم چرا که در آن دوران هنر گرافیک کاملاً ناشناس بود.

آروزهایی که بر دل مانده است
وی از آرزوهایی که در دل دارد گفت: چند سالی است که فکر چند کار ذهن مرا مشغول کرده است، یکی طراحی یک کار سه بعدی است اکنون طرح‌های گرافیکی که مشاهده می‌کنیم همه دو بعدی هستند و من جای خالی یک طرح سه بعدی را در تلویزیون حس کردم، اذان به عنوان یک بانگ الهی است که یک صوت زیبا با تصاویر مربوط به آن همراه شده و از شبکه‌های تلوزیون پخش می‌شود، در تلاش هستم تا یک طرح جدید از اذان سه بعدی کار کنم، آرزوی دیگرم این است که یک فونت نگارشی جدید برای قرآن و کتب الهی بسازم و آرزوی سومم این است که یک صفحه آرایی جدید از کتاب مقدس مفاتیح داشته باشم که امروزی‌تر و زیباتر باشد.

نگاهی بر هنر
در این مراسم محمد علی رجبی دوانی، پژوهشگر در زمینه فلسفه هنر و زیبایی شناسی، در رابطه با هنر انقلاب بیان کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: این آثار ما است که بیان می‌کند ما چه کسانی هستیم. آثار و هنر باقی مانده از انقلاب اسلامی اسناد انقلاب هستند آن هم نه اسناد کتبی بلکه اسناد حوالی انقلاب ما هستند. هنر در حقیقت دو جلوه دارد یکی زوایای بیرونی آن هنر مانند زیبایی، نقش و نگار و... و جلوه دیگر هنر آن بخشی است که از روح هنرمند منشأ می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این مدت علومی پدید آمد که به دنبال یافت منشأ هنر در هنرمند هستند، هنر دو بعُد دارد یکی از ابعاد را مردم عام می‌بیند و یکی دیگر بعدی است که ریشه در منشأ آن دارد، اگر بعُد دوم در یک اثر وجود نداشته باشد، آن اثر در بعد عامی و سطحی خود می‌ماند و از تاریخ حذف می‌شود.

نقش قلب در هنر انقلاب
این پژوهشگر هنر به نقش قلب در هنر پرداخت و اظهار کرد: انقلاب حرکتی قلبی است و از قلب انسان سرچشمه می‌گیرد، وقتی قلب به نتیجه‌ای می‌رسد انسان منقلب می‌شود و در غیر این صورت اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، هنر انقلاب نیز باید چنین باشد، قلب هنرمند به هر سو رو کند باید آینه آن سو باشد، در کشور ما همواره هنر وسیله‌ای برای کسب فضایل و دفع رذایل بوده است.

از ماجرای استاد و شاگردی تا آسمانی شدن هنر
وی به فرهنگ استاد و شاگردی در آموزش هنر ایرانی اشاره کرد و گفت: یکی از فرهنگ‌هایی که در بین هنرمندان ما دیده می‌شود؛ فرهنگ استاد و شاگردی است، این جریان به شاگرد آموزش می‌دهد که چگونه هنر خود را با ارزش کند و بعد از آموزش هنر، استاد به آموزش صفای قلب می‌پردازد و قلب شاگرد را پاک و با صفا می‌کند، از آنجا که منشأ هنر قلب انسان است،‌هنر باید دلبری کند و این دلبری همان حقیقتی است که از دل پاک هنرمند به دستان او می‌آید.

رجبی در مورد مسعود نجابتی بیان کرد: مسعود نجابتی عضو جمعیتی است که قسم خورده‌اند برای انقلاب هنرنمایی کنند و انقلاب را به نمایش بگذارند، در حقیقت انقلاب ما در روز 22 بهمن تازه به ظهور رسید و امروز با هنر هنرمندان انقلابی به تجلی رسیده است.

اولین ضربه خیانت به هنر تجسمی
علیرضا ذاکری، خالق آثار تجسمی در هنر انقلاب،‌ به تفاوت‌های هنرمندان حال حاضر و هنرمندان زمان انقلاب پرداخت و گفت: هنرمندان زمان انقلاب با وضوء دست به قلم می‌شدند،‌ بسیار پرهیزگار و متعهد بودند، میزکار آن‌ها رو به قبله بوده و ما امروز اثر این پرهیزگاری‌ها را در آثار آن‌ها شاهد هستیم، اما امروز متأسفانه هنرمندان همان فیلمی که دیگر هنرمندان جهان می‌بینند را مشاهده می‌کنند، به  آهنگ‌های آن‌ها گوش و همان کارها را انجام می‌دهند و نتیجه این چیزی می‌شود که شاهد آن هستیم. وقتی در اوایل حکومت پهلوی، هنر جهان و مدرن وارد عرصه هنر ایران شد بسیار اثر بدی برجای گذاشت و تمام هنرهای ایرانی را از بین برد برای مثال اولین هنری که شکست خورد هنرهای تجسمی بود. به نظر من مسعود نجابتی در کارهایش مانند هنرمندان انقلاب شروع به کار می‌کند چراکه آثار او در اوج مدرن بودن بسیار انقلابی و وفادار به این نظام مقدس است.

در پایان این مراسم از مسعود نجابتی، هنرمند، گرافیست و طراح لوگوی فیلم یوسف پیامبر(ع) تقدیر به عمل آمد

captcha